9. 11. 2011 , Michal Opatrný

Kdo smí a kdo nesmí pracovat v katolických Charitách a jim podobných organizacích?

Pokud má člověk vepsáno přikázání lásky k bližnímu ve své přirozenosti, nelze dost dobře činit rozdíly mezi více duchovní a méně duchovní pomáhající činností.
Pokud Pompey konstatuje, že: ?Ateistický nebo jinak věřící pracovník, který nezná žádnou zkušenost s Kristem nebo Krista neuznává, bude z tohoto důvodu sotva schopen jednat křesťansko - charitativně,? tak se tím dostává do zjevného rozporu s naukou koncilu ? byť jde jen o rozpor v pastorálním ? a tedy proměnném ? učení, které má ovšem velmi dlouhou tradici. Pokud má totiž člověk přikázání lásky k bližnímu vepsáno ve své přirozenosti, nelze dost dobře činit rozdíly mezi více duchovní a méně duchovní pomáhající činností. Pompeyovi slouží jako odrazový můstek pro toto jeho tvrzení slova encykliky, že poslání Sedmi (Sk 6,1?7) mělo jistě i duchovní charakter. Duchovnost jejich služby však v encyklice papež neodvíjí od stupně jejich víry, ale od toho, že konali poslání církve: ?Jejich úřad měl skutečně duchovní povahu, protože znamenal naplňování zásadní úlohy církve, jíž je řádně organizovaná láska k bližnímu.? Ostatně celý 21. článek DCE ? tedy kontext rozboru problematiky sedmi jáhnů a charakteru jejich služby ? se týká především problematiky institucionalizace charitativní služby církve.

Zulehner upozorňuje, že jen spolu s křesťanskými strukturami mohou spirituálně silní pracovníci vytvořit i dostatečně křesťanskou organizační strukturu, která potáhne ostatní pracovníky, kteří jsou nekřesťané. Toto stanovisko tedy implikuje představu, že blíženecká láska je zakotvená v lidské přirozenosti ? musí ovšem dostat v rámci struktur a za pomoci dobrých příkladů příležitost se rozvinout.

Přístup Norberta Metteho by šlo opět označit za konsekventní aplikaci koncilní nauky. Když připomíná jednotu lásky k bližnímu a lásky k Bohu, aby zdůraznil, že poctivě vykonávaná pomáhající profese je i naplněním přikázání lásky k Bohu, tak je pro něj původ lásky k bližnímu v lidské přirozenosti naprosto samozřejmý. Podle Metteho se právě při naplňování přikázání blíženecké lásky začíná rodit křesťanská víra, protože blíženecká láska implikuje lásku k Bohu, zatímco láska k Bohu bez lásky blíženecké není opravdová. Pokud by tedy Metteho komentář k encyklice nepředpokládal původ blíženecké lásky také v lidské přirozenosti, vůbec by nedával smysl.

Jak kardinál Lehmann, tak i papež Benedikt XVI. se k problematice původu lásky k bližnímu přímo nevyjadřují. Stojí však za to zde ještě jednou připomenout a zdůraznit, že i sám Benedikt XVI. přímo v DCE uvádí, že láska k bližnímu nemá svůj původ ve víře křesťana: ?Vzrůst počtu specializovaných organizací, které se nasazují pro člověka v jeho nejrozličnějších potřebách, se vysvětluje na základě skutečnosti, že imperativ lásky vepsal Stvořitel do samotné lidské přirozenosti.? Křesťanství tak podle papeže blíženeckou lásku do světa přímo nepřináší; jen přikázání blíženecké lásky probouzí a přivádí k účinnosti.

Domnívám se proto, že zde narážíme na neuralgický bod všech diskusí o tom, kdo smí či nesmí v katolických Charitách a jim podobných organizacích pracovat: Pokud se ten, kdo argumentuje proti práci nekřesťanů či málo církevních křesťanů nebo nekatolíků v těchto organizacích, nedokáže vyrovnat s touto prastarou naukou církve, kterou aktuálně formuluje 16. čl. Gaudium et spes, resp. začátek 31. čl. DCE, stává se jeho argumentace nepřesvědčivou.

Vybráno z článku: Michal Opatrný, ?Pohled encykliky Deus caritas est na pracovníky Charity,? Studia theologica 13, č. 3 [45] (2011): 125?151, zde 146?147.
www.studiatheologica.eu

Čtení z dnešního dne: Úterý 12.11.

Iz 40,1-11; Mt 18,12-14

Komentář k Iz 40,1-11: I já jsem vyzván, abych volal! Okolí mám beze strachu upozornit: můj Bůh je šetrný ke slabým, jako pastýř k březí ovečce.

Zdroj: Nedělní liturgie

Jan od Kříže (svátek 14.12.)

(10. 12. 2017) Neměl dar humoru, neměl vůdcovské a organizační vlohy, nebyl strhujícím kazatelem, byl malé postavy... Zemřel 14. 12....

Jak obdarovat, aby se nejednalo o další věc do šuplíku?

(7. 12. 2017) Přemýšlíte, jaký dárek k Vánocům vybrat nejbližším? Katolický týdeník přinesl několik zajiíavých tipů.

Eucharistie ve výtvarném umění - jedinečná výstava v Plzni

Eucharistie ve výtvarném umění - jedinečná výstava v Plzni
(5. 12. 2017) Nabízíme vám zajímavý tip - jako jeden z důvodů navštívit západočeskou metropoli...

Adoptuj si politika

(4. 12. 2017) Modlitební iniciativa, která místo neustálé kritiky a odmítání politiky chce podpořit postoj, který bude odrážet...

Mikuláš (6.12.)

(4. 12. 2017) Mikulášova velikost nebyla v hrdinství, které se nechává mučit, zavřít a popravit. Jeho velikostí byla každodenní...

Ježíškova vnoučata - již podruhé

(30. 11. 2017) Splňte vánoční přání osamělým lidem v domovech pro seniory. Je to na Vás.