11. 1. 2001 , Petr Kolář

Naše nesnadné vstupování do (západní) Evropy

Stále častěji se my dříve narození setkáváme s mladými, pro které je komunizmus už podobně historickým pojmem jako třeba 2. světová válka, stále více jich využívá nových možností a jezdí za studiem do Mnichova tak jako jsme my jezdili třeba z Ostravy do Brna. Všichni se těšíme, že z nich jednou budou odborníci ve svých profesích a že nás budou ve svém oboru zcela přirozeně spojovat s děním ve světě. Nejinak je tomu uvnitř církve...
I někteří naši budoucí kněží, řeholníci a řeholnice studují v zahraničí a my se těšíme, že nás budou udržovat ve styku s děním ve světové církvi. Při příležitosti jejich krátkých návštěv domova o svátcích a o prázdninách se jich pochopitelně nedočkavě vyptáváme na jejich zážitky z pobytu v zahraničí a pokoušíme se přitom odhadnout, co s nimi pobyt v cizině dělá. Kulturní šok, který tam musí zvládnout, je velký a o některých nesnázích člověk slyší aspoň pár slov skoro od každého z nich. První z nich je strohost výzdoby západoevropských církevních a bohoslužebných prostor, velmi racionální přístup k náboženským tématům, k modlitbě a otázkám víry. Druhou je silná touha po společenství, ponejvíce malém, s možností opravdu osobních vztahů. Jejich konkrétní podobu vnímají mladí Češi často jako nekonečné omílání v podstatě jednoduchých, ne-li rovnou zbytečných témat. Kulturní šok, spojený s neznalostí jazyka a reálií hostitelské země, je umocněn odlišným poválečným vývojem rozdělené Evropy. Její západní část akceptovala systém reprezentativní demokracie s jejím stylem společenské rozpravy, ke které od pádu komunizmu směřujeme už i u nás. Jedním z jejich důsledků je rostoucí sebevědomí jednotlivce, který se cítí povolán mluvit do všeho možného, až nad tím našinec občas kroutí hlavou. Mluví se o všem a pořád!

Výsledkem je individualizmus, na kterém stojí i celá ekonomika této společnosti. Ta jej svým tlakem na výkon posiluje až k hrozivému vysychání běžné mezilidské komunikace, dokonce i v rodinách. Její členové se v průběhu týdne skoro vůbec nevidí a panelákové noclehárny, které po 2. světové válce zaplavily celou Evropu, ani k útulné pospolitosti nelákají. Vzniká obrovský deficit komunikace a není divu, že se právě církev snaží působit proti němu. Mladí křesťané se chtějí stýkat, chtějí opravdu žít spolu, spolu-nažívat. Je dojemné pozorovat, jak se občas neobratně snaží o zcela jednoduchá mezilidská gesta, která se prostě neměli kde naučit. Nám je to ještě někdy k smíchu, protože nám uniká, jak do tohoto studeného disneylandu už sami po hlavě padáme. Módy západního světa k nám pronikají a není před nimi úniku. Jestliže se s jejich povrchovou svůdností naši mladí na západě vypořádají, budou po návratu domů velmi cennými orientačními body pro ostatní - v naší církvi i v naší společnosti.

Petr Kolář SJ pro RaVat/ceco
Praha, 9. ledna 2001

Autor: Petr Kolář

Čtení z dnešního dne: Neděle 22. 7.

Jer 23,1-6; Žalm 23; Ef 2,13-18
Mk 6,30-34

Učedníci jsou v plné práci, obsluhují zástup, hovoří s lidmi, obhajují mistra, naslouchají mu. Dokonce byli na první misijní cestě po dvojicích a zažili, že Boží moc byla s nimi. Ale Pán nevidí především výkon, ale je samotné. Bůh si všímá nás, výkon je až na nějakém druhém či dalším místě. První je člověk. A stejně Kristus reaguje, když uvidí zástup, který touží po Bohu. Řecké slovo, které zde zazní, označuje slitování či soucit. Bůh je soucitný a není lhostejný. Jak ale vyřešit nouzi všech? Brzy učedníci zažijí zázrak Božího soucitu. Nyní především vidí, že Ježíš je hluboce lidský!

Zdroj: Nedělní liturgie

Skauting prochází obdobím rozkvětu

Skauting prochází obdobím rozkvětu
(20. 7. 2018) Zdálo se, že skauting vyšel z módy. V posledním desetiletí však zažívá dynamický rozvoj. Skauting se...

Svatá Marie Magdalena (Magdalská, Magda) – svátek 22.7.

(20. 7. 2018) Kdo vlastně byla Marie Magdalská? Ještě donedávna se v ní spojovaly celkem tři ženské postavy známé z evangelií. (odkaz...

Sv. Eliáš (20.7.)

(18. 7. 2018) V náboženských dějinách Izraele hráli velkou roli proroci. Mezi nimi vyčnívá postava Eliáše, kterého Bůh povolal, aby...

17. července 1794 bylo popraveno šestnáct karmelitánek

(16. 7. 2018) z kláštera Compiègne u Paříže

Josef Toufar - výročí narození 14.7.1902

(12. 7. 2018) Josef Toufar - kněz umučený komunisty - se narodil 14.7.1902

Sv. Benedikt z Nursie (11.7.)

(10. 7. 2018) Sv. Benedikt měl zásadní vliv na rozšíření křesťanství na evropském kontinentu.