Kdo se umí rozdělit, má z toho nakonec sám víc - archív citátů

Navigace: Tematické texty P Pastorační péčePastorační péče v méně obvyklých situacích - část I. (P. ing. Aleš Opatrný) 14. Náboženští neurotici

14. Náboženští neurotici

Literatura:
Frielingsdorf K., Falešné představy o Bohu, Karmelitánské nakladatelství Kostelní Vydří, 1996
GRÜN A., Buď dobrý sám k sobě, Karmelitánské nakladatelství Kostelní Vydří, 1997
GRÜN A., Spiritualita zdola, Karmelitánské nakladatelství Kostelní Vydří, 1997



Každý zkušenější zpovědník nebo duchovní vůdce se setkal s tím, co bylo nazváno "eklesiogenní neurózy", mnozí ale o nich neradi slyší, neradi mluví a neradi je berou na vědomí. Nicméně i nejlepší věc na světě se dá špatným podáním, špatným pochopením nebo špatným provedením zkazit, a to platí i o křesťanství. Zevrubné pojednání by bylo velmi rozsáhlé. Zde jen uveďme, že uznání těchto potíží neznamená ani znevážení křesťanství ani jeho odmítání. Jde prostě o to, aby se podařilo u trpícího člověka stanovit správnou diagnózu a z ní odvodit vhodnou terapii. Pokud pomáhající je přesvědčen, že náboženské kořeny neurotických obtíží nejsou možné (jsou pro něho nepřípustné), nebo naopak když kritik církve připíše takřka s radostí všechny potíže klienta na vrub chybující církvi a špatnému stylu náboženského života, bude pomáhat špatně nebo vůbec ne.





14.1. Obtíže a možná terapie

Za nejrůznějšími strachy, úzkostmi, skrupulantstvím a neurotickými nutkáními může stát nevhodná křesťanská výchova, mnohdy spojená se špatnými zkušenostmi s rodiči (tvrdý a neodpouštějící otec, někdo s rodičů nevypočitatelně náladový, matka citově enormně chladná, špatný vzájemný vztah rodičů apod.), která klientovi zprostředkovala nepravdivý obraz Boha a nedovolila nebo neumožnila mu poznat evangelium jako osvobodivou moc. K tomu se mohou přidat ještě nějaké přirozené dispozice k úzkostlivosti nebo těžkomyslnosti, psychická labilita atd. Jisté je, že náprava nespočívá v kritizování původců obtíží a v jejich odsouzení, ale v trpělivém provázení klienta, kterému doprovázející pomáhá k určité opravě základních postojů a představ, které umožní skutečné přijetí evangelia a život z něho. Čím dříve k opravě po léta nahromaděných chyb dochází, tím pro klienta lépe. Bohužel u starších a starých lidí někdy nelze opravit zažité špatné představy o Bohu, a to i v případech, kdy klient po této opravě sám touží.

Vždy je důležité rozlišit, co je v moci pastoračního doprovázení a co je nutné léčit na úrovni psychoterapie nebo psychiatrie. Spolupráce pastoračního pracovníka a terapeuta, vzájemné porozumění a respektování jsou zde nutné. Zdá se ale, že lepší je tato spolupráce dvou osob než (mnohdy idealizované) spojení terapeuta a pastoračního pracovníka (duchovně doprovázejícího člověka) v jedné osobě. Při tomto spojení může docházet k nežádoucí záměně oborů a rolí nebo k favorizování jedné stránky (tedy buď psychologické nebo pastoračně-duchovní) vůči druhé, což není pro klienta právě nejlepší. Na druhé straně je ovšem velmi nešťastné, když reprezentant jednoho oboru pohrdá druhým a neuznává ho (tedy kněz neuznává psychologa či psychiatra, psycholog neuznává kněze či celou oblast víry). Řešením je ovšem kultivace postojů obou stran, ne odmítnutí jedné či druhé.


Čtení z dnešního dne: Neděle 19. 11.

Př 31,10-13.19-20.30-31; Žalm 128; 1 Sol 5,1-6
Mt 25,14-30

Při čtení evangelia této neděle se posluchači často ptají, zda potrestaný třetí služebník netrpí bezpráví. Vždyť pán je tvrdý a „sbírá, kde nerozsypal“. Úvaha vypravěče však poukazuje na důležitý detail: Cožpak třetí služebník neznal Pána dobře? Vždyť ví, jak smýšlí! Jde o zaměstnance, který neprovede zadanou práci a ještě se vymlouvá. Nejde tedy o odsouzení těch, kdo mají úzkostnou povahu. Je třeba nepřehlédnout, v jaké souvislosti náš úryvek zaznívá, protože není obecná! Jde o texty mluvící o konci světa. Proto je pravděpodobné, že zde je řeč o přijetí evangelia v kontextu široké židovské komunity. Mnozí evangelium nepřijali, protože jim nezapadalo do tradic a vlastních představ o prožívání víry. Ale i dnes jsou lidé, kteří utíkají do minulosti, v níž spatřují jistotu. Nic „nového“ ze strachu nepřipouští. To ovšem nenese plody, které Pán očekává.

Zdroj: Nedělní liturgie

Křesťan a politika? Jak (ne)?

(16. 11. 2017) Křesťané mají žít jako občané své země, se všemi důsledky, které to má: se zodpovědností a spolupodílem. To může...

Godzone tour 2017 Praha - Odhodlaní změnit svět

Godzone tour 2017 Praha - Odhodlaní změnit svět
(16. 11. 2017) Jsi odhodlaný změnit svět? Srdečně tě zveme v sobotu 18. listopadu od 18:00 do sportovní haly Královka v Praze, kde se...

Litanie ke Kristu Králi

(16. 11. 2017) Kriste, Králi všeho tvorstva, smiluj se nad námi. Kriste, Králi národů, Kriste, Králi králů, Kriste, Králi nebe i...

Vystřízlivění z růžových snů Listopadu 1989

(15. 11. 2017) Mezi nejkrásnější okamžiky mého života patří závěrečné dny listopadové roku 1989. Jsem šťasten a děkuji Bohu za onen...

Sv. Anežka Česká (svátek 13.11.)

(12. 11. 2017) Narodila se roku 1211 jako nejmladší dcera českého krále Přemysla Otakara I. ...

Svatý Martin z Tours (svátek 11.11.)

(9. 11. 2017) Nejznámější příhoda sv. Martina se stala v zimě roku 334. Tehdy se římský voják Martin před branami města Amiens...