Navigace: Tematické texty N NadějeDelší texty Vtělit naději (Miloslav Máša)

Vtělit naději (Miloslav Máša)

Přes tolik náznaků v biblickém textu - o tom, jak bude vypadat konec světa, nelze říci vůbec nic. Neboť ty mohutné, dramatické, krásné výrazy v bibli nejsou informace, ale obrazy. Obrazy, které i nás mají vést k bdělosti a naději. Nelze v nich hledat předpovědi o budoucích věcech, tím méně přesnou reportáž o budoucnosti, či dokonce jakousi fyziku posledních věcí. Ale naopak, je třeba nesmírně vážně se ptát: Co je tedy skutečný smysl těch slov (výpovědí).

Výroky Písma o konci světa nejsou věštby, nýbrž něco mnohem hlubšího: zvěst o tom, že Bůh, od něhož všecko dobré pochází, je také budoucností všeho, je smyslem, posledním cílem a naplněním. A jeho vůli se nebude moci nic protivit.
Nejde o žádné vědění předem, kdy, kde a jak co nastane, ale o jistotu naší naděje. Bděte - sursum corda - vzhůru srdce! A to by nás mělo skutečně prostoupit.

Pro naději je všechno otevřené. Skutečnost jaká je, se všemi rozpory a propastmi, s její temnotou a nesmyslností není pro toho, kdo má naději, ničím definitivním. Mít naději znamená očekávat s jistotou, že svět, který vzešel z rukou Božích směřuje ke svému konečnému smíření a uzdravení. Bůh chce zdravý svět, a taková bude jednou jeho definitivní podoba. - Mít naději je něco osobního, neočekáváme něco, ale někoho, Boha. V této naději nečekáme na budoucí divadlo na konci světa, ale čekáme na Boha, Dovršitele a Naplnitele všeho. Až všechno, co bylo stvořeno, dospěje ke svému pozemskému konci, nastane úplné setkání s Bohem. A to se myslí tím příchodem na konci věků. Všichni, které Bůh zavolá, přijdou k Bohu. Bůh bude budoucností lidí, dobrem, nepředstavitelně šťastnou budoucností.

A nyní, v tomto našem pozemském životě, se to již připravuje - aby to mohlo být od Boha vyzdviženo, pročištěno a protříbeno, aby tomu dal Bůh definitivní podobu. Bude to nesmírná radost a štěstí. Konec lidské slabosti, kterou právě ten, kdo chce Bohu sloužit, stále na sobě poznává a velmi tím trpí. Konec všech nejistot. Konec toho, že dobro je ve světě tak slabé a často se zdá, že zlo je silnější. Konec nemohoucnosti Božího slova, které se ve světě hlásá s takovou lidskou slabostí, konec všeho nepokoje, konec všeho, čím se lidstvo trápí. A dovršení všeho dobrého, dovršení všeho, co bylo vytvořeno z lásky, definitivní sláva toho, co bylo protrpěno, co prošlo zkouškami a s pomocí Boží obstálo. A tak právě tato naděje vede k tomu, abychom přinášeli teď užitek ze svěřených hřiven. Naděje v život věčný vede k zodpovědnosti na tomto světě.

Když byl v r. 7O po Kr. zbořen jeruzalémský chrám, domnívali se všichni, že konec už je přede dveřmi. V moderní době mohou vznikat podobné psychózy v jiné formě. Ale křesťané se nemají ničím dát odradit od pravé naděje a od snažení žít tak, jak si to Bůh přeje. Není důležité spekulování o noci světa, ale důvěra v Ježíšovo slovo. A to je slovo napomenutí a naděje. Nejen ten úsek o příchodu Páně, ale celé evangelium. Proto dnešní úryvek evangelia vrcholí v té větě: Nebe a země pominou, ale slova má nepominou. To "slabé" Boží slovo je silnější než všechno. A spoléhat se na to slovo a řídit se jím, to je správná příprava na Kristův příchod.

Křesťané jsou lidé, kteří mají naději. Žijí z naděje. Očekávají od Boha absolutní budoucnost. A proto nedřímají a nespí, ale snaží se jít Pánu naproti. Tím, že po něm touží a těší se na něho, a teď zatím s láskou konají, co je třeba.

Křesťané mají být ve světě znamením, že je svět povolán ke spáse. I v tomto bodě je evangelium "radostná zvěst".

(Miloslav Máša: Homilie, Getsemany č.19)


A tak nemůžeme udělat na začátku roku nic lepšího než vzít ten další rok svého života s důvěrou z rukou Božích. Jako dar Boží - nabídku - řadu možností žít pro druhé, vydávat se, konat dobro, a třeba i osvědčit se v utrpení. Nedělejme si žádná veliká rozhodnutí, z nichž nakonec nic nevzejde, ale především vezměme od Boha sami sebe: své schopnosti, svoje povinnosti, možnosti, která nám Bůh dává, ale i svou částečnost a slabost. Bůh si nás chce opracovávat - nepropadejme tedy smutkům, a je-li třeba, začínejme vždycky znovu s vědomím, že to má smysl. Vezměme z rukou Božích i své okolí - ty, kteří jsou s nám spjati, nám svěřeni, o které se máme starat, pro které máme pracovat a žít. Přijměme je i s jejich slabostmi a snášejme je, buďme na světě pro ně, chtějme pro ně nosit v sobě pokoj Kristův, aby jim to přinášelo užitek. Buďme na sebe jemní. Vezměme z rukou Božích i dobu a místo, na kterém žijeme. Snažme se tvořit, co je poctivé a ryzí, přemáhejme zlo dobrem a buďme věrni sami sobě. A tak se může i na naší slabosti ukázat, že v evangeliu je životodárná síla. Akceptujme tedy tento nový rok a řekněme k němu s důvěrou své ANO.

(Miloslav Máša: Homilie, Getsemany č.19)


Témata: Naděje | Zlo | zlo a utrpení

Čtení z dnešního dne: Pátek 26. 4

1. čtení Sk 13,26-33; Evangelium Jan 14,1-6

Komentář k Sk 13,26-33: Pavel hlásá „radostnou zvěst“ o zaslíbeních, která se splní i na nás! Nezevšednělo mi Kristovo učení – nekladu důraz jen na soubor návodů, jak se chovat?

Zdroj: Nedělní liturgie

Křesťanská nostalgie nefunguje

Křesťanská nostalgie nefunguje
(24. 4. 2024) Obranné křesťanské strategie jsou plodem nostalgického návratu do minulosti, což nefunguje, řekl m.j. papež František na…

Žena, která neohnula hřbet: Růžena Vacková (* 23. dubna 1901) / audio k poslechu

(22. 4. 2024) Od nacistů trest smrti, od komunistů 22 let tvrdého žaláře.

Co obsahuje vatikánský dokument Dignitas Infinita (Nekonečná důstojnost)?

(22. 4. 2024)  Co se v dokumentu píše a v čem je překvapivý?

Den Země - 22. dubna

Den Země - 22. dubna
(22. 4. 2024) 22. dubna si celosvětově připomínáme Den Země. Nejde o svátek, kdy bychom se měli stát nějakými pohanskými uctívači…

Svatý Vojtěch (23. duben)

(22. 4. 2024) Dvakrát z Čech odešel a dvakrát se vrátil. Svůj život završil mučednickou smrtí při hlásání evangelia pohanům v…

Den skautů - 24. duben

Den skautů - 24. duben
(21. 4. 2024) Na svátek sv. Jiří se připomíná Den skautů.

P. Emil Kapaun (* 20. 4. 1916)

P. Emil Kapaun (* 20. 4. 1916)
(19. 4. 2024) Emil Kapaun byl Americký katolický kněz s českými kořeny, který zahynul v zajateckém táboře v Severní Koreji v roce…