Kdo se umí rozdělit, má z toho nakonec sám víc - archív citátů

14. 7. 2003

Tisková zpráva z 1. zasedání Plenárního sněmu katolické církve v ČR

Přinášíme závěrečnou tiskovou zprávu, která shrnuje průběh 1. zasedání Plenárního sněmu katolické církve v České republice (ČR).
Velehrad: Ve dnech 6.-12.7.2003 proběhlo na Velehradě 1. zasedání Plenárního sněmu katolické církve v ČR, které bylo vyvrcholením předešlé šestileté přípravné fáze. Až do této doby se v dějinách katolické církve v naší zemi nesešlo podobné shromáždění, které by reprezentovalo všechny diecéze katolické církve v ČR, a ve kterém by byli aktivně zapojeni také laici. Proto bylo konání tohoto sněmu historickou událostí s přesahem do celé společnosti.

Plenární sněm byl svolán proto, aby provedl sebereflexi aktuálního stavu katolické církve v ČR a současně znovu definoval místo a úlohu církve v české společnosti v nových podmínkách, které se vytvořily pádem komunismu a začleněním naší země do společenství demokratických států.

K jednání na Velehradě se sešlo celkem 91 delegátů. Kromě biskupů se sněmu zúčastnili generální a biskupští vikáři, děkani teologických fakult a představení seminářů, zástupci ženských a mužských řádů, 30 volených delegátů, žen a mužů z jednotlivých diecézí a odborní experti. Způsob práce sněmu určují vnitřní právní předpisy katolické církve. Podkladem jednání byl pracovní materiál, k němuž mohli všichni delegáti sněmu předkládat své návrhy a připomínky. Na závěr zasedání plenárního sněmu se o nich hlasovalo dvoukomorovým systémem. Sboru biskupů byly postoupeny k závěrečnému rozhodnutí pouze ty návrhy, které předtím schválili ostatní delegáti s hlasem poradním. Schválené návrhy se staly součástí materiálu, který bude základem pro práci odborných komisí, složených z delegátů sněmu. Další činnost plenárního sněmu bude pokračovat v těchto komisích, které daný materiál doplní o pečlivé analýzy a rozpracují ho pro závěrečné zasedání, jehož datum stanoví Česká biskupská konference.

Delegáti sněmu přednesli během jednání více než 100 příspěvků o činnosti katolické církve v naší zemi dnes i v budoucnu. Předmětem diskuse bylo působení kněží ve farní správě i ve společnosti, zapojení laiků v aktivitách církve, potřeba permanentního vzdělávání v církvi na všech úrovních, význam a využití kulturního dědictví církve, ale také těžkosti, které s sebou péče o tyto památky nese. Účastníci sněmu se vyjadřovali rovněž k tomu, jaký je přínos církve pro naši společnost a jakou má spoluzodpovědnost za její celkový stav a budoucí směřování. Zdůrazněna byla především vůle nabízet kvalitní duchovní alternativu pro současného člověka vystaveného tlaku konzumního světa, podporovat charitativní a humanitární pomoc potřebným a podle možností přispívat k rozvoji kultury, etiky, výchovy a vzdělání v české společnosti. Stranou zájmu jednajících nezůstaly ani otázky spojené s dějinami naší církve a s tím související aspekty ovlivňující život katolické církve v ČR do dnešních dnů. Nejvýznamnější témata a úkoly, které vyplynuly z jednání delegátů, jsou shrnuty ve "Zprávě z prvního zasedání Plenárního sněmu katolické církve". Hlasování o defitivním znění této zprávy proběhne ještě dnes odpoledne.

Delegáti končícího 1. zasedání plenárního sněmu na Velehradě vyjádřili naději, že jejich úsilí přispěje nejen k úspěšnému působení katolické církve v naší zemi, ale i k prospěchu celé společnosti.

***

Se svolením převzato z: TS ČBK

Čtení z dnešního dne: Neděle 19. 11.

Př 31,10-13.19-20.30-31; Žalm 128; 1 Sol 5,1-6
Mt 25,14-30

Při čtení evangelia této neděle se posluchači často ptají, zda potrestaný třetí služebník netrpí bezpráví. Vždyť pán je tvrdý a „sbírá, kde nerozsypal“. Úvaha vypravěče však poukazuje na důležitý detail: Cožpak třetí služebník neznal Pána dobře? Vždyť ví, jak smýšlí! Jde o zaměstnance, který neprovede zadanou práci a ještě se vymlouvá. Nejde tedy o odsouzení těch, kdo mají úzkostnou povahu. Je třeba nepřehlédnout, v jaké souvislosti náš úryvek zaznívá, protože není obecná! Jde o texty mluvící o konci světa. Proto je pravděpodobné, že zde je řeč o přijetí evangelia v kontextu široké židovské komunity. Mnozí evangelium nepřijali, protože jim nezapadalo do tradic a vlastních představ o prožívání víry. Ale i dnes jsou lidé, kteří utíkají do minulosti, v níž spatřují jistotu. Nic „nového“ ze strachu nepřipouští. To ovšem nenese plody, které Pán očekává.

Zdroj: Nedělní liturgie

Křesťan a politika? Jak (ne)?

(16. 11. 2017) Křesťané mají žít jako občané své země, se všemi důsledky, které to má: se zodpovědností a spolupodílem. To může...

Godzone tour 2017 Praha - Odhodlaní změnit svět

Godzone tour 2017 Praha - Odhodlaní změnit svět
(16. 11. 2017) Jsi odhodlaný změnit svět? Srdečně tě zveme v sobotu 18. listopadu od 18:00 do sportovní haly Královka v Praze, kde se...

Litanie ke Kristu Králi

(16. 11. 2017) Kriste, Králi všeho tvorstva, smiluj se nad námi. Kriste, Králi národů, Kriste, Králi králů, Kriste, Králi nebe i...

Vystřízlivění z růžových snů Listopadu 1989

(15. 11. 2017) Mezi nejkrásnější okamžiky mého života patří závěrečné dny listopadové roku 1989. Jsem šťasten a děkuji Bohu za onen...

Sv. Anežka Česká (svátek 13.11.)

(12. 11. 2017) Narodila se roku 1211 jako nejmladší dcera českého krále Přemysla Otakara I. ...

Svatý Martin z Tours (svátek 11.11.)

(9. 11. 2017) Nejznámější příhoda sv. Martina se stala v zimě roku 334. Tehdy se římský voják Martin před branami města Amiens...