Kdo je v nějaké krizi, ať se snaží vytrvat v trpělivosti, - archív citátů

22. 2. 2011

Jan Nepomuk Neumann v zrcadle české biografické produkce

[Neumannovy životopisy] sledují tradiční pravidla žánru hagiografie. Deklarovaným účelem takovýchto textů je dokumentovat, prokázat a propagovat svatost portrétované osoby. Vyhledávají tudíž, popisují a komentují v životě dotyčného to, co se shoduje s ideálem svatosti, jak ji vnímá římskokatolická církev.
Základní struktura vychází i u novodobých hagiografických textů, mutatis mutandis, ze struktury středověké, ba vlastně už raněkřesťanské legendistiky ?vita, passio, translatio et miracula? ? život, smrt, pohřeb a zázraky. Neznamená to, že individuální rysy té které osobnosti a konkrétní události z jejího života jsou potlačovány či dezinterpretovány. Jsou však často podřizovány apriornímu výkladovému modelu. Ten je určen jednak nadčasově platnou představou o katolickém světci ? a jednak její aktualizací podle potřeb a mentality příslušné doby, místa a/nebo komunity. Právě vztah mezi univerzálním, dobovým a individuálním vytváří potenciál pro dynamiku hagiografického žánru.

Všechny životopisy líčí Neumannův život ve stejných základních bodech: narození a dětství v Prachaticích v tradicionálně zbožné rodině; od dětství pociťovaná touha po kněžství; gymnaziální studia v Českých Budějovicích a váhání mezi teologií a medicínou; definitivní obrat k teologii a příslušná studia v Praze; nadšení pro misionářský ideál, vyvolané četbou dopisů amerického misionáře slovinského původu Friedricha Baragy, uveřejňovaných ve zprávách rakouského Leopoldova spolku na podporu misií; nemožnost dosáhnout svěcení v domovské diecézi, kde nebylo volných míst pro kněze; rozhodnutí odejít do Ameriky; opuštění rodičů bez rozloučení, s až dodatečným vysvětlujícím dopisem; komplikovaná cesta přes Evropu a Atlantik do New Yorku; setkání s newyorským biskupem a okamžité vysvěcení na kněze; namáhavá pastorace jak v průmyslových městech, tak v málo obydlených a špatně dostupných končinách Ameriky, mimo jiné u Niagarských vodopádů; uvykání na minoritní postavení katolíků ve většinově protestantské americké společnosti; nutnost vyrovnávat napětí mezi etnickými komunitami uvnitř amerického katolicismu; vstup do kongregace redemptoristů; jmenování biskupem ve Philadelphii; budování katolického školství; uvádění dalších ženských řeholních kongregací do Ameriky; zavádění dalších pobožností, zejména čtyřicetihodinové eucharistické adorace, do praxe amerických katolíků; cesta do Evropy na vyhlášení dogmatu o Neposkvrněném početí Panny Marie v Římě; při té příležitosti návrat do staré vlasti, vrcholící v Budějovicích setkáním s biskupem J. V. Jirsíkem a triumfálním přijetím v rodných Prachaticích; návrat do Ameriky; náhlá smrt coby důsledek dlouhodobého přetížení a vyčerpání; slavný pohřeb; okamžitě se vzmáhající úcta a zprávy o zázracích, obvykle o lékařsky nevysvětlitelných uzdraveních, přičítaných jeho přímluvě. Liší se jen míra detailnosti, s níž jsou tyto jednotlivé body líčeny.

Životopisy od Kováře až k Piťhovi opakují nejen stejnou základní strukturu, ale i stejný či velmi podobný soubor drobných historek z Neumannova života a pointovaných výroků jeho či o něm, v naprosté většině pocházejících již od Neumannova prvního životopisce (a rodinného příslušníka) Bergera. Někdy jsou tyto epizody a citáty míněny jako dojemné, jindy jako humorné. Vždy však mají potvrzovat Neumannovu svatost: historka o kabátu Neumannova otce, dětsky neuměle přešitém jednou z dcer, coby příklad přísnosti i moudrosti vládnoucí v rodině; výrok jinocha Neumanna, ?že děvčata mu připadají jako krásně vázané knihy, v nichž se nikdy nenaučil číst;? záznam Neumannovy disputace s protestanty o (ne)spolehlivosti biblických překladů; Neumannova reakce na zprávu o možném jmenování biskupem ?Vyřiďte dobrému bratrovi, pokud se ještě úplně nezbláznil, ať se pěkně modlí za zdraví svého rozumu, aby se doopravdy nezbláznil;? nadšení irské stařeny, s níž Neumann promluví v jejím jazyce, ?máme irského biskupa;? scéna při Neumannově návratu do Prachatic, kdy nadšený otec vezme syna biskupa do náručí a doslova ho vnese do jeho rodného domu atd.

Neumannovým životopisům tedy věru neschází na konkrétních faktech a detailech. Jeho individuální příběh je však současně budován podle univerzálního hagiografického schématu, které tu bylo dávno před ním ? podle modelu ?života svatého biskupa? budovatele?. Zbožné dětství, usilovná studia, prchání před biskupskou hodností a jinými poctami, potýkání s jinověrci, zakládání kostelů a škol, opora v biskupově řeholním společenství, sebeobětavá láska k svěřenému stádci a nakonec smrt z přepracování ? to je model, který lze mutatis mutandis nalézt u svatých biskupů od křesťanského starověku po novou dobu, od Ambrože, Martina či Jana Zlatoústého přes Karla Boromejského či Františka Saleského až po postavy, jejichž kanonizační proces je teprve v raných stádiích, jako kupříkladu A. C. Stojan. Jak ?velké? události z Neumannovy životní dráhy, tak ?malé? historky a citáty mají tudíž jasnou funkci: Naplnit starý univerzální model novým individuálním biografickým materiálem a tím potvrdit, že ?toto je ono.? Že onen starý univerzální model se realizuje v tomto novém individuu ? a tím potvrzuje svou univerzální platnost. A že tato individuální bytost jménem Jan Nepomuk Neumann je typem své osobnosti a směřováním svého životního příběhu stejná jako jiní svatí biskupové křesťanských dějin ? a tím potvrzuje, že patří mezi ně, že skutečně je svatým biskupem.

Martin C. Putna, ?Jan Nepomuk Neumann v zrcadle české biografické produkce: Římskokatolická religiozita 19. století a vývoj její reflexe,? Studia theologica 12, č. 4 [42] (2010): 64-82.

www.studiatheologica.eu

Čtení z dnešního dne: Pondělí 18.6.

1 Král 21,1-16 ; Mt 5,38-42

Komentář k Mt 5,38-42: Nastavení „druhé tváře“ neznamená nechat se otloukat. Spíš nastavit špatnosti zrcadlo a tak ji usvědčit! Ano, a udělat tím vždy „něco navíc“.

Zdroj: Nedělní liturgie

zveřejněno v rámci mediální spolupráce

Patron lidí závislých na alkoholu - Matt Talbot (19.6.)

Patron lidí závislých na alkoholu - Matt Talbot (19.6.)
(18. 6. 2018) Matt se narodil 2. 5. 1856 v Dublinu v Irsku. Všichni muži v rodině pili tak, že se...

Jan Nepomucký Neumann (svátek 19.6.)

(17. 6. 2018) Prachatický rodák Jan Nepomucký Neumann se stal prvním americkým světcem. Ztělesňoval most mezi různými světy: syn Němce...

Příprava na manželství - osvědčená publikace

Příprava na manželství - osvědčená publikace
(13. 6. 2018) Zkušenost ukazuje, že řada mladých lidí dnes nenachází odvahu k rozhodnutí pro manželství. Tato knížka chce...

Jaroslav Škarvada - oblíbený a optimistický člověk - pomocný pražský biskup († 14.6.2010)

Jaroslav Škarvada - oblíbený a optimistický člověk - pomocný pražský biskup († 14.6.2010)
(13. 6. 2018) "Na konci života nevidím nějakou tmu hrobu, anebo pec krematoria. Na mě tam čeká otevřená náruč Boha. Není to hezký...

V roce 2021 si připomeneme 1100 let od mučednické smrti svaté Ludmily

V roce 2021 si připomeneme 1100 let od mučednické smrti svaté Ludmily
(11. 6. 2018) Svatá Ludmila je první česká žena známá jménem, první pokřtěná panovnice, zakladatelka Přemyslovské dynastie, babička a...

Nejsvětější srdce Ježíšovo - slavnost

(8. 6. 2018) Svátek Nejsvětějšího Srdce Ježíšova ustanovil r. 1856 Pius IX. na třetí pátek po letnicích. Co je obsahem tohoto...