To, co jsme vykonali, zůstane s námi navždy a navěky... - archiv citátů

28.11.2008, Jolana Poláková

Odpovědnost za budoucnost

Nové číslo Teologických textů, kroužící kolem tohoto tématu, poskytuje různorodé podněty k zevrubnějšímu zamyšlení nad konkrétní odpovědností, kterou ve své historické situaci nezastupitelně neseme.
V nejbližším kontextu se jistě nemůžeme vyhnout otázce perspektiv spravedlivé vzájemné komunikace v naší české církvi. Jimi se zabývá podnětný článek pražské kancléřky a advokátky Marie Kolářové.

Vytrvale uplatňovaná odpovědnost univerzální církve za budoucí vývoj globální společnosti, systematicky vyjádřená naposledy v Kompendiu sociální nauky církve, nezůstává bez ohlasů ani v českém ekumenickém prostoru. Dokladem je zasvěcený příspěvek docenta Husitské teologické fakulty Jiřího Vogela. Aktuálně se odhalující spirituální a etické konstanty čestného a bezpečného ekonomického chování teologicky tematizuje slovenský autor Štefan Šrobár.

Speciální problém, který ve vztahu k budoucnosti řeší především evropští křesťané, se, jak známo, týká autentičnosti a životnosti jejich odkazu budoucím generacím. Otázkou předávání víry se z české situace teoreticky zabývá doc. Michal Kaplánek SDB, z každodenního praktického hlediska slovenských salesiánů dr. Anton Červeň a z programového východiska pastýřů církve J.-C. Reichert, francouzský autor rozboru tamější nové katechetické instrukce.

To, že politický pragmatismus a duchovní nihilismus představují pro dnešní křesťany plodnou výzvu k perspektivně nosnému vytěžení silných, živých tradic, ukazují příspěvky Bohumíra Janáta – před pěti lety zesnulého filosofa –, překladatelky Moniky Recinové a slovenského teologa Roberta Sarky.

Avšak bezesporu nejšíře uznávaným předpokladem nedestruktivního utváření naší budoucnosti je prazákladní obecně lidská snaha o vzájemné porozumění. Její nepostradatelný hybný princip – slovy svatého Augustina „řád lásky“ – v jeho schelerovském pojetí systematicky zachycuje a rozvíjí mladý brněnský filosof Eduard Roreček. Jakoby v aplikované podobě se s tímto východiskem setkáváme v badatelsky korektním a do hloubky vysvětlujícím srovnávacím rozboru Bible a Koránu z pera italského teologa Valentina Cottiniho.

To je snad alespoň to nejdůležitější, kvůli čemu nové číslo TT možná stojí za přečtení.

Jolana Poláková (ttexty@volny.cz)

[nahoru]

Čtení z dnešního dne: Úterý 25.7. svátek sv. Jakuba

2 Kor 4,7-15; Mt 20,20-28

Komentář k Mt 20,20-28: Nepodobají se naše přání oné žádosti matky synů Zebedeových? Není naše představa o Bohu zjednodušená?

Zdroj: Nedělní liturgie

Mediálně spolupracujeme:

CSM 2017 Olomouc / Celostátní setkání mládeže 15. - 20. 8. 2017

Festival United 24.8. - 26.8. 2017 Vsetín

Svatá Marie Magdalena (Magdalská, Magda) – svátek 22.7.

(20.7.2017) Kdo vlastně byla Marie Magdalská? Ještě donedávna se v ní spojovaly celkem tři ženské postavy známé z...

Sv. Eliáš (20.7.)

(18.7.2017) V náboženských dějinách Izraele hráli velkou roli proroci. Mezi nimi vyčnívá postava Eliáše, kterého Bůh...

17. července 1794 bylo popraveno šestnáct karmelitánek

(16.7.2017) z kláštera Compiègne u Paříže

Prosba o Vaši pomoc

(12.7.2017) Svou krví můžete zachránit život. Hledá se akutně dárce kostní dřeně pro 16 letého Jakuba z Brna.

Josef Toufar - výročí narození 14.7.1902

(12.7.2017) Josef Toufar - kněz umučený komunisty - se narodil 14.7.1902

Sv. Benedikt z Nursie (11.7.)

(10.7.2017) Sv. Benedikt měl zásadní vliv na rozšíření křesťanství na evropském kontinentu.

Svatí Cyril a Metoděj (5.7.)

(3.7.2017) svátek 5.7.

Svatý Prokop (svátek 4.7.)

(3.7.2017) (*Chotouň asi 970 + Sázava 25.3.1053)