Kdo se umí rozdělit, má z toho nakonec sám víc - archív citátů

Navigace: Tematické texty Č ČlověkDelší texty Oč jde (Jozef Porubčan SJ)

Oč jde (Jozef Porubčan SJ)

Oč jde (Jozef Porubčan SJ)
Není tedy důležité, jestli budu žít dlouho nebo krátce, jestli zemřu zítra nebo za 1O-2O-5O let. Důležité je, abych v tom čase, který žiji, všechno, co jsem dostal, obohacené svou láskou začlenil do souladu a symfonie života, podobně, jako se mi to jeví v přírodě.

Není důležité, jestli jsem zdravý nebo nemocný, ale jen to, abych ve zdraví nebo v nemoci byl dobrým milujícím člověkem, který jak své utrpení, tak i svěžest svého zdraví dává do služeb lásky svého Stvořitele i celého jeho stvořitelského díla.

Není důležité, jestli budu žít v chudobě nebo v přepychu, ale jen to jediné, abych byl, osvobozen od touhy mít, tak strašně spojené se strachem, že to mít nebudu, nebo že přijdu o to, co mám, v plné svobodě a volnosti od těchto emocí přijímal jen to, co potřebuji, a dával všechno, co potřebují druzí.

Není důležité, jestli mě budou chválit, nebo pomlouvat a hanět, ale jen to, abych osvobozen od touhy po uznání a kariéře, a tedy i od strachu, že mě budou znevažovat a ponižovat, nezávisle a svobodně miloval skutečnost takovou, jaká je, a ochotně ji všude obohacoval svou láskou. O toto jde. Být dobrým člověkem bez ohledu na to, jací jsou druzí. Mít rád, nezávisle na tom, jestli mě mají, nebo nemají rádi.
(Jozef Porubčan SJ: Hĺadať znamená modliť sa, Dobrá kniha 1995, 36-37)


Témata: Člověk

Čtení z dnešního dne: Neděle 19. 11.

Př 31,10-13.19-20.30-31; Žalm 128; 1 Sol 5,1-6
Mt 25,14-30

Při čtení evangelia této neděle se posluchači často ptají, zda potrestaný třetí služebník netrpí bezpráví. Vždyť pán je tvrdý a „sbírá, kde nerozsypal“. Úvaha vypravěče však poukazuje na důležitý detail: Cožpak třetí služebník neznal Pána dobře? Vždyť ví, jak smýšlí! Jde o zaměstnance, který neprovede zadanou práci a ještě se vymlouvá. Nejde tedy o odsouzení těch, kdo mají úzkostnou povahu. Je třeba nepřehlédnout, v jaké souvislosti náš úryvek zaznívá, protože není obecná! Jde o texty mluvící o konci světa. Proto je pravděpodobné, že zde je řeč o přijetí evangelia v kontextu široké židovské komunity. Mnozí evangelium nepřijali, protože jim nezapadalo do tradic a vlastních představ o prožívání víry. Ale i dnes jsou lidé, kteří utíkají do minulosti, v níž spatřují jistotu. Nic „nového“ ze strachu nepřipouští. To ovšem nenese plody, které Pán očekává.

Zdroj: Nedělní liturgie

Křesťan a politika? Jak (ne)?

(16. 11. 2017) Křesťané mají žít jako občané své země, se všemi důsledky, které to má: se zodpovědností a spolupodílem. To může...

Godzone tour 2017 Praha - Odhodlaní změnit svět

Godzone tour 2017 Praha - Odhodlaní změnit svět
(16. 11. 2017) Jsi odhodlaný změnit svět? Srdečně tě zveme v sobotu 18. listopadu od 18:00 do sportovní haly Královka v Praze, kde se...

Litanie ke Kristu Králi

(16. 11. 2017) Kriste, Králi všeho tvorstva, smiluj se nad námi. Kriste, Králi národů, Kriste, Králi králů, Kriste, Králi nebe i...

Vystřízlivění z růžových snů Listopadu 1989

(15. 11. 2017) Mezi nejkrásnější okamžiky mého života patří závěrečné dny listopadové roku 1989. Jsem šťasten a děkuji Bohu za onen...

Sv. Anežka Česká (svátek 13.11.)

(12. 11. 2017) Narodila se roku 1211 jako nejmladší dcera českého krále Přemysla Otakara I. ...

Svatý Martin z Tours (svátek 11.11.)

(9. 11. 2017) Nejznámější příhoda sv. Martina se stala v zimě roku 334. Tehdy se římský voják Martin před branami města Amiens...