Kdo se umí rozdělit, má z toho nakonec sám víc - archív citátů

30. 7. 2001 , Petr Kolář

Biblická revoluce je už za námi

Sotva najdeme v křesťanské reflexi 20. století jinou oblast, která prošla tak bouřlivým vývojem jako biblistika a s ní náš přístup ke Slovu Božímu, k bibli. Nesnáze tu narůstaly postupně. Už v 17. století se racionalistický filozof Benedikt Spinoza pozastavil nad skutečností, že pátá kniha bible, připisovaná Mojžíšovi, končí zprávou o autorově smrti a pohřbu. Zpráva o dobývání zaslíbené země v něm vzbudila dojem, že její pisatel v této zemi už bydlí. Časem otázek ještě přibylo a tak se dalším generacím četba celé bible nedoporučovala a místo ní se jim nabízela proslulá biblická dějeprava, sbírka neproblematických textů s působivými ilustracemi, kterou dodnes najdeme (hlavně) v katolických knihovnách.
V období zvaném vědeckotechnická revoluce problém dozrál. Doslovné čtení Písma, ke kterému křesťané mezitím vlastně vůbec ne samozřejmými cestičkami dospěli, se dostalo do zřejmého rozporu s různými vědními obory a z jejich pozic se začala na křesťanském Západě zkoumat a zpochybňovat biblická zpráva o stvoření světa a člověka, historicita biblické zprávy o potopě, o divech při vstupu do zaslíbené země a dokonce i sama existence historické osoby Ježíše z Nazareta.

Právě před 25 lety, 30. července 1976, zemřel Rudolf Bultmann, s jehož jménem zůstává spojen nejradikálnější pokus vyrovnat se s těmito nesnázemi radikálně novým přístupem k bibli, Slovu Božímu. Už v r. 1941 jej shrnul do lapidární programové věty - Člověk nemůže používat elektřinu, poslouchat rádio, v nemoci spěchat do moderně vybavené kliniky a současně věřit na svět duchů a zázraků Nového Zákona. To bylo slovo do rvačky. Proti takto kritické biblistice se zvedla vlna odporu, která dodnes ještě nedozněla. Který kněz nikdy neslyšel o historicko-kritické metodě, demytologizaci, Formgeschichte a Sitz im Leben biblických textů?

Přírodní vědy, od nichž dlouho přicházela zásadní kritika biblických textů a náboženství, mezitím samy utržily mnoho těžkých ran a utopická budoucnost, kterou si od nich lidé slibovali, zůstala právě jen utopií. Ti, kdo nikdy nestrávili jejich kritiku náboženství, zajásali v naději, že teď je jí konečně odzvoněno. Velké církve se s ní ale mezitím už vyrovnaly a leccos z ní přijaly za své. Evropu mezitím začala obcházet prapodivná směs mágie, křesťanství, mytologie a a šarlatánství. Církev, která se tak dlouho a tak houževnatě bránila racionalizování v moderní teologii, dnes najednou musí tuto racionalitu bránit proti bezuzdnosti iracionálních blouznivců! Kritický přístup k bibli a k náboženské praxi je jistě jen jedním rozměrem křesťanství. To ale kritičtí teologové jako Bultmann dobře věděli. Jeho hlavní dílo přece nese název Glauben und Verstehen - Věřit a porozumět. Obojího je zapotřebí. Z rozumování bez víry se rychle stane vše vysušující racionalizmus, zatím co nedosti rozumná víra se snadno stává pověrou.


Pro RaVat/ceco Petr Kolář SJ
Praha, 23. července 2001

Čtení z dnešního dne: Sobota 18.11. Posvěcení římských bazilik svatých apoštolů Petra a Pavla

Sk 28,11-16.30-31; Mt 14,22-33

Komentář k Mt 14,22-33: Ochota k následování. Potom ale zachvácení strachem a nedostatkem víry. A nakonec: Ježíšova záchrana před vlnami a zklidnění vichru. Dodnes v církvi stejné pořadí!

Zdroj: Nedělní liturgie

Křesťan a politika? Jak (ne)?

(16. 11. 2017) Křesťané mají žít jako občané své země, se všemi důsledky, které to má: se zodpovědností a spolupodílem. To může...

Godzone tour 2017 Praha - Odhodlaní změnit svět

Godzone tour 2017 Praha - Odhodlaní změnit svět
(16. 11. 2017) Jsi odhodlaný změnit svět? Srdečně tě zveme v sobotu 18. listopadu od 18:00 do sportovní haly Královka v Praze, kde se...

Litanie ke Kristu Králi

(16. 11. 2017) Kriste, Králi všeho tvorstva, smiluj se nad námi. Kriste, Králi národů, Kriste, Králi králů, Kriste, Králi nebe i...

Vystřízlivění z růžových snů Listopadu 1989

(15. 11. 2017) Mezi nejkrásnější okamžiky mého života patří závěrečné dny listopadové roku 1989. Jsem šťasten a děkuji Bohu za onen...

Sv. Anežka Česká (svátek 13.11.)

(12. 11. 2017) Narodila se roku 1211 jako nejmladší dcera českého krále Přemysla Otakara I. ...

Svatý Martin z Tours (svátek 11.11.)

(9. 11. 2017) Nejznámější příhoda sv. Martina se stala v zimě roku 334. Tehdy se římský voják Martin před branami města Amiens...