Kdo se umí rozdělit, má z toho nakonec sám víc - archív citátů

Navigace: Tematické texty D Duchovní doprovázení (vedení)Delší texty 50 otázek k sebepoznání

50 otázek k sebepoznání

Ve dnech životního zastavení mohou být následující otázky východiskem pro sebepoznání, mohou zkypřit pole našeho života. Odpovídejme si na ně pravdivě a střízlivě, nebojme se připustit, že někdy odpověď neznáme.

Důležité při hledání nápravy je omezit se na některé body, aby přeháněním nebyla pokažena serióznost našeho úsilí. Dobře nám pomůže rozmluva s tím, kdo nás doprovází na naší duchovní cestě.


1. Co je v přítomné době mým nejdůležitějším problémem?

2. Co bylo pro mne v uplynulém roce tou nejdůležitější zkušeností?

3. Co bude za deset let, jestliže se nezměním? Kde by měla změna nejspíš začít?

4. Z čeho teď nejvíce žiji? Co mi dává nejsilnější životní impulzy?

5. Který životní cit mě nejvíce určuje? (Jsem depresivní, vesele naladěný, rezignovaný, žiji v důvěře...)

6. Co mi nejvíce brání v tom, být sebou samým? Je to překážka ve mně nebo se domnívám, že je to vnější vliv?)

7. Které možnosti ve mně zůstávaly dosud nevyužity?

8. V čem spočívá má hlavní síla, mé charizma, má obzvláštní schopnost? V čem spočívá má hlavní slabost, mé ohrožení, můj stín?

9. Co mi nejčastěji dělá radost?

10. Oč se nejvíc starám a proč?

11. Na co myslíš, když jsi sám? Z čeho na tebe padá smutek, když to nemáš? Jaké řeči druhých tě nejvíc povzbudí?

12. Kde je má pýcha?

13. Jak snáším kritiku?

14. Jak snáším úspěchy druhých?

15. Přebírám zodpovědnost, nebo se jí většinou vyhýbám?

16. Je na mne spolehnutí?

17. Které agrese se na mně v přítomné době dají poznat? Proti komu, proti čemu jsou namířeny?

18. „Pokušení odpovídá podstatě pokoušeného“ (Chambera). V čem spočívá má podstatná pokušitelnost?





19. V čem nepřijímám sebe sama? Jaké lidi ze svého okolí přijmu jen s velkými obtížemi?

20. Existují v přítomnosti trvalá napětí v mém životě?

21. Existuje dvojí ohrožení na životní cestě ke zralosti: ztrnulost, ztuhlost (hypertrofie hlavy na úkor srdce, ritualizace, zabezpečování, křečovité lpění...) a rozplynutí (nepořádnost, nespolehlivost, rozplývavé kontury, nestálost...) - které z těchto dvou ohrožení se mne více týká?

22. Zdravé napětí křesťanského života vzniká mezi dvěma ohnisky: niternost a bratrskost, čili cesta do nitra a velká otevřenost k druhým. Co u mne převažuje?

23. „Děláme modlu z činnosti a ztrácíme člověka“ (Guardini). Týká se mne toto slovo?

24. Co bych pro sebe nazval naplněným životem?

25. Jaký nadpis bych dal vlastnímu životopisu?

26. Kde je můj „styčný bod“ s Bohem? Z hlediska mé bytosti, mé nynější situace?

27. Zeptá-li se mě někdo: Udělal jste nějaké zkušenosti s Bohem? - Co mu odpovím?

28. Jak prožívám Boha: spíše jako vzdáleného, nedostupného, nepochopitelného - nebo jako blízkého, důvěrně známého, jako toho, kdo poskytuje hřejivou skrytost?

29. Co ve mně probouzí modlitba zbožného Žida: „Dobrý Otče, vezmi ode mne všechno, co stojí mezi mnou a tebou!“ (Žádný z nás netuší, co by z něho Bůh udělal, kdybychom se mu zcela přenechali! (sv. Ignác)

30. Bůh říká: „Adame, kde jsi?“ My se ptáme: „Bože, kde jsi?“ (Bůh je Bůh skrytý) Kde se skrývá Bůh v mém životě?

31. „Bůh čeká na to, aby pro Vás mohl učinit dobro!“ - Jsem schopen tomu věřit? Mám v to důvěru?

32. Co teď Bůh ode mne nejspíš čeká?

33. „Kdo překotně spěchá, odchyluje se od věci Boží“ (Vincens de Paul): zasahuje mě toto slovo?

34. Kde se to jeví v mém životě? Věřím v moc Boží?

35. Co je můj osobní „příspěvek“ k mé spiritualitě? Z čeho vychází má spiritualita? Jaké jsou její hlavní zdroje a opěrné body?

36. Co mne z Ježíšova života a jeho nauky obzvláště oslovuje? („Žij to, co jsi z evangelia pochopil, byť toho ještě bylo sebeméně“) (Roger Schutz).

37. V čem v přítomné době spočívá nejspíše můj život učednictví?

38. Z čeho má víra, mé křesťanství teď nejvíce žije?

39. Kříž v mé světnici - co pro mne znamená?

40. Kdyby u mne bydlel nekřesťan: nad čím by v mém křesťanství kroutil hlavou? Co by ho naopak mohlo přesvědčit?

41. Co by se fakticky v mém životě změnilo, kdyby nebylo Krista?

42. Které pravidlo duchovního života je pro tebe obzvláště důležité?

43. Co mi ztěžuje modlitbu?

44. Modlím se spíše při pocitech radosti, štěstí, naplnění nebo v prázdnotě?

45. Který způsob modlitby mi teď nejvíce vyhovuje?

46. Co je mé duchovní exercitum? (tj. ono cvičení vedoucí k vnitřní proměně, cvičení, které mne otvírá pro tříbící a důvěru darující blízkost Boha?)

47. „K víře náleží kázeň a stálost“ (Wernher von Braun) - a moje odpověď na to?

48. Víra a modlitba začnou postrádat vnitřní pravdivost, když jsou příliš lehké, když nás láska k Bohu a bližnímu nic nestojí. Je tomu tak u mne?

49. Víra a modlitba začnou postrádat vnitřní pravdivost, nevnímáme-li Boží ANO ke všemu stvoření. („Přirozená radost z bytí je první den úsvitu božského setkání.“ - Teilhard de Chardin) - Jak je tomu u mne?

50. „Kdykoliv jsme na křížových cestách, máme-li v životě nějaké zátěže navíc, pak nám vždy pomůže, máme-li jediné předsevzetí v dálce, jemuž podřizujeme předsevzetí bližší“ (Erhart Kästner). - Co je mým předsevzetím v dálce, co jsou mé nejbližší kroky?


***

Publikaci vydalo Pastorační středisko . Objednat si ji a nechat zaslat poštou můžete spolu s dalšími texty na CD zde.


Čtení z dnešního dne: Neděle 19. 11.

Př 31,10-13.19-20.30-31; Žalm 128; 1 Sol 5,1-6
Mt 25,14-30

Při čtení evangelia této neděle se posluchači často ptají, zda potrestaný třetí služebník netrpí bezpráví. Vždyť pán je tvrdý a „sbírá, kde nerozsypal“. Úvaha vypravěče však poukazuje na důležitý detail: Cožpak třetí služebník neznal Pána dobře? Vždyť ví, jak smýšlí! Jde o zaměstnance, který neprovede zadanou práci a ještě se vymlouvá. Nejde tedy o odsouzení těch, kdo mají úzkostnou povahu. Je třeba nepřehlédnout, v jaké souvislosti náš úryvek zaznívá, protože není obecná! Jde o texty mluvící o konci světa. Proto je pravděpodobné, že zde je řeč o přijetí evangelia v kontextu široké židovské komunity. Mnozí evangelium nepřijali, protože jim nezapadalo do tradic a vlastních představ o prožívání víry. Ale i dnes jsou lidé, kteří utíkají do minulosti, v níž spatřují jistotu. Nic „nového“ ze strachu nepřipouští. To ovšem nenese plody, které Pán očekává.

Zdroj: Nedělní liturgie

Křesťan a politika? Jak (ne)?

(16. 11. 2017) Křesťané mají žít jako občané své země, se všemi důsledky, které to má: se zodpovědností a spolupodílem. To může...

Godzone tour 2017 Praha - Odhodlaní změnit svět

Godzone tour 2017 Praha - Odhodlaní změnit svět
(16. 11. 2017) Jsi odhodlaný změnit svět? Srdečně tě zveme v sobotu 18. listopadu od 18:00 do sportovní haly Královka v Praze, kde se...

Litanie ke Kristu Králi

(16. 11. 2017) Kriste, Králi všeho tvorstva, smiluj se nad námi. Kriste, Králi národů, Kriste, Králi králů, Kriste, Králi nebe i...

Vystřízlivění z růžových snů Listopadu 1989

(15. 11. 2017) Mezi nejkrásnější okamžiky mého života patří závěrečné dny listopadové roku 1989. Jsem šťasten a děkuji Bohu za onen...

Sv. Anežka Česká (svátek 13.11.)

(12. 11. 2017) Narodila se roku 1211 jako nejmladší dcera českého krále Přemysla Otakara I. ...

Svatý Martin z Tours (svátek 11.11.)

(9. 11. 2017) Nejznámější příhoda sv. Martina se stala v zimě roku 334. Tehdy se římský voják Martin před branami města Amiens...