Bez Boha nemůžeš učinit nic, co by prospělo jeho království. - archív citátů

9. 11. 2011 , Michal Opatrný

Kdo smí a kdo nesmí pracovat v katolických Charitách a jim podobných organizacích?

Pokud má člověk vepsáno přikázání lásky k bližnímu ve své přirozenosti, nelze dost dobře činit rozdíly mezi více duchovní a méně duchovní pomáhající činností.
Pokud Pompey konstatuje, že: ?Ateistický nebo jinak věřící pracovník, který nezná žádnou zkušenost s Kristem nebo Krista neuznává, bude z tohoto důvodu sotva schopen jednat křesťansko - charitativně,? tak se tím dostává do zjevného rozporu s naukou koncilu ? byť jde jen o rozpor v pastorálním ? a tedy proměnném ? učení, které má ovšem velmi dlouhou tradici. Pokud má totiž člověk přikázání lásky k bližnímu vepsáno ve své přirozenosti, nelze dost dobře činit rozdíly mezi více duchovní a méně duchovní pomáhající činností. Pompeyovi slouží jako odrazový můstek pro toto jeho tvrzení slova encykliky, že poslání Sedmi (Sk 6,1?7) mělo jistě i duchovní charakter. Duchovnost jejich služby však v encyklice papež neodvíjí od stupně jejich víry, ale od toho, že konali poslání církve: ?Jejich úřad měl skutečně duchovní povahu, protože znamenal naplňování zásadní úlohy církve, jíž je řádně organizovaná láska k bližnímu.? Ostatně celý 21. článek DCE ? tedy kontext rozboru problematiky sedmi jáhnů a charakteru jejich služby ? se týká především problematiky institucionalizace charitativní služby církve.

Zulehner upozorňuje, že jen spolu s křesťanskými strukturami mohou spirituálně silní pracovníci vytvořit i dostatečně křesťanskou organizační strukturu, která potáhne ostatní pracovníky, kteří jsou nekřesťané. Toto stanovisko tedy implikuje představu, že blíženecká láska je zakotvená v lidské přirozenosti ? musí ovšem dostat v rámci struktur a za pomoci dobrých příkladů příležitost se rozvinout.

Přístup Norberta Metteho by šlo opět označit za konsekventní aplikaci koncilní nauky. Když připomíná jednotu lásky k bližnímu a lásky k Bohu, aby zdůraznil, že poctivě vykonávaná pomáhající profese je i naplněním přikázání lásky k Bohu, tak je pro něj původ lásky k bližnímu v lidské přirozenosti naprosto samozřejmý. Podle Metteho se právě při naplňování přikázání blíženecké lásky začíná rodit křesťanská víra, protože blíženecká láska implikuje lásku k Bohu, zatímco láska k Bohu bez lásky blíženecké není opravdová. Pokud by tedy Metteho komentář k encyklice nepředpokládal původ blíženecké lásky také v lidské přirozenosti, vůbec by nedával smysl.

Jak kardinál Lehmann, tak i papež Benedikt XVI. se k problematice původu lásky k bližnímu přímo nevyjadřují. Stojí však za to zde ještě jednou připomenout a zdůraznit, že i sám Benedikt XVI. přímo v DCE uvádí, že láska k bližnímu nemá svůj původ ve víře křesťana: ?Vzrůst počtu specializovaných organizací, které se nasazují pro člověka v jeho nejrozličnějších potřebách, se vysvětluje na základě skutečnosti, že imperativ lásky vepsal Stvořitel do samotné lidské přirozenosti.? Křesťanství tak podle papeže blíženeckou lásku do světa přímo nepřináší; jen přikázání blíženecké lásky probouzí a přivádí k účinnosti.

Domnívám se proto, že zde narážíme na neuralgický bod všech diskusí o tom, kdo smí či nesmí v katolických Charitách a jim podobných organizacích pracovat: Pokud se ten, kdo argumentuje proti práci nekřesťanů či málo církevních křesťanů nebo nekatolíků v těchto organizacích, nedokáže vyrovnat s touto prastarou naukou církve, kterou aktuálně formuluje 16. čl. Gaudium et spes, resp. začátek 31. čl. DCE, stává se jeho argumentace nepřesvědčivou.

Vybráno z článku: Michal Opatrný, ?Pohled encykliky Deus caritas est na pracovníky Charity,? Studia theologica 13, č. 3 [45] (2011): 125?151, zde 146?147.
www.studiatheologica.eu

Čtení z dnešního dne: Středa 22.11.

2 Mak 7,1.20-31; Lk 19,11-28

Komentář k 2 Mak 7,1.20-31: Matka, která dodávala odvahu, je svou statečností vzorem pro naše chování v církvi. Odvážné ženy, které povzbuzovaly své vězněné manžely, ač byly nuceny režimem k rozvodu. Vzor pro každodenní nesení břemene i v našich dobách klidných.

Zdroj: Nedělní liturgie

Stipendia KAAD pro studium a bádání v Německu

(21. 11. 2017) Německá katolická stipendijní organizace Katholischer Akademischer Ausländer-Dienst e.V. (KAAD) poskytuje mladým...

C. S. Lewis

(21. 11. 2017) ateista, konvertita, apologeta a ´tvůrce Narnie´ (? 22. 11. 1963)

Slavnost Ježíše Krista Krále

(20. 11. 2017) Slavnost Ježíše Krista Krále je svátek, který se slaví poslední neděli liturgického roku (34. neděli v liturgickém...

Světový den chudých

(18. 11. 2017) Světový den chudých se připomíná vždy 33. neděli v mezidobí, tedy neděli před slavností Ježíše Krista Krále.

Křesťan a politika? Jak (ne)?

(16. 11. 2017) Křesťané mají žít jako občané své země, se všemi důsledky, které to má: se zodpovědností a spolupodílem. To může...

Godzone tour 2017 Praha - Odhodlaní změnit svět

Godzone tour 2017 Praha - Odhodlaní změnit svět
(16. 11. 2017) Jsi odhodlaný změnit svět? Srdečně tě zveme v sobotu 18. listopadu od 18:00 do sportovní haly Královka v Praze, kde se...