Kdo se umí rozdělit, má z toho nakonec sám víc - archív citátů

Navigace: Tematické texty B Boží vůleDelší texty Výjezdní vízum (Viktor E. Frankl)

Výjezdní vízum (Viktor E. Frankl)

Výjezdní vízum

Musel jsem řadu let čekat na vízum, které by mi umožnilo výjezd do USA. Konečně jsem byl krátce před vstupem Spojených států do války písemně vyzván, abych navštívil konzulát USA a dal si vyhotovit vízum. Zarazil jsem se: mám tu nechat rodiče samotné? Věděl jsem přece, jaký osud jim hrozí: deportace do koncentračního tábora. měl jsem jim tedy říci sbohem a přenechat je prostě tomuto osudu? Vízum platilo výhradně pro mě!

Nerozhodně jsem opustil dům, šel jsem se trochu projít a myslel jsem si: "Není to typická situace, kdy by bylo třeba pokynu shůry?" Když jsem přišel domů, padl můj pohled na kousek mramoru, který ležel na stole.

"Co je to?" obrátil jsem se na svého otce.

"To? Ach, našel jsem to dnes na zbořeništi, kde dříve stála synagoga, která byla vypálena. Mramorový úlomek je kus desek Zákona. Jestli tě to zajímá, mohu ti také říci, ke kterému z deseti přikázání se vytesané hebrejské písmeno vztahuje. Neboť je jen jedno přikázáni, jehož iniciála to je“

"A sice?" naléhám na svého otce.
Nato mi odpověděl: "Cti svého otce i matku, abys byl dlouho živ na zemi ..."

A tak jsem zůstal "na zemi" u svých rodičů a nechal jsem vízum propadnout. To je příběh o malém úlomku mramoru.

Možná že mé rozhodnutí zůstat bylo učiněno dávno v mém nitru a věštba byla ve skutečnosti jen ozvěnou hlasu svědomí. Jinými slovy, šlo o projektivní test. Někdo jiný by snad na mém místě neviděl v kousku mramoru nic jiného než CaCO3 (uhličitan vápenatý) - ale nebyl by to i potom projektivní test, byť by byl pouhou projekcí jeho existenciálního vakua...?

(Viktor E. Frankl: Co v mých knihách není, Cesta, Brno 1997, 65)


Témata: Boží vůle

Čtení z dnešního dne: Neděle 19. 11.

Př 31,10-13.19-20.30-31; Žalm 128; 1 Sol 5,1-6
Mt 25,14-30

Při čtení evangelia této neděle se posluchači často ptají, zda potrestaný třetí služebník netrpí bezpráví. Vždyť pán je tvrdý a „sbírá, kde nerozsypal“. Úvaha vypravěče však poukazuje na důležitý detail: Cožpak třetí služebník neznal Pána dobře? Vždyť ví, jak smýšlí! Jde o zaměstnance, který neprovede zadanou práci a ještě se vymlouvá. Nejde tedy o odsouzení těch, kdo mají úzkostnou povahu. Je třeba nepřehlédnout, v jaké souvislosti náš úryvek zaznívá, protože není obecná! Jde o texty mluvící o konci světa. Proto je pravděpodobné, že zde je řeč o přijetí evangelia v kontextu široké židovské komunity. Mnozí evangelium nepřijali, protože jim nezapadalo do tradic a vlastních představ o prožívání víry. Ale i dnes jsou lidé, kteří utíkají do minulosti, v níž spatřují jistotu. Nic „nového“ ze strachu nepřipouští. To ovšem nenese plody, které Pán očekává.

Zdroj: Nedělní liturgie

Křesťan a politika? Jak (ne)?

(16. 11. 2017) Křesťané mají žít jako občané své země, se všemi důsledky, které to má: se zodpovědností a spolupodílem. To může...

Godzone tour 2017 Praha - Odhodlaní změnit svět

Godzone tour 2017 Praha - Odhodlaní změnit svět
(16. 11. 2017) Jsi odhodlaný změnit svět? Srdečně tě zveme v sobotu 18. listopadu od 18:00 do sportovní haly Královka v Praze, kde se...

Litanie ke Kristu Králi

(16. 11. 2017) Kriste, Králi všeho tvorstva, smiluj se nad námi. Kriste, Králi národů, Kriste, Králi králů, Kriste, Králi nebe i...

Vystřízlivění z růžových snů Listopadu 1989

(15. 11. 2017) Mezi nejkrásnější okamžiky mého života patří závěrečné dny listopadové roku 1989. Jsem šťasten a děkuji Bohu za onen...

Sv. Anežka Česká (svátek 13.11.)

(12. 11. 2017) Narodila se roku 1211 jako nejmladší dcera českého krále Přemysla Otakara I. ...

Svatý Martin z Tours (svátek 11.11.)

(9. 11. 2017) Nejznámější příhoda sv. Martina se stala v zimě roku 334. Tehdy se římský voják Martin před branami města Amiens...