Pokora je jako malta Ten, kdo staví dům, musí pokládat každý kámen do malty. - archiv citátů

18.4.2005

Hledám křesťany ve věku 45 – 60 let

kteří by byli ochotni vyplnit dva dotazníky
Hledám křesťany ve věku 45 – 60 let, kteří by byli ochotni vyplnit dva dotazníky týkající se jejich duchovního života a náboženských postojů. Výzkum bude využit jako součást rigorózní práce, kterou budu obhajovat na katedře psychologie Filozofické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci. Cílem výzkumu je srovnání religiozity a spirituality křesťanů ve věku 20-30let a 45-60let. Tato práce bude navazovat na mou diplomovou práci, jejíž výsledky si můžete přečíst níže.
Pokud máte zájem mi pomoci a zároveň získat příležitost reflexe vlastní víry, kontaktujte mě prosím
na adrese:

Mgr. Zdeňka Zavadilová,
Nábřeží 17. listopadu 808,
55101 Jaroměř
na telefonu 608 600 642

nebo mailem na adrese Kalimeero@centrum.cz

Výzkum je anonymní a práce bude veřejně přístupná na stránkách www.vira.cz.

Předem děkuji všem.



Diplomová práce, kterou jsem obhajovala v roce 2004, se týká duchovních potřeb člověka a toho, jak se projevují v religiozitě a v křesťanské spiritualitě.

Spiritualita se týká duchovního rozměru člověka. V teologii tento pojem znamená konkrétní realizaci náboženského učení v životě jedince. Z hlediska psychologie se jedná o individuální prožitek posvátna, snahu o získání poznatků o „vyšší síle“ a udržování vztahu s touto silou. Významnou součástí spirituality je religiozita, tedy vyjadřování spirituality náboženskými prostředky.

Religiozita je osobní kladný vztah k náboženství. Jde o komplexní jev, který zahrnuje specifické formy myšlení a prožívání a způsoby chování.

Výzkumu se zúčastnilo celkem 42 osob, a to 21 osob v církevní skupině (tedy křesťanů, kteří se považují za členy církví) a 21 osob v necírkevní skupině (tedy křesťanů, kteří se nepovažují za členy církví). Průměrný věk všech dotazovaných byl 23,8 let a většina dotazovaných měla vysokoškolské vzdělání filozofického zaměření.

Po zpracování získaných dat jsme získali tyto výsledky: mezi církevní a necírkevní skupinou není statisticky významný rozdíl v religiozitě. Stejně tak jsme mezi těmito skupinami nezjistili statisticky významný rozdíl v obrazu Boha.

Respondenti popisují Boha jako milujícího. Třetina všech dotazovaných považuje Boha za nepochopitelného, nepopsatelného a 29% všech dotazovaných věří, že Bůh je osoba.

Většina osob z církevní skupiny byla s náboženstvím seznamována od dětství rodiči a také považuje rodiče za osoby, které je k víře přivedly. V necírkevní skupině hráli při seznamování s náboženstvím nejvýznamnější roli přátelé. Většina osob z necírkevní skupiny věří, že je k víře přivedl Bůh nebo přátelé.

V církevní skupině vyznává většina osob učení katolické církve. Většinou je to církev, v níž byly od dětství vychovávány. Dotazovaní z necírkevní skupiny nejčastěji vyznávají vlastní názor. Respondenti z obou skupin se shodli na nejdůležitější myšlence křesťanství, a tou je láska.

Většina všech dotazovaných se modlí nejméně jednou denně vlastními slovy. Obvyklou modlitbou je také Otče náš. Z výzkumu vyplývá, že ve vnímání modlitby je mezi skupinami rozdíl. Dotazovaní z církevní skupiny ji vnímají spíše jako něco, co jim přináší užitek, a co je prostorem pro uspořádání myšlenek, chvílí ztišení, odpočinku a uklidnění. V necírkevní skupině je modlitba vnímána jako rozhovor s Bohem, je to součást vztahu člověka a Boha.

V církevní skupině se všichni účastní bohoslužeb, většinou pravidelně. V necírkevní skupině se dotazovaní účastní bohoslužeb většinou podle potřeby, 29% respondentů z necírkevní skupiny se bohoslužeb vůbec neúčastní. Věřící z obou skupin se setkávají se svými věřícími vrstevníky i mimo bohoslužby. Tato setkání jsou příležitostí ke sdílení víry.

Většina účastníků výzkumu čte Bibli a křesťanskou duchovní literaturu.
Členové církví jsou v 38% případů se svou církví spokojeni, v 38% případů nespokojeni, 24% členů církví má malé výhrady.

48% křesťanů z necírkevní skupiny uvažuje o vstupu do církve, stejné množství osob o něm neuvažuje.

Členové církve nejčastěji ve svém duchovním životě prožívají víru a naději. V necírkevní skupině jsou nejvýrazněji prožívanými formami běžného náboženského prožívání smysl života a láska.

74% všech dotazovaných mělo zvláštní náboženský zážitek. Jednalo se většinou o intenzivní prožití Boží přítomnosti nebo vyslyšenou modlitbu.

Většina všech respondentů výzkumu prožívá Boží přítomnost v přírodě nebo při modlitbě.

Víra je pro dotazované věřící oporou v životě, dává jejich životu smysl a pomáhá jim řešit životní problémy.

[nahoru]

Čtení z dnešního dne: Pátek 22.9.

1 Tim 6,2c-12; Lk 8,1-3

Komentář k Lk 8,1-3: Možná, že kdybychom blíž poznali ženy, které doprovázely našeho Pána, byli bychom zaskočeni. Ježíšova novost spočívala i v tom, že se nerozpakoval obklopit se těmi, na které shlížela společnost svrchu.

Zdroj: Nedělní liturgie

Svatý Václav - pracovní listy pro děti

(22.9.2017) Svatý Václav - omalovánka, komiks, pracovní listy a další na deti.vira.cz

21.9. sv. Matouš

(20.9.2017) Dynamika Božího povolání a lidské odpovědi

20. září - památka korejských mučedníků

(19.9.2017) "... Už máme velmi blízko k rozhodujícímu zápasu, snažně vás prosím, žijte věrně z víry, abyste jednou...

Jak se stavět k odpadlíkům od církve? (Svatí Kornélius a Cyprián, svátek 17.9.)

(16.9.2017) Když v roce 251 pominulo pronásledování křesťanů, mnozí z těch, kteří předtím ze strachu od víry...

Teolog, který nebyl odtažený od každodenních a aktuálních problémů

(16.9.2017) Adolf Kajpr (5. 7. 1902, Hředle na Kladensku – 17. 9. 1959, komunistická věznice Leopoldov)

Kněz, kterého zastřelila sicilská mafie

(14.9.2017) 15. září 1993 byl sicilskou mafií zavražděn kněz Giuseppe Puglisi. Padre Giuseppe Puglisi se pokusil se o...

Svátek povýšení svatého kříže - 14. září

(13.9.2017) Kříž symbolizuje lásku Boha k člověku

Svatá Ludmila - pracovní listy pro děti

(10.9.2017) 16. září slavíme svátek svaté Ludmily. Nabízíme vám několik pracovních listů k tomuto tématu.