To, co jsme vykonali, navždy a navěky zůstane s námi. - archiv citátů

20.4.2014, Aleš Opatrný (Foto: IMA)

Jak má člověk stát o vzkříšení a život u Boha - kterého nezná?

Jak má člověk stát o vzkříšení a život u Boha - kterého nezná?

V  hovoru o křesťanské naději za hranicí smrti narážíme na skutečnost, že křesťanský náboženský jazyk je mnohým nesrozumitelný nebo je mu rozuměno jinak, protože posluchači se pohybují v jiných myšlenkových okruzích, než jsou křesťanské. Slova „vzkříšení“, „život věčný“, „zatracení“, „věčná blaženost“ do pojmového aparátu většiny současníků nepatří a pokud ano, mají významy značně jiné, než křesťanské. Zásadním problémem je ale to, že mnohý dnešní člověk nedisponuje zkušeností s Bohem, která by pronikala jeho ostatní životní zkušenosti. Poněkud drsně řečeno: jak má člověk stát o vzkříšení a život věčný u Boha, se kterým „se nezná“?  Pokud někomu chybí zkušenost s Bohem, je těžké mu objasnit křesťanskou naději ve vzkříšení. Přesto je pravdou, že většina lidí nějaké touhy po přesažení hranice smrti ve svém osobním životě má a že samotná skutečnost, že je člověk stvořen k obrazu a podobenství Božímu, už zakládá nějaké zaměření člověka k věčnosti a k Bohu, ač to nedovede vyjádřit slovníkem křesťanské teologie. 

Spíš než skutečnostem věčné odplaty za dobré a zlé rozumíme dnes ceně vztahu. Nemáme teď na mysli jen mezilidské vztahy, ale máme také na mysli vztah člověka k Bohu. Trvalý dobrý vztah je hodnotou, o kterou nechceme přijít. Právě zde se odvíjí možnost neznázorňovat obraz křesťanské naděje nějakými snadno představitelnými nebeskými blaženostmi, ale spíš ho představovat jako trvalý obšťastňující vztah s Bohem, který nezničí ani smrt. A který zcela naplňuje lidskou touhu po lásce. Vzkříšení tedy znamená nejen pokračování ale i rozvinutí vztahu s Bohem v nové skutečnosti, které se tradičně říká nebe a v kvalitě, kterou můžeme tušit, ale sotva si jí představit. Rozhodně je vzkříšení něco jiného než pouhé oživnutí mrtvoly nebo nějaké „plachtění duše“ v mezihvězdném prostoru. 

Je to něco nepředstavitelného, co nejen naplňuje, ale zásadně přesahuje naše nejlepší touhy i možnosti.  

Redakčně upraveno,
zvýraznění v textu

Související texty k tématu:

Vzkříšení, zmrtvýchvstání 
Člověk neexistuje pro smrt (Jan Pavel II.) 
Úvahy o utrpení a vzkříšení Páně 
Když dohasíná lidský život v nejlepších letech 
S Kristem zemřít a vstát z mrtvých
Ježíš je vzkříšen
Vzkříšení může být zdrojem obrovského optimismu pro náš osobní život.

[nahoru]

Čtení z dnešního dne: Neděle 23. 7.

Mdr 12,13.16-19 ; Žalm 86; Řím 8,26-27
Mt 13,24-43

Není snadné odpovědět na otázku jak konkrétně postupovat a jak se vyrovnat s odmítnutím či jen faktickou nevírou v Krista. Nejde ale o nový problém. První komunita křesťanů se s ním hojně setkává. Proč Židé hromadně nepřijali evangelium? S tím souvisí otázka, jak vůči nim postupovat. Máme je vyhubit? Ježíš předkládá zásadní argument. Boží království nekončí jen realitou pozemského života (teď a tady). Je třeba věci nahlédnout perspektivou věčnosti, až Bůh oddělí plevel od pšenice. Tato logika přesahuje viditelnou konfesní příslušnost a vztahuje se na nejhlubší nitro každého člověka bez výjimky.

Zdroj: Nedělní liturgie

Mediálně spolupracujeme:

CSM 2017 Olomouc / Celostátní setkání mládeže 15. - 20. 8. 2017

Festival United 24.8. - 26.8. 2017 Vsetín

Svatá Marie Magdalena (Magdalská, Magda) – svátek 22.7.

(20.7.2017) Kdo vlastně byla Marie Magdalská? Ještě donedávna se v ní spojovaly celkem tři ženské postavy známé z...

Sv. Eliáš (20.7.)

(18.7.2017) V náboženských dějinách Izraele hráli velkou roli proroci. Mezi nimi vyčnívá postava Eliáše, kterého Bůh...

17. července 1794 bylo popraveno šestnáct karmelitánek

(16.7.2017) z kláštera Compiègne u Paříže

Prosba o Vaši pomoc

(12.7.2017) Svou krví můžete zachránit život. Hledá se akutně dárce kostní dřeně pro 16 letého Jakuba z Brna.

Josef Toufar - výročí narození 14.7.1902

(12.7.2017) Josef Toufar - kněz umučený komunisty - se narodil 14.7.1902

Sv. Benedikt z Nursie (11.7.)

(10.7.2017) Sv. Benedikt měl zásadní vliv na rozšíření křesťanství na evropském kontinentu.

Svatí Cyril a Metoděj (5.7.)

(3.7.2017) svátek 5.7.

Svatý Prokop (svátek 4.7.)

(3.7.2017) (*Chotouň asi 970 + Sázava 25.3.1053)