Kdo se umí rozdělit, má z toho nakonec sám víc - archív citátů

26. 11. 2002

Papež vyzývá k znovuobjevení významu farnosti

Evangelijní povolání a ústřední postavení farnosti v liturgickém životě. To jsou dvě hlavní témata, které Jan Pavel II. zdůraznil v promluvě k účastníkům plenárního shromáždění Papežské rady pro laiky.
Papež vyzýval k tomu, aby opět vzali do rukou dokumenty II. Vatikánského koncilu a znovu objevili bohatství podnětů, které přinesl v pastorační i doktrinální oblasti. Dále papež povzbudil všechny přítomné k přijetí odpovědnosti, která vyplývá z poslání být Kristovým učedníkem. Jan Pavel II. v tomto kontextu akcentoval význam farní komunity, kterou označil za ?srdce liturgického života?. Farnost je privilegovaným místem katecheze a výchovy k víře, řekl Jan Pavel II. a pokračoval: ?Je velice důležité znovu objevit hodnotu a důležitost farnosti, jako místa, v němž jsou předávány obsahy katolické tradice!?

Svatý Otec dále kritizoval ?jistý relativismus?, který vede k výběrové a subjektivní interpretaci morálního učení církve. ?Pouze víra zakořeněná v sakramentální struktuře církve, která je živena prameny Božího Slova a tradicí, jež se stává novým životem a novým smyslem pro skutečnost, může pomoci křesťanům odolat vlivu dominantní sekularizované kultury.?

V závěru Jan Pavel II. připomněl svou zvláštní pozornost pro Papežskou radu pro laiky, kterou chová od doby, kdy byl - ještě coby krakovský arcibiskup ? jedním z jejích poradců.


***

Se svolením převzato z: webu české sekce Vatikánského rozhlasu


***

Další texty k tématu farnost naleznete zde

Čtení z dnešního dne: Neděle 19. 11.

Př 31,10-13.19-20.30-31; Žalm 128; 1 Sol 5,1-6
Mt 25,14-30

Při čtení evangelia této neděle se posluchači často ptají, zda potrestaný třetí služebník netrpí bezpráví. Vždyť pán je tvrdý a „sbírá, kde nerozsypal“. Úvaha vypravěče však poukazuje na důležitý detail: Cožpak třetí služebník neznal Pána dobře? Vždyť ví, jak smýšlí! Jde o zaměstnance, který neprovede zadanou práci a ještě se vymlouvá. Nejde tedy o odsouzení těch, kdo mají úzkostnou povahu. Je třeba nepřehlédnout, v jaké souvislosti náš úryvek zaznívá, protože není obecná! Jde o texty mluvící o konci světa. Proto je pravděpodobné, že zde je řeč o přijetí evangelia v kontextu široké židovské komunity. Mnozí evangelium nepřijali, protože jim nezapadalo do tradic a vlastních představ o prožívání víry. Ale i dnes jsou lidé, kteří utíkají do minulosti, v níž spatřují jistotu. Nic „nového“ ze strachu nepřipouští. To ovšem nenese plody, které Pán očekává.

Zdroj: Nedělní liturgie

Křesťan a politika? Jak (ne)?

(16. 11. 2017) Křesťané mají žít jako občané své země, se všemi důsledky, které to má: se zodpovědností a spolupodílem. To může...

Godzone tour 2017 Praha - Odhodlaní změnit svět

Godzone tour 2017 Praha - Odhodlaní změnit svět
(16. 11. 2017) Jsi odhodlaný změnit svět? Srdečně tě zveme v sobotu 18. listopadu od 18:00 do sportovní haly Královka v Praze, kde se...

Litanie ke Kristu Králi

(16. 11. 2017) Kriste, Králi všeho tvorstva, smiluj se nad námi. Kriste, Králi národů, Kriste, Králi králů, Kriste, Králi nebe i...

Vystřízlivění z růžových snů Listopadu 1989

(15. 11. 2017) Mezi nejkrásnější okamžiky mého života patří závěrečné dny listopadové roku 1989. Jsem šťasten a děkuji Bohu za onen...

Sv. Anežka Česká (svátek 13.11.)

(12. 11. 2017) Narodila se roku 1211 jako nejmladší dcera českého krále Přemysla Otakara I. ...

Svatý Martin z Tours (svátek 11.11.)

(9. 11. 2017) Nejznámější příhoda sv. Martina se stala v zimě roku 334. Tehdy se římský voják Martin před branami města Amiens...