To, co jsme vykonali, navždy a navěky zůstane s námi. - archiv citátů

13.2.2016, Aleš Opatrný (Foto: IMA)

Půst není cílem

Půst není cílem

Nepostit se jen „od něčeho“, 
ale hlavně „pro něco“

V autentickém křesťanském pojetí není půst cílem sám o sobě, ale je prostředkem.  Cílem půstu je přiblížení se Bohu a projevení účinné lásky k bližním. Tedy ne postit se jen „od něčeho“, ale také „pro někoho“ – čili ve prospěch lásky křesťana k Bohu a k bližním.

Odříkat by si člověk měl jednak to, co mu v křesťanském životě překáží, což je dnes například i závislost na mobilu, internetu, autu apod., a to, co „uvolní“ jeho dobrý vztah k bližním. Výsledkem může být třeba čas věnovaný osamělému člověku, věcný nebo peněžitý dar potřebným, apod.

Formy půstu 
se různě měnily

Podíváme-li se do historie, potom skutečně uvidíme, že se formy půstu různě měnily, ale podstata jeho významu a smyslu je ta, jak je uvedeno výše. Pokud chce člověk sobě samému dokázat, že se dokáže něčeho vzdát, nebo že dokáže udělat něco navíc, je to sice z hlediska rozvoje osobnosti mnohdy prospěšné, ale z hlediska víry je to jaksi „na půl cestě“. A může to být docela dobře narcistické, když pak obdivuje sebe sama, co dokázal.

Takže stručně řečeno: Křesťanský smysl půstu se naplňuje, když je jeho výsledkem a záměrem posun na cestě lásky k Bohu a k bližnímu a posun na cestě od „brzdících závislostí“ ke svobodě pro dobré věci. A forma půstu pak může být taková či onaká…

(doc. Aleš Opatrný, Th.D.)

Není půst, jaký si přeji, spíš toto:

rozvázat nespravedlivá pouta,

utiskované propustit na svobodu?

Lámat svůj chléb hladovému,

popřát pohostinství bloudícím ubožákům,

neodmítat pomoc svému bližnímu?

(srov. Bible Iz 58,4–7)

[nahoru]

Čtení z dnešního dne: Neděle 23. 7.

Mdr 12,13.16-19 ; Žalm 86; Řím 8,26-27
Mt 13,24-43

Není snadné odpovědět na otázku jak konkrétně postupovat a jak se vyrovnat s odmítnutím či jen faktickou nevírou v Krista. Nejde ale o nový problém. První komunita křesťanů se s ním hojně setkává. Proč Židé hromadně nepřijali evangelium? S tím souvisí otázka, jak vůči nim postupovat. Máme je vyhubit? Ježíš předkládá zásadní argument. Boží království nekončí jen realitou pozemského života (teď a tady). Je třeba věci nahlédnout perspektivou věčnosti, až Bůh oddělí plevel od pšenice. Tato logika přesahuje viditelnou konfesní příslušnost a vztahuje se na nejhlubší nitro každého člověka bez výjimky.

Zdroj: Nedělní liturgie

Mediálně spolupracujeme:

CSM 2017 Olomouc / Celostátní setkání mládeže 15. - 20. 8. 2017

Festival United 24.8. - 26.8. 2017 Vsetín

Svatá Marie Magdalena (Magdalská, Magda) – svátek 22.7.

(20.7.2017) Kdo vlastně byla Marie Magdalská? Ještě donedávna se v ní spojovaly celkem tři ženské postavy známé z...

Sv. Eliáš (20.7.)

(18.7.2017) V náboženských dějinách Izraele hráli velkou roli proroci. Mezi nimi vyčnívá postava Eliáše, kterého Bůh...

17. července 1794 bylo popraveno šestnáct karmelitánek

(16.7.2017) z kláštera Compiègne u Paříže

Prosba o Vaši pomoc

(12.7.2017) Svou krví můžete zachránit život. Hledá se akutně dárce kostní dřeně pro 16 letého Jakuba z Brna.

Josef Toufar - výročí narození 14.7.1902

(12.7.2017) Josef Toufar - kněz umučený komunisty - se narodil 14.7.1902

Sv. Benedikt z Nursie (11.7.)

(10.7.2017) Sv. Benedikt měl zásadní vliv na rozšíření křesťanství na evropském kontinentu.

Svatí Cyril a Metoděj (5.7.)

(3.7.2017) svátek 5.7.

Svatý Prokop (svátek 4.7.)

(3.7.2017) (*Chotouň asi 970 + Sázava 25.3.1053)