Kdo se umí rozdělit, má z toho nakonec sám víc - archív citátů

Navigace: Tematické texty S SmyslKrátké texty, citáty Citáty z knihy: Nebojme se pravdy (Jan Pavel II.)

Citáty z knihy: Nebojme se pravdy (Jan Pavel II.)

Psychologové a sociologové říkají, že základní příčinou, která vede mladé i dospělé k tomu, aby zkusili zhoubnou drogu, je absence jasné a přesvědčivé životní motivace. Absence záchytných bodů, vyprázdnění hodnot, přesvědčení, že nic nemá smysl, a že tedy nemá smysl žít, tragický a beznadějný pocit, že jsme cizími poutníky v absurdním světě, to vše může některé lidi skutečně vést k zoufalým a zhoubným únikům.


Člověk potřebuje vědět, zda stojí za to narodit se, žít, zápasit, trpět a zemřít, zda-li má cenu bojovat za určité ideály, převyšující materiální a povrchní zájmy, jednoduše, zda-li existuje alespoň jedno „protože“, které by ospravedlňovalo jeho pozemskou existenci. Základním problémem tedy zůstává, dát člověku smysl, dát smysl jeho rozhodnutím, jeho životu a dějinám. Ježíš zná odpověď na naše otázky. On dokáže „hádanku o smyslu“ lidského života a dějin vyřešit.

Bůh se vtělil, aby osvětlil význam lidského života, dokonce aby se stal jeho smyslem. Tomu musíme hluboce a radostně věřit, to je třeba nepřetržitě a cele prožívat, a také to hlásat a dosvědčovat, i přes dějinná utrpení a nepřízeň ideologů, většinou líbivých a lákavých.


„Technologický člověk“, aby žil v co největším blahobytu, vkládá veškerou důvěru a zájmy do rukou vědy a techniky. Má-li pak čelit osudové situaci nemoci, morálnímu utrpení nebo neúprosné smrti
- prožívá deziluzi a cítí trpkost. Z „technologického člověka“ se stává „člověk osamělý“ jelikož se cítí zlomený, ohrožený a poražený. Tělesná bolest spolu s bolestí duševní přechází v „bolest existenciální“ a otevřeně nebo skrytě se probouzí i „bolest náboženská“. Přináší s sebou řadu významných otazníků a táže se po smyslu.


Pozorovatelé se většinou domnívají, že pravděpodobně nejdůležitějšími příčinami, které vedou mladého člověka k požívání drog je negativní vztah k životu, ztráta všech ideálů a strach z budoucnosti. Pokud lidská bytost, zvláště stojí-li na počátku rozvoje, zůstane bez perspektivy velkých ideálů, pokud nemá důvod žít a přemýšlet o vyhlídkách na budoucnost, snaží se uniknout z přítomnosti a hledat útočiště v určité náhražce anebo v nicotě.

(Jan Pavel II.: Nebojme se pravdy, Zvon, Praha 1997)


Témata: Smysl

Čtení z dnešního dne: Sobota 18.11. Posvěcení římských bazilik svatých apoštolů Petra a Pavla

Sk 28,11-16.30-31; Mt 14,22-33

Komentář k Mt 14,22-33: Ochota k následování. Potom ale zachvácení strachem a nedostatkem víry. A nakonec: Ježíšova záchrana před vlnami a zklidnění vichru. Dodnes v církvi stejné pořadí!

Zdroj: Nedělní liturgie

Křesťan a politika? Jak (ne)?

(16. 11. 2017) Křesťané mají žít jako občané své země, se všemi důsledky, které to má: se zodpovědností a spolupodílem. To může...

Godzone tour 2017 Praha - Odhodlaní změnit svět

Godzone tour 2017 Praha - Odhodlaní změnit svět
(16. 11. 2017) Jsi odhodlaný změnit svět? Srdečně tě zveme v sobotu 18. listopadu od 18:00 do sportovní haly Královka v Praze, kde se...

Litanie ke Kristu Králi

(16. 11. 2017) Kriste, Králi všeho tvorstva, smiluj se nad námi. Kriste, Králi národů, Kriste, Králi králů, Kriste, Králi nebe i...

Vystřízlivění z růžových snů Listopadu 1989

(15. 11. 2017) Mezi nejkrásnější okamžiky mého života patří závěrečné dny listopadové roku 1989. Jsem šťasten a děkuji Bohu za onen...

Sv. Anežka Česká (svátek 13.11.)

(12. 11. 2017) Narodila se roku 1211 jako nejmladší dcera českého krále Přemysla Otakara I. ...

Svatý Martin z Tours (svátek 11.11.)

(9. 11. 2017) Nejznámější příhoda sv. Martina se stala v zimě roku 334. Tehdy se římský voják Martin před branami města Amiens...