Jestliže se děsíte pozemské bídy, proč nemáte strach z bídy na věčnosti?  - archív citátů

22.4.2018, 1:57 , papež František (Jorge Mario Bergoglio) , Marek Orko Vácha

Den Země - 22. dubna

Den Země - 22. dubna

22. dubna si celosvětově připomínáme Den Země. Nejde o svátek, kdy bychom se měli stát nějakými pohanskými uctívači Matky Země. Ne. Ale jako křesťané máme cítit zodpovědnost za svět, který nám byl svěřen a ve kterém čteme jako v knize o moudrosti a kráse otištěné jeho Stvořitelem.

 

 

Křesťanství a ochrana přírody

Z křesťanských osobností nedávají pozornost přírodě, která nás obklopuje, jen poslední 3 papežové a zejména František, který životnímu prostředí věnoval celou encykliku Laudato si´. K přírodě jako učebnici o velikosti jejího Tvůrce vedle Písma vede své žáky již sv. Augustin, Tomáš Akvinský a především sv. František, který je známý svou citlivostí ke všem tvorům. Přesto se naše západní civilizace vycházející z křesťanské tradice stala v posledních 400 letech místem a nástrojem velkého devastování životního prostředí. Ve srovnání např. s východními filosofiemi a náboženstvími můžeme říct, že naše úcta ke všemu živému a nerostnému bohatství stále pokulhává. Kardinál R. Marx nedávno tweetoval, že „ Technologický imperativ ´Dělejme vše, co nám technický pokrok umožňuje´, spolu s ekonomickým imperativem ´Dělejme vše, co si můžeme finančně dovolit´ v kombinaci s morální teologií menšího zla nás přivede do jisté zkázy“.  

Existuje hřích proti Zemi

V encyklice Laudato si´ je Země kladena mezi utiskované bližní, za které máme mít zodpovědnost (čl. 2., 66. či 92.). Křesťanství odlišovalo tradičně tři rozměry etiky: vůči sobě, vůči bližnímu a vůči Bohu. Nově přichází i čtvrtý vztah, vztah k Zemi. Etika nekončí tím, že miluji svého bližního, mám milovat i svět kolem něj, stejně, jako i Bohu na tomto světě záleží.

Od nynějška přestává být „ochrana přírody“ volnočasovou aktivitou nadšenců spojených ve spolcích či neziskových organizacích a stává se důležitou, „povinnou“ výbavou každého věřícího, integrální součástí víry. Ochrana přírody se stává imperativem pro všechny pokřtěné katolíky. A ano, když budeme brát text encykliky vážně, tak jako se mnozí zpovídají z různých záležitostí spojených se sexuální morálkou a nařízeními vypointovanými encyklikou Humanae vitae, přichází, doufejme, doba, kdy se my katoličtí křesťané přihlásíme k odpovědnosti za náš společný vesmírný chrám a začneme věc brát vážně až do té míry, že se začneme zpovídat z nešetrnosti k přírodě, plýtvání energiemi nebo lehkomyslného nakládání s odpady, tak i z toho, že jsme dostatečně nekontemplovali polní lilie nebo ptáky na nebi. Ježíš Kristus nám to v Horském kázání připomíná imperativně.

Když chránit život, tak veškerý

„Zelená“ encyklika integruje problémy sociální a ekologické. Upozorňuje, že je třeba chránit životy chudých, životy lidí třetího světa, životy bezdomovců, uprchlíků, menšin, handicapovaných, lidský život na obou jeho biologických koncích, životy všech, jejichž hlas není slyšet nebo kterým není dovoleno promluvit. Život každé konkrétní lidské rodiny se odehrává v konkrétní geografické lokalitě, v konkrétním čase, v konkrétním kontextu okolí. Ale spolu s námi jsou zde na zemi ještě i jiné životy a ani oni nejsou schopni na svou obranu nic říct – tzv. „němé tváře“. I oni jsou milovaným posvátným životem a mají téhož Otce jako my. Naše starost o ně vychází z logiky odpovědnosti nejstarších sourozenců. Náš vesmír je především chrámem Božím, místem Boží přítomnosti. Naší povinností je se o chrám starat, neboť on za to stojí, a každý živý tvor je slovem veliké knihy, kterou pro nás napsal Bůh.

Se svolením zpracováno podle knihy
Marek Vácha, Tváří v tvář Zemi, 
kterou vydalo nakladatelství Cesta.
Redakčně upraveno, doplněno.

 

Související texty k tématu (na webu vira.cz):

Příroda:
PřírodaPříroda: Bohu na stopě
Vytvořily můj rozum nerozumné a náhodné síly? 
Astronaut Cernan o Bohu 
Astronaut Irwin: Čemu mě naučil let na Měsíc 
Člověk potřebuje přírodu
Příroda je velkolepá podívaná 
Na Zemi jsme jen v podnájmu 
Víra nedává odpověď na fungování přírody
Věřím v Boha Stvořitele nebe i země
Vzkříšení Obnova stvoření
Další texty k tématu příroda, stvoření zde

Životní prostředí, ekologie
Ztlumte si topení a vezměte si ponožkySe Zemí nemůžeme zacházet tak, jak to činíme (Benedikt XVI.)
5. června je ´Světový den životního prostředí´ (Benedikt XVI.)
Zemi nelze ždímat jako houbu 
Křesťanství a ekologie? Svět je jako dům, kde bydlíme s ostatními tvory.
Na Zemi jsme jen v podnájmu 
Tvoje štěstí nespočívá v hromadění ... čehokoliv
Ztlumte si topení a vezměte si ponožky 
´Zelená´ecyklika Laudato si´v češtině 
Black Friday. Nakupovat či nenakupovat? 
Plýtváme vodou... 
Příroda nás může mnohému naučit 
Po mně potopa 
Vymkla se příroda Božím zákonům? 

Čtení z dnešního dne: Středa 18.7.

Iz 10,5-7.13-16; Mt 11,25-27

Komentář k Iz 10,5-7.13-16: Tak, jak mluví Izaiáš ve jménu Boha, tak má být pevný hlas církve! Ona dnes na sebe musí vzít prorockou úlohu hlasatele pravdy!

Zdroj: Nedělní liturgie

Sv. Eliáš (20.7.)

(18. 7. 2018) V náboženských dějinách Izraele hráli velkou roli proroci. Mezi nimi vyčnívá postava Eliáše, kterého Bůh povolal, aby...

17. července 1794 bylo popraveno šestnáct karmelitánek

(16. 7. 2018) z kláštera Compiègne u Paříže

Josef Toufar - výročí narození 14.7.1902

(12. 7. 2018) Josef Toufar - kněz umučený komunisty - se narodil 14.7.1902

Sv. Benedikt z Nursie (11.7.)

(10. 7. 2018) Sv. Benedikt měl zásadní vliv na rozšíření křesťanství na evropském kontinentu.

Katolická charismatická konference 2018

(4. 7. 2018) Začátek prázdnin je v Brně již neodmyslitelně spojen se začátkem charismatické konference, která se letos uskuteční od...

Svatí Cyril a Metoděj (5.7.)

(4. 7. 2018) svátek 5.7.