Kdo se umí rozdělit, má z toho nakonec sám víc - archív citátů

Navigace: Tematické texty L LaiciDelší texty Osobní povolání (Jean Marie Lustiger)

Osobní povolání (Jean Marie Lustiger)

Obnova kněžských povolání, početné ordinace se ukazují zřejmě jako důsledek obnovy křesťanského života laiků. (314)
(...)
Když nastává pokles kněžských a řeholních povolání, je dobrou metodou na objevení příčiny tohoto jevu prozkoumání náboženské vitality celku pokřtěných. Aby učedníci Kristovi žili z víry a hlásali ji, musejí čerpat ze stejného pramene lásky Boží, ať jsou kněží nebo laici. A mohl bych to dokázat taky stejně pro XVII. nebo XIX. století, abych nemluvil jen o moderní době. A tak připisovat Druhému vatikánskému koncilu zodpovědnost za „váhový úbytek“, podle které se zmenšuje úloha kněze, když stoupá úloha laiků, je nesmyslné tvrzení. (314-15)/K tomu: 1 Pt,2,5 a 9/

Pohanská náboženství mají tu charakteristickou vlastnost, že dokonalost svého ideálu vyhrazují užšímu počtu dokonalých. Křesťanská víra považuje za pramen dokonalosti sjednocení s Kristem, které se dostává při křtu. Svatost je tedy osobní povolání každého křesťana. (...) Kněžská činnost, jeho nezměnitelná originalita a jeho autorita jsou ve službě tohoto povolání všech, kteří jsou svatý a kněžský lid, řecky laos, z čehož vzniklo slovo „laik“, jak to právem připomíná P. Congar. (315-16)

(Jean Marie Lustiger: Zvolil som si Boha (otázky kladli Jean-Louis Missika a Dominique Wolton), bez tiráže, 314-16)


Témata: Laici

Čtení z dnešního dne: Neděle 19. 11.

Př 31,10-13.19-20.30-31; Žalm 128; 1 Sol 5,1-6
Mt 25,14-30

Při čtení evangelia této neděle se posluchači často ptají, zda potrestaný třetí služebník netrpí bezpráví. Vždyť pán je tvrdý a „sbírá, kde nerozsypal“. Úvaha vypravěče však poukazuje na důležitý detail: Cožpak třetí služebník neznal Pána dobře? Vždyť ví, jak smýšlí! Jde o zaměstnance, který neprovede zadanou práci a ještě se vymlouvá. Nejde tedy o odsouzení těch, kdo mají úzkostnou povahu. Je třeba nepřehlédnout, v jaké souvislosti náš úryvek zaznívá, protože není obecná! Jde o texty mluvící o konci světa. Proto je pravděpodobné, že zde je řeč o přijetí evangelia v kontextu široké židovské komunity. Mnozí evangelium nepřijali, protože jim nezapadalo do tradic a vlastních představ o prožívání víry. Ale i dnes jsou lidé, kteří utíkají do minulosti, v níž spatřují jistotu. Nic „nového“ ze strachu nepřipouští. To ovšem nenese plody, které Pán očekává.

Zdroj: Nedělní liturgie

Křesťan a politika? Jak (ne)?

(16. 11. 2017) Křesťané mají žít jako občané své země, se všemi důsledky, které to má: se zodpovědností a spolupodílem. To může...

Godzone tour 2017 Praha - Odhodlaní změnit svět

Godzone tour 2017 Praha - Odhodlaní změnit svět
(16. 11. 2017) Jsi odhodlaný změnit svět? Srdečně tě zveme v sobotu 18. listopadu od 18:00 do sportovní haly Královka v Praze, kde se...

Litanie ke Kristu Králi

(16. 11. 2017) Kriste, Králi všeho tvorstva, smiluj se nad námi. Kriste, Králi národů, Kriste, Králi králů, Kriste, Králi nebe i...

Vystřízlivění z růžových snů Listopadu 1989

(15. 11. 2017) Mezi nejkrásnější okamžiky mého života patří závěrečné dny listopadové roku 1989. Jsem šťasten a děkuji Bohu za onen...

Sv. Anežka Česká (svátek 13.11.)

(12. 11. 2017) Narodila se roku 1211 jako nejmladší dcera českého krále Přemysla Otakara I. ...

Svatý Martin z Tours (svátek 11.11.)

(9. 11. 2017) Nejznámější příhoda sv. Martina se stala v zimě roku 334. Tehdy se římský voják Martin před branami města Amiens...