Navigace: Tematické texty A AteismusDelší texty Nietzsche a filozofie (Ravi Zacharias)

Nietzsche a filozofie (Ravi Zacharias)

Skutečností je, že Nietzsche stylisticky rozbil formu a jeho neuhlazené popisy daných problémů na nejvyšším stupni citlivosti v lidských emocích znemožnily uniknout pulsu reality. Jeho styl psaní, posazený na půli cesty mezi metaforou a doslovným tvrzením, byl něčím zcela mimořádným. Všechno, co řekl, mělo nádech a sílu fantazie pevně spjaté se skutečností, čímž se představa z jeho mysli se strhující silou přenášela do mysli čtenářovy. Freud o něm několikrát řekl, že sám sebe zná lépe než kterýkoli jiný člověk. Tato diagnóza zní poněkud tragikomicky, protože Nietzsche strávil posledních jedenáct let svého života duševně chorý.

Dalo by se přesvědčivě diskutovat o tom, zda se Nietzsche znal lépe než kdokoli jiný, ale mimo jakoukoli diskusi se zdá být to, že více než kterýkoli jiný autor s bolestnější otevřeností dramatizoval logické výsledky ateismu. Odtáhl filozofii od její tendence unikat konkrétnímu uplatňování jejích závěrů, zatímco stoupá po žebříku abstrakce. Nutil filozofa zaplatit plnou cenu své jízdenky k ateismu a dívat se, zda mu dá vyváznout. Nietzsche se chtěl dívat životu přímo do očí, aniž by mu ve výhledu bránil nějaký Bůh, a to, co viděl, mučilo jeho mysl.

...
Když člověk probodl Boží srdce, krvácel ve skutečnosti on sám.

Tato rána, kterou člověk sám sobě způsobil na úsvitu dvacátého století, měla neovladatelně krvácet i v dalších desetiletích. V šedesátých letech uvedl časopis Time jako jeden z titulků na obálce: "Bůh je mrtev." V sedmdesátých letech na obálce oznamoval: "Marx je mrtev." To podnítilo jednoho cynika na vysoké škole k poznámce: "Bůh je mrtev, Marx je mrtev a já se taky necítím dvakrát dobře."

Přesně to měl Nietzsche na mysli: důsledky Boží smrti proniknou do každé oblasti života a tato myšlenka bude už sama o sobě nesnesitelná. Může se projevit jako sebevražedná, pokud člověk nevstane a nevezme situaci do svých rukou.

Protože Bůh zemřel v devatenáctém století, říkal dále Nietzsche, ve dvacátém století se projeví dva přímé důsledky.
Za prvé předpovídal, že dvacáté století bude nejkrvavějším stoletím v dějinách, a za druhé, že propukne celosvětové šílenství. V obojím měl pravdu.


Jednou někdo napsal G. K. Chestertonovi a ptal se ho, co si myslí o civilizaci. Chesterton pohotově odpověděl: "Myslím, že to je skvělý nápad; proč už s tím někdo nezačal?"



***

Se svolením převzato z knihy: Skutečná tvář ateismu, kterou vydalo nakladatelství NÁVRAT DOMŮ


***

Několik kapitol z této knihy naleznete zde


Témata: Ateismus

Čtení z dnešního dne: Středa 24. 4.

1. čtení Sk 12,24 – 13,5a; Evangelium Jan 12,44-50

Komentář k Sk 12,24 – 13,5a: Boží slovo se i dnes „šíří a rozrůstá“. Prosme za církev, aby měla cit k vkládání rukou a k vysílání hlásat!

Zdroj: Nedělní liturgie

Křesťanská nostalgie nefunguje

Křesťanská nostalgie nefunguje
(24. 4. 2024) Obranné křesťanské strategie jsou plodem nostalgického návratu do minulosti, což nefunguje, řekl m.j. papež František na…

Žena, která neohnula hřbet: Růžena Vacková (* 23. dubna 1901) / audio k poslechu

(22. 4. 2024) Od nacistů trest smrti, od komunistů 22 let tvrdého žaláře.

Co obsahuje vatikánský dokument Dignitas Infinita (Nekonečná důstojnost)?

(22. 4. 2024)  Co se v dokumentu píše a v čem je překvapivý?

Den Země - 22. dubna

Den Země - 22. dubna
(22. 4. 2024) 22. dubna si celosvětově připomínáme Den Země. Nejde o svátek, kdy bychom se měli stát nějakými pohanskými uctívači…

Svatý Vojtěch (23. duben)

(22. 4. 2024) Dvakrát z Čech odešel a dvakrát se vrátil. Svůj život završil mučednickou smrtí při hlásání evangelia pohanům v…

Den skautů - 24. duben

Den skautů - 24. duben
(21. 4. 2024) Na svátek sv. Jiří se připomíná Den skautů.

P. Emil Kapaun (* 20. 4. 1916)

P. Emil Kapaun (* 20. 4. 1916)
(19. 4. 2024) Emil Kapaun byl Americký katolický kněz s českými kořeny, který zahynul v zajateckém táboře v Severní Koreji v roce…