Kdo se umí rozdělit, má z toho nakonec sám víc - archív citátů

Navigace: Tematické texty N NáboženstvíDelší texty Cíl modlitby (Anselm Grün OSB)

Cíl modlitby (Anselm Grün OSB)

Cílem modlitby není sebepoznání, ale sám Bůh, jehož chce člověk potkat, poznat a v jehož přítomnosti chce stále žít. Sebepoznání je jen podmínkou dobré modlitby. Ale k této podmínce se nepropracujeme nějakou psychologickou přípravou, ale prostřednictvím samotné modlitby. Tím, že se mnich pokouší dobře se modlit, setkává se sám se sebou, lépe sám sebe poznává a je tak stále více schopen intenzivnější a čistší modlitby. Tím, že se modlí, učí se modlitbě. Nehledá nejdříve pomoc u psychologických metod, aby své náboženské konání podřídil měřítkům psychologie. Mniši mnohem více spoléhají na očistnou a uzdravující sílu modlitby. Upřímná modlitba, v níž člověk nechce hlavně zažívat sám sebe, ale chce se setkat s Bohem, odkrývá nekompromisně všechny chybné postoje. Splňuje funkci psychoanalytických metod, aniž bychom opustili náboženskou rovinu.

Nemůžeme dnes psychologii přehlížet. Nemá také smysl s ní polemizovat. Neboť vykonala bezpochyby hodně a získala mnoho poznatků o člověku, vyvinula mnoho metod, které člověku pomáhají a mohou ho léčit. Ale na pozadí péče o duši člověka poznamenané psychologii by se dnes mělo dospět k tomu, abychom znovu začali důvěřovat v náboženskou cestu. Mniši a mnozí, kteří se po staletí řídili jejich radami, shromáždili o člověku mnoho zkušeností, zkušeností a poznatků, které se vůbec nemusejí bát konfrontace s psychologií. Bylo by pro nás dnes dobré, využít tyto poznatky, při modlitbě se do nich hluboko ponořit a sami na sobě tak zakusit jejich uzdravující působení.

Tím, že se modlili a stále znovu se modlili, poznávali mniši, kým vlastně jsou, které chybné postoje, sklony a nálady je vnitřně zraňují a vzdalují od Boha. V modlitbě současně cítili, že jsou vlastně obrazem Božím, a že je velmi důležité, aby tento obraz v sobě udrželi nezkalený a nezfalšovaný Stále znovu však prožívali, že nejsou schopni Boží obraz v sobě obnovit vlastními silami, ale že jen Bůh je může uzdravit. Teprve při setkání s Bohem, v rozhovoru s ním a v prožívání jeho přítomnosti, která nás obklopí, můžeme zažít Boží působení, které nás uzdravuje. Propasti v našem nitru se díky modlitbě stanou obyvatelnými. To temné a démonické ztratí svou hrozivost, slabé a umdlévající se uzdraví, rozmarné nálady a emoce ustoupí pokojnému klidu a tiché radosti. Nemusíme dosáhnout seberealizace my, ale realizuje nás Bůh sám tím, že v nás obnoví svůj pokřivený obraz. Kdo přenechá v modlitbě Bohu a jeho uzdravující přítomnosti sebe sama, najde cestu sám k sobě, usmíří se sám se sebou, identifikuje se sám se sebou, uzdraví se.

(Anselm Grün OSB: Modlitba a sebepoznání, Karmelitánské nakl., Kostelní Vydří 1997, 47-48)


Související texty k tématu:

Modlitba, modlitby
Kdo se modlí, nemarní čas (Benedikt XVI.)
Býváme nervózní, když se ztišíme k modlitbě… (Vojtěch Kodet) 
Jak jsem zpovědníka žádal o zproštění od modlitby (Elias Vella) 
Modlitba - soubor tematických textů
Texty na nástěnky
Základní modlitby
- Na webu vira.cz: modlitba, modlitba; rozjímání, meditace
- web o modlitbě, seznam modliteb www.modlitba.cz

Čtení z dnešního dne: Neděle 19. 11.

Př 31,10-13.19-20.30-31; Žalm 128; 1 Sol 5,1-6
Mt 25,14-30

Při čtení evangelia této neděle se posluchači často ptají, zda potrestaný třetí služebník netrpí bezpráví. Vždyť pán je tvrdý a „sbírá, kde nerozsypal“. Úvaha vypravěče však poukazuje na důležitý detail: Cožpak třetí služebník neznal Pána dobře? Vždyť ví, jak smýšlí! Jde o zaměstnance, který neprovede zadanou práci a ještě se vymlouvá. Nejde tedy o odsouzení těch, kdo mají úzkostnou povahu. Je třeba nepřehlédnout, v jaké souvislosti náš úryvek zaznívá, protože není obecná! Jde o texty mluvící o konci světa. Proto je pravděpodobné, že zde je řeč o přijetí evangelia v kontextu široké židovské komunity. Mnozí evangelium nepřijali, protože jim nezapadalo do tradic a vlastních představ o prožívání víry. Ale i dnes jsou lidé, kteří utíkají do minulosti, v níž spatřují jistotu. Nic „nového“ ze strachu nepřipouští. To ovšem nenese plody, které Pán očekává.

Zdroj: Nedělní liturgie

Křesťan a politika? Jak (ne)?

(16. 11. 2017) Křesťané mají žít jako občané své země, se všemi důsledky, které to má: se zodpovědností a spolupodílem. To může...

Godzone tour 2017 Praha - Odhodlaní změnit svět

Godzone tour 2017 Praha - Odhodlaní změnit svět
(16. 11. 2017) Jsi odhodlaný změnit svět? Srdečně tě zveme v sobotu 18. listopadu od 18:00 do sportovní haly Královka v Praze, kde se...

Litanie ke Kristu Králi

(16. 11. 2017) Kriste, Králi všeho tvorstva, smiluj se nad námi. Kriste, Králi národů, Kriste, Králi králů, Kriste, Králi nebe i...

Vystřízlivění z růžových snů Listopadu 1989

(15. 11. 2017) Mezi nejkrásnější okamžiky mého života patří závěrečné dny listopadové roku 1989. Jsem šťasten a děkuji Bohu za onen...

Sv. Anežka Česká (svátek 13.11.)

(12. 11. 2017) Narodila se roku 1211 jako nejmladší dcera českého krále Přemysla Otakara I. ...

Svatý Martin z Tours (svátek 11.11.)

(9. 11. 2017) Nejznámější příhoda sv. Martina se stala v zimě roku 334. Tehdy se římský voják Martin před branami města Amiens...