Kdo se umí rozdělit, má z toho nakonec sám víc - archív citátů

Navigace: Tematické texty P Příběhy ke katecheziO odpuštění Proces odpuštění - stupeň přijetí - příběh znásilněné ženy

Proces odpuštění - stupeň přijetí - příběh znásilněné ženy


Nejkrásnější stupeň odpuštění, je přijetí. Tehdy přijímáme jako Boží dar všechno, co se stalo. Ať už se nám stalo cokoli, ať už to bylo jakkoli strašné, Pán může všechno využít k dobrému. Mohl bych vám vyprávět mnoho příhod o tom, jaká síla plyne z toho, když chválíme Pána i za to, co se nám stalo v minulosti.

Jednou jsem měl v kostele duchovní cvičení pro velkou skupinu lidí. Druhý den za mnou přišla jedna žena s pláčem. Vyprávěla mi o události, která se jí stala před dvěma roky. Byla sama doma, když ji přepadl a znásilnil muž s maskou na tváři. Její manžel byl v práci, ale neodvážila se mu to povědět, protože se bála, že jí neuvěří. A tak to všechno držela v sobě a překonávala hněv, který k neznámému cítila. Vyvolalo to v ní velké napětí a depresi.

Když přišla za mnou, řekl jsem jí: “Poklekni a děkujme spolu Pánu za to, co se stalo.” Bylo to pro ni příliš a zeptala se mě: “Jak bych mohla děkovat Bohu za to, co se stalo, když to bylo zlé?” Snažil jsem se jí vysvětlit, že nebudeme děkovat Bohu za znásilnění, ale budeme děkovat Bohu za to dobro, které z této události může vzejít. “Jaké dobro může vzejít ze znásilnění? Co s tím může Bůh udělat?” Řekl jsem jí: “Já nevím, to je Boží věc. My mu musíme jen děkovat a ostatní nechat na něm.” I když byla znechucená, protože na tu událost z doby před dvěma roky nemohla zapomenout, poklekla a spolu jsme se modlili a chválili Pána.

Už jsem se s touto ženou nikdy nesešel. Ale o tři dny později, když jsem pokračoval v duchovních cvičeních, za mnou přišel muž a chtěl se mnou mluvit. Řekl mi, že před třemi dny v sobě pocítil velkou sílu, která ho nabádala, aby se šel vyzpovídat. Bojoval se svým svědomím, ale nepomohlo to. Musel přijít, aby mi vyprávěl, jak před dvěma lety přepadl jednu ženu a znásilnil ji.

Jistě, on nevěděl, že ta žena chválila Boha za to, co se stalo, ale ani žena se nikdy nedozvěděla, jaké dobro přinesla její modlitba chvály. Skutečnost ale byla taková, že se tento muž ze svého hříchu vyzpovídal, přijal svátost oltářní a obrátil se.

Tady vidíme, jaká moc pochází z toho, když chválíme Pána za věci, které byly v našem životě nepříjemné, a když ho necháme konat tak, jak on chce. Na tomto pátém stupni přijímáme fakt, že jsme zranění, přijímáme tedy svou slabost namísto toho, abychom ukazovali na ty, kdo nás zranili. Začínáme přijímat pravdu, že jsme slabí. Vždyť jsme zranění, právě proto, že jsme slabí.


 

Se svolením zpracováno podle knihy:
 Elias Vella, Ježíš - lékař duše i těla,
kterou vydalo Karmelitánské nakladatelství
www.kna.czwww.ikarmel.cz
Redakčně upraveno

 

 

"Příběhy pomáhají s katechezí"
Příběhy ke katechezi“ vznikly z potřeby rychle a účinně najít vhodný příběh k určitému tématu, který chceme sdělit druhým. Povídky jsou sesbírány v rámci Arcidiecézního katechetického střediska v Praze. Ve spolupráci s webovým portálem Pastorace.cz mohou sloužit širokému spektru uživatelů. Všechny povídky jsou zveřejněny s laskavým svolením vydavatelů. Rozdělení: dle témat / seznam jednotlivých příběhů.

Související texty k tématu:

Odpuštění
Odpuštění a jeho pravidla. (Elias Vella)
Prosba o odpuštění není jen prosbou o prominutí (papež František) 
Zdravotní stav člověka ovlivňuje i duchovní stránka 
Odpuštění osvobozuje
Etymologicko teologická úvaha nad pojmy hřích a dluh 
Chceš se někomu pomstít? 
Odpuštění - soubor textů
Schopnost začínat stále znovu (C. S. Lewis) 

Čtení z dnešního dne: Neděle 19. 11.

Př 31,10-13.19-20.30-31; Žalm 128; 1 Sol 5,1-6
Mt 25,14-30

Při čtení evangelia této neděle se posluchači často ptají, zda potrestaný třetí služebník netrpí bezpráví. Vždyť pán je tvrdý a „sbírá, kde nerozsypal“. Úvaha vypravěče však poukazuje na důležitý detail: Cožpak třetí služebník neznal Pána dobře? Vždyť ví, jak smýšlí! Jde o zaměstnance, který neprovede zadanou práci a ještě se vymlouvá. Nejde tedy o odsouzení těch, kdo mají úzkostnou povahu. Je třeba nepřehlédnout, v jaké souvislosti náš úryvek zaznívá, protože není obecná! Jde o texty mluvící o konci světa. Proto je pravděpodobné, že zde je řeč o přijetí evangelia v kontextu široké židovské komunity. Mnozí evangelium nepřijali, protože jim nezapadalo do tradic a vlastních představ o prožívání víry. Ale i dnes jsou lidé, kteří utíkají do minulosti, v níž spatřují jistotu. Nic „nového“ ze strachu nepřipouští. To ovšem nenese plody, které Pán očekává.

Zdroj: Nedělní liturgie

Křesťan a politika? Jak (ne)?

(16. 11. 2017) Křesťané mají žít jako občané své země, se všemi důsledky, které to má: se zodpovědností a spolupodílem. To může...

Godzone tour 2017 Praha - Odhodlaní změnit svět

Godzone tour 2017 Praha - Odhodlaní změnit svět
(16. 11. 2017) Jsi odhodlaný změnit svět? Srdečně tě zveme v sobotu 18. listopadu od 18:00 do sportovní haly Královka v Praze, kde se...

Litanie ke Kristu Králi

(16. 11. 2017) Kriste, Králi všeho tvorstva, smiluj se nad námi. Kriste, Králi národů, Kriste, Králi králů, Kriste, Králi nebe i...

Vystřízlivění z růžových snů Listopadu 1989

(15. 11. 2017) Mezi nejkrásnější okamžiky mého života patří závěrečné dny listopadové roku 1989. Jsem šťasten a děkuji Bohu za onen...

Sv. Anežka Česká (svátek 13.11.)

(12. 11. 2017) Narodila se roku 1211 jako nejmladší dcera českého krále Přemysla Otakara I. ...

Svatý Martin z Tours (svátek 11.11.)

(9. 11. 2017) Nejznámější příhoda sv. Martina se stala v zimě roku 334. Tehdy se římský voják Martin před branami města Amiens...