Čím máte více práce, tím více se modlete  - archív citátů

Navigace: Tematické texty Z ZpověďCitáty z Katechismu katolické církve Různé

Různé

208
Tváří v tvář úchvatné a tajemné Boží přítomnosti člověk nahlíží, jak je nepatrný. Mojžíš si před hořícím keřem zouvá opánky a zakrývá si tvář před Boží svatostí.8 Před velebností třikrát svatého Boha Izaiáš zvolá: "Běda mně, je se mnou konec! Vždyť jsem člověk nečistých rtů" (Iz 6,5). Když Petr vidí božská znamení, která Ježíš koná, zvolá: "Pane, odejdi ode mě: jsem člověk hříšný" (Lk 5,8). Protože však Bůh je svatý, může odpustit člověku, který před ním uzná, že je hříšník: "Nebudu jednat podle žáru svého hněvu..., neboť jsem Bůh, a ne člověk, jsem Svatý uprostřed tebe" (Oz 11,9). Také apoštol Jan říká: "Před ním uklidníme své svědomí, když by nám něco vyčítalo, neboť Bůh ví všechno dokonaleji a lépe než naše svědomí!" (1 Jan 3,19 20)


§ 980
Pokřtěný může být smířen s Bohem a církví svátostí smíření:
"Otcové právem nazývali pokání 'namáhavý křest'. Pro ty, kteří po křtu klesli, je tato svátost smíření nutná ke spáse jako sám křest pro ty, kteří ještě nebyli znovuzrozeni."

§ 986
Z Kristovy vůle církev vlastní moc odpouštět hříchy pokřtěným a vykonává ji prostřednictvím biskupů a kněží, obyčejně ve svátosti smíření.

§ 1385
...Svatý Pavel nás vybízí ke zpytování svědomí: "Kdo by tedy jedl chléb Páně nebo pil kalich Páně nehodně, proviní se proti tělu a krvi Páně. Proto musí člověk sám sebe zkoumat, a tak ať chléb jí a z kalicha pije. Kdo totiž jí a pije, a tělo Páně nerozlišuje od obyčejného chleba, jí a pije si odsouzení" (1 Kor 11,27-29). Kdo si je vědom, že se dopustil těžkého hříchu, musí přijmout svátost smíření, dříve než přistoupí k přijímání.

§ 1395
...nás eucharistie do budoucna uchovává před smrtelnými hříchy. Čím více máme účast na Kristově životě a čím více roste naše přátelství s Kristem, tím nesnadněji se od něho oddělíme smrtelným hříchem. Eucharistie není zaměřena na odpuštění smrtelných hříchů. To přísluší svátosti smíření. Eucharistii je naopak vlastní být svátostí těch, kdo jsou v plném společenství církve.

1491
Svátost pokání se skládá ze tří úkonů kajícníka a z rozhřešení kněze. Úkony kajícníka jsou: lítost, zpověď nebo vyznání hříchů knězi, dále předsevzetí vykonat zadostiučinění i skutky uložené za pokání.

§ 1496
Duchovní účinky svátosti pokání jsou:
smíření s Bohem, jímž kajícník opět nabývá milost;
smíření s církví;
prominutí věčného trestu, který si člověk zasloužil smrtelnými hříchy;
prominutí, alespoň částečné, časných trestů, následků hříchu; pokoj, klid svědomí a duchovní útěcha;
vzrůst duchovní síly pro křesťanský boj



Další paragrafy:
980
1395
1422
1423
1424
1430-1433
1435
1440
1446
1447-1448
1454
1456
1457
1458
1459
1460
1461
1468
1469
1480
1484
1491


Čtení z dnešního dne: Středa 8. 5.

1. čtení - Sk 17,15.22-18,1; Evangelium - Jan 16,12-15

Komentář k Sk 17,15.22-18,1: Filozoficky zaměření posluchači Pavlova slova nepřijímají. Nejsem jim podobný? Jaký rozdíl oproti prostému žalářníkovi ze včerejšího příběhu!

Zdroj: Nedělní liturgie

Den matek

(9. 5. 2024) Svátek matek (den matek) se slaví druhou květnovou neděli.

Nanebevstoupení Páně

(6. 5. 2024) Slavnost Nanebevstoupení Páně se slaví ve čtvrtek - 40. den po Velikonocích. Následující den začíná "novéna" -…

Svatodušní novéna

(6. 5. 2024) Od pátku po slavnosti Nanebevstoupení Páně se celá církev po devět dní modlí o nové vylití Ducha svatého. Podklady k…

Svatý Jan Sarkander (svátek 6.5.)

(5. 5. 2024) Na osobu vězněného kněze Jana Sarkandera se zástupně vylila veškerá zášť, nakumulovaná letitými náboženskými nesváry a…

Den modliteb za pronásledované křesťany

(2. 5. 2024) Každý rok se o 6. neděli velikonoční připomínají naši pronásledovaní bratři a sestry po celém světě.

Květen - měsíc Panny Marie

(30. 4. 2024) Měsíc květen bývá oblíben z různých hledisek.

Panna Maria není bohyně (Vojtěch Kodet)

(30. 4. 2024) Jak by ne/měla vypadat zdravá mariánská úcta? (Odkaz na Vojtechkodet.cz)