Láska se neutužuje, když za ní není třeba bojovat. - archív citátů

Sekce: Knihovna

Aleš Opatrný

8. Přehled literatury o sektách

z knihy Sekty jako pastorační problém i úkol , vydal(o): Pastorační středisko Praha

Enroth R.: Za novými světy. Průvodce sektami a novými náboženstvími, Návrat domů, Praha 1995

Ferfecki S.: Strážná věž. Peníze a náboženský podvod. Svědectví bývalého Svědka Jehovova, Práh, Praha 1997

Hassan S.: Jak čelit psychické manipulaci zhoubných kultů, nakladatelství Tomáše Janečka, Brno 1994

Hummel R.: Reinkarnace. Víra a převtělování a víra křesťanů, Karmelitánské nakladatelství, Kostelní Vydří 1997

Kay M. Porterfieldová: O sektách. Základní informace určené pedagogům a rodičům. Lidové noviny, Praha 1997

kol. aut.: Encyklopedie náboženství, Karmelitánské nakladatelství, Kostelní Vydří 1997

kol. aut.: Sekty z pohledu církví v Evropě, Sborník přednášek, Pastorační středisko, Praha 1998

kol.aut.: Malý slovník sekt, Karmelitánské nakladatelství, Kostelní Vydří 1998

Lexikon náboženských hnutí, sekt a duchovních společností, sestavil F.R. Hrabal, Cad Press, Bratislava 1998

Lužný D.: Nová náboženská hnutí, Masarykova univerzita, Brno 1997

Magie, zlí duchové, satanské obřady (Pastýřský list toskánských biskupů), Karmelitánské nakladatelství, Kostelní Vydří 1996

Müller J.(uspoř.): Antroposofie a křesťanství, Karmelitánské nakladatelství, Kostelní Vydří 1997

Novotný O.: Za cizím však nepůjdou, Oliva, Praha 1996

Novotný T.: Opatrný A., Remeš P., Vojtíšek Z.: Zneužití náboženství, Společnost pro studium sekt a nových náboženských směrů, Praha 1996

Novotný T.: Vojtíšek Z.: Základní orientace v nových náboženských směrech, Společnost pro studium sekt a nových náboženských směrů, Praha 1995

Novotný T.: Mormoni a Děti Boží, Votobia, Praha 1998

Novotný T.: Písma Mormonů, kniha Abrahamova, Společnost pro studium sekt a nových náboženských směrů, Praha 1995

Opatrný A., Štampach I. Odilo OP a kol.: Satanismus, Společnost pro studium sekt a nových náboženských směrů, Praha 1995

Raymond F.: Krize svědomí, Výpověď člověka, který odešel z ústředí svědků Jehovových. Návrat domů, Praha 1992

Rejchrt L.: Pavučiny, Alternativa – nadace pro dívky v krizi a jejich mateřství, Praha 1995

Remeš P.: Svědkové Jehovovi – historický přehled, Společnost pro studium sekt a nových náboženských směrů, Praha 1995

Sekty a nová náboženská hnutí, Dokumenty katolické církve (1986 - 1994) Zvon, Praha 1997 (Originál: Sette e nuovi movimenti religiosi, Roma Citta Nuova 1995)

Sire W. James: Za novými světy. Průvodce světovými názory, Návrat, Praha 1993

Škvařil R.: Ufologie jako náboženství, Votobia, Praha 1999

Štampach I. Odilo OP: Sekty a nová náboženská hnutí, Pražské centrum vzdělávání pedagogických pracovníků, Praha 1993

Štampach I. Odilo OP: Život, Duch a všechno, Sursum, Brno 1993

Vágnerová M.: Psychopatologie pro pomáhající profese, Portál, Praha 1999

Vojtíšek Z.: Netradiční náboženství u nás, Dingir, Praha 1998

Widl M.: Křesťanství a esoterika, Karmelitánské nakladatelství, Kostelní Vydří 1997

[1]Mluvíme-li zde o sektách, potom tím myslíme, jak bývá dnes obvyklé, celý široký vějíř více či méně religiozních uskupení, která jsou v naší zemi povětšinou nová a jejichž historie ani ve světě nepřesahuje zpravidla hranici sta let - až na některé výjimky (například Svedenborgiáni). Nemám zde na mysli jiné křesťanské církve, které byly v nedávné historii zhusta sektami nazývány a jejichž příslušníci (včetně katolíků) se ještě dnes občas tímto nevlídným názvem častují. Pokud pak mluvíme o křesťanských církvích a sborech, máme na mysli ty, které vycházejí z Písma, věří v Trojici, Kristovo božství a spásu skrze Ježíše Krista, jakožto jediného spasitele. Nemíní se tím tedy ty společnosti, které ve svém názvu sice slovo církve mají (mormoni, scientologové, moonisté), ale uvedeným věroučným kriteriím neodpovídají.

[2]Viz Tertio millennio adveniente odst. 9, kde je odmítnuta reinkarnace

[3]Dokument kongregace pro nauku víry: List biskupům katolické církve o některých aspektech křesťanské meditace., in: Křesťanství a ostatní náboženství, ed. C.V. Pospíšil OFM, Krystal OP, Praha 1999

[4] Katechismus katolické církve, odst. 2115 - 2117

[5] Sekty a nová náboženská hnutí, Dokumenty katolické církve 1986-1994, Zvon, Praha 1997

[6] Godfried kardinál Danneels: Kristus nebo Vodnář? Karmelitánské nakladatelství, Kostelní Vydří 1994

[7] Magie, zlí duchové, satanské obřady, pastýřský list toskánských biskupů, Karmelitánské nakladatelství, Kostelní Vydří 1996

[8] Česky nejúplněji in: Kol.: Sekty a nová náboženská hnutí, Dokumenty katolické církve 1986-1994, Zvon, Praha 1997

[9] Viz pozn. 1.

[10] Srov.: Maria Widl, Die esoterisch-synkretistische Welle - Herausforderung für Pastoral und Bildung, in: H. Renöckl - M. Blankenstein (Hg.): Neue Religiosität faszinierend und verwirrt, Echter Verlag, Würzburg 1999, český překlad připravuje Pastorační středisko

[11] Viz následující stať: Sekty a pastorace. Dále také: Novotný, Opatrný, Remeš, Vojtíšek: Zneužití náboženství, pro SSNS vydala Oliva, Praha 1996

[12] Kol.: Sekty a nová náboženská hnutí, Dokumenty katolické církve 1986-1994, Zvon, Praha 1997, P.M. Zulehner: Sekty a nová náboženská hnutí v Evropě - výzva pro pastoraci, in: Sekty v pohledu církví v Evropě, Pastorační středisko Praha 1998

[13] Velmi dobrý přehled ze sociologicko-religionistického hlediska in: Jan Spousta, Proměny religiozity v české společnosti po roce 1989. Diplomová práce na fakultě sociálních věd UK, Praha 1989

[14] Vojtíšek Zdeněk: Netradiční náboženství u nás, Dingir, Praha 1998, Enroth Ronald et al.: Za novými světy, Návrat domů 1995, Štampach Odilo Ivan, Sekty a nová náboženská hnutí, SSNS, Praha 1995

[15] PhDr. Petr Sak, CSc, Spiritualita mládeže a profil církví, sekt, náboženství a duchovních směrů. Závěrečná výzkumná zpráva z resortního výzkumu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Praha, prosinec 1998

[16] Je třeba znovu a znovu upozorňovat, že v nynější legislativě registrace církve nebo náboženské společnosti není totožná s dovoleností. I ty skupiny, které nejsou státem registrované jakožto církev či náboženská společnost, nejsou nedovolené či ilegální. Ilegální by byly jen ty, které by byly soudním rozhodnutím zakázané.

[17]Marie Vágnerová, Psychopatologie pro pomáhající profese, Portál, 1999, kap. 24, str. 355-397. Velmi dobře jsou ukazovány techniky psychické manipulace, je pojednáno o motivaci vstupu do sekty a o vzniku závislosti.

[18] Isabelle Nazare - Aga, Nenechte sebou manipulovat, Portál, Praha 1999

[19] La Vey Szandor Anton: Satanská bible, Reflex, Praha 1993

[20] Grombiřík, Novotný, Opatrný, Remeš, Sádlo, Štampach: Satanismus. Oliva pro SSNS, Praha 1997

[21] Christoph Schönborn: Existují sekty v katolické církvi?, in Sekty z pohledu církví v Evropě, Pastorační středisko, Praha 1998

[22]Reinhard Hummel: Sekty, nová náboženská hnutí?, in Sekty z pohledu církví v Evropě, Pastorační středisko, Praha 1998

[23]Starší generace si pamatuje užívání označení „sekta“ pro řadu nekatolických křesťanských církví a denominací, někteří používají toto označení dodnes, ač je vzhledem k závěrům 2. vatikánského koncilu zcela neúnosné.

[24]Christifidele laici. Postsynodální list Jana Pavla II. O povolání a poslání laiků v církvi a ve světě z prosince 1988, Zvon, Praha 1990

[25]Mluvíme-li v těchto souvislostech o „sektářském nebezpečí“ nemáme na mysli ani tak vytvoření klasické sekty, totiž odštěpenecké významné skupiny těch, kdo zatvrzele „věří jinak“, ale spíš dnes i v mnoha jiných oborech existující nebezpečí manipulace členů, neomezené a nekontrolované vlády „vůdce“ a z toho vyplývající psychické i morální škody, které spíš ve svých důsledcích, totiž po ztrátě iluzí a odchodu ze skupiny, mohou vést ke ztrátě víry, patologické skepsi až nenávisti vůčí všemu křesťanskému.

[26]Zhruba takto lze - z velké části - popsat už medializovanou kazu „P. Mikulica - Vršovice“.

[27] Mnohé z uvedeného bývá vytýkáno Koinonii sv. Jana Křtitele z Plzně – Litic

[28] Některé z popsaných rysů najdeme např. ve skupině v Dvoře Králové (Počáplech) u Berouna

[29]Např. skupina pana Láška u Nymburka

[30] Srov. LG 12, in: Dokumenty II. vatikánského koncilu, Zvon, Praha 1995, str. 49


Ostatní kapitoly z této knihy na tomto webu:

Témata: Sekty

Čtení z dnešního dne: Neděle 24. 6.

Iz 49,1-6; Žalm 139; Sk 13,22-26
Lk 1,57-66.80

Dnešní slavnost je nejen oslavou jedince, který sehrál v dějinách spásy zajímavou roli. Nepřipomínáme si ani tolik jednoho člověka, jako spíše vidíme celek dějin spásy, tedy událostí, které znamenají i naši záchranu. Bůh v nich využívá různé lidi a různé prostředky, aby na konci mohl každý člověk spatřit Boží slávu. Z tohoto pohledu jsou Janovy příběhy také součástí našeho, mého života. Lze říci, že s početím Jana se odstartovaly události přímo vedoucí k našemu vykoupení. Proto církev věnuje pozornost nejen Janově mučednické smrti, ale nezvykle i jeho narození. Od dnešního dne přesně za půl roku budeme slavit narození Krista. Slavnost se tak stává i určitým odkazem na Vánoce.

Zdroj: Nedělní liturgie

zveřejněno v rámci mediální spolupráce

Nové vydání INu je na světe

Nové vydání INu je na světe
(23. 6. 2018) Prázdninové číslo časopisu IN! je tady.

Sv. Jan Fisher (svátek 22.6.)

Sv. Jan Fisher (svátek 22.6.)
(21. 6. 2018) Horlivý a zbožný biskup, který žil v chudobě. Reformátor kléru. Popraven králem Jindřichem VII. 22. 6. 1535

Patron lidí závislých na alkoholu - Matt Talbot (19.6.)

Patron lidí závislých na alkoholu - Matt Talbot (19.6.)
(18. 6. 2018) Matt se narodil 2. 5. 1856 v Dublinu v Irsku. Všichni muži v rodině pili tak, že se...

Jan Nepomucký Neumann (svátek 19.6.)

(17. 6. 2018) Prachatický rodák Jan Nepomucký Neumann se stal prvním americkým světcem. Ztělesňoval most mezi různými světy: syn Němce...

Příprava na manželství - osvědčená publikace

Příprava na manželství - osvědčená publikace
(13. 6. 2018) Zkušenost ukazuje, že řada mladých lidí dnes nenachází odvahu k rozhodnutí pro manželství. Tato knížka chce...

Jaroslav Škarvada - oblíbený a optimistický člověk - pomocný pražský biskup († 14.6.2010)

Jaroslav Škarvada - oblíbený a optimistický člověk - pomocný pražský biskup († 14.6.2010)
(13. 6. 2018) "Na konci života nevidím nějakou tmu hrobu, anebo pec krematoria. Na mě tam čeká otevřená náruč Boha. Není to hezký...