Jen s Bohem můžeme naplno využívat  svůj životní potenciál. - archív citátů

Aleš Opatrný | Sekce: Kázání

Velikonoce - triduum
Velký pátek / komentář biblických textů Stůl slova / Aleš Opatrný

Skutečným centrem dnešní liturgie je kříž (nikoli Boží hrob). Kříž je totiž symbolem zástupného utrpení, viditelné znamení smrti, která byla za nás. V Ježíši jsou tedy ukřižovány naše hříchy a jím jsou převzaty naše bolesti.

Velký pátek

Rozbor textu

1. čtení
Iz 52,13 - 53, 12
V postavě trpícího služebníka bývá viděn neznámý člověk nebo celý trpící Izrael - služebník Hospodinův, v křesťanském prostředí je pak jakožto naplnění těchto předobrazů viděn sám Ježíš. Utrpení tohoto služebníka je předkládáno jako utrpení zástupné. Vzal na sebe naše bolesti a hlavně naše nepravosti. On je nese s poslední závažností, on jediný je může donést až k Bohu. A on je také promění v odpuštění - spásu.

Celá tato strastiplná cesta Božího služebníka je už sama o sobě povýšením (viz Janovo evangelium), je naplněním Božího plánu a je ve prospěch mnohých, tedy všech.


2. čtení
Žid 4,14-16; 5, 7-9
Pohled listu Židům spojuje ještě více utrpení Ježíšovo s naším osudem. Ježíš ví, co je to slabost a bolest, není myslitelné, že by s námi neměl soucit. Na rozdíl od mnoha pozdějších pohledů křesťanů vidí Nový zákon, a zde právě list Židům, Ježíše zcela na straně hříšníků jako soucitného pastýře, který se k nim neuvěřitelně hluboko sklání. Je-li člověk v bídě, má v té bídě hledat Krista přímo, nemusí čekat, až se z ní dostane, mohl by v ní zůstat.


Evangelium




K úvaze
Skutečným centrem dnešní liturgie je kříž (nikoli Boží hrob). Kříž je totiž symbolem zástupného utrpení, viditelné znamení smrti, která byla za nás. Mohu právě na tom kříži vidět sebe, divit se, jak to, že tam nevisím. Byl bych tam právem. V Ježíši jsou tedy ukřižovány naše hříchy a jím jsou převzaty naše bolesti. Proto je druhým hlavním bodem liturgie velká přímluvná modlitba za celý svět. Je vyjádřením naší víry, že Ježíš zemřel skutečně za celý svět, že jeho oběť a láska má mít pro všechny lidi smysl. Ježíš nás nese i s našimi bolestmi a s našimi hříchy, proto byl jeho kříž tak krutý. Znamená to ale, že pokud mu věříme, nikdy nemusíme nést celou váhu naší bolesti, našeho hříchu, že nikdy zcela neneseme sami sebe, svůj osud v celé jeho váze. Mimo jiné jsme tak uvolněni k nošení křížů našich bližních, uvolněni pro účinnou lásku.

 

 

Se svolením převzato z knihy Stůl Slova,
kterou vydalo Karmelitánské nakladatelství

 


Velikonoce - oslava zmrtvýchvstání Ježíše Krista

Velikonoce
 - samostatná velikonoční stránka 
Velikonoce (jen) na webu pastorace.cz zde

Čtení z dnešního dne: Pondělí 30. 6. 2025, Pondělí 13. týdne v mezidobí

Gn 18,16-33;

Komentář k Mt 8,18-22: Bezodkladné odhodlání. Není právě neschopnost k činu důvodem nedostatku povolání? Není příčinou nechuti vázat se k manželství strach ze ztráty (falešné!) svobody?

Zdroj: Nedělní liturgie

Nedělní přímluvy dle aktuálního dění / Slavnost sv. Petra a Pavla, cyklus C / neděle 29. 6. 2025

(27. 6. 2025) Když byl apoštol Petr uvězněn, aby byl popraven, církevní obec se za něho naléhavě modlila k Bohu. Obraťme se…

Petr a Pavel (svátek 29.6.)

(27. 6. 2025) Petr a Pavel / dva sloupy církve / rybář a učenec / skála a učitel pohanů / oba ukazují svou lásku ke Kristu svým…

27. června 1950 byla komunisty popravena Milada Horáková

27. června 1950 byla komunisty popravena Milada Horáková
(25. 6. 2025) 27. 6. se proto připomíná Den památky obětí komunistického režimu. „Vaše děti toho budou jednou litovat, co jste…

Narození Jana Křtitele (svátek 24. 6.)

Narození Jana Křtitele (svátek 24. 6.)
(23. 6. 2025) Početím Jana Křtitele se odstartovaly události přímo vedoucí k našemu vykoupení. Proto církev věnuje pozornost nejen…

Nejsvětější srdce Ježíšovo - slavnost

Nejsvětější srdce Ježíšovo - slavnost
(22. 6. 2025) Svátek Nejsvětějšího Srdce Ježíšova ustanovil r. 1856 Pius IX. na třetí pátek po letnicích. Co je obsahem tohoto…

Sv. Jan Fisher (svátek 22.6.)

Sv. Jan Fisher (svátek 22.6.)
(21. 6. 2025) Horlivý a zbožný biskup, který žil v chudobě. Reformátor kléru. Popraven králem Jindřichem VII. 22. 6. 1535

sv. Tomáš More (22.6.)

sv. Tomáš More (22.6.)
(20. 6. 2025) Filozof, politik, humorista, mučedník... Popraven (1535) králem Jindřichem VII.