Kdo se umí rozdělit, má z toho nakonec sám víc - archív citátů

22. 12. 2011

Jaký smysl mají Vánoce?

Zeptejme se dávných proroků...

Všechna biblická čtení dnešního dne se různým způsobem snaží odpovědět na otázku: Jaký smysl mají Vánoce? Zeptejme se nejprve dávných proroků. Izaiáš pronáší své proroctví za dramatických okolností – v celém Izraeli se ozývalo řinčení zbraní. Asyřané přitáhli do Galileje (8. stol. před Kristem) a ohrožovali Judsko i Jeruzalém. Všechen lid je tímto nepřátelským ohrožením zdeptán a neví co dělat. Ve chvíli, kdy lidé ztratili veškerou naději, jim Izaiáš oznamuje: „Lid, který chodil ve tmě, vidí veliké světlo“ (v. 1). Vzápětí se obrací k Bohu a radostně volá: „Dáváš mnoho jásotu, zvětšuješ radost“ (v. 2).
 
Co lidem dovolí přejít z temnoty ke světlu a ze smutku k radosti? Izaiáš ohlašuje, že nejen Asyřané, ale spolu s nimi i všichni ostatní nepřátelé odtáhnou s nepořízenou, protože přijde „mocný Bůh, věčný otec, kníže pokoje“ (v. 5) a jako pravý hrdina Izraele toto osvobození dovrší. Jak se to ale stane? I na to dává Izaiáš odpověď: „Způsobí to horlivost Hospodina zástupů“ (v. 6). To je tedy nejstarší smysl a poselství Vánoc: konec obav, osvobození z nepřátelského útlaku a to vše díky „dítěti, které se nám narodilo“ (v. 5: srov. Iz 7,14; Mich 5,1-3; 2 Sam 7,12-16) jako Davidův potomek. Spolu s ním přichází nová společnost, založená na spravedlnosti, pokoji a radosti, a všichni lidé dostanou novou odvahu žít. ...

Témata: Vánoce

Související texty k tématu:


Vánoce
 / Vánoce na webu pastorace.cz / Vánoce na webu vira.cz

 

Čtení z dnešního dne: Neděle 19. 11.

Př 31,10-13.19-20.30-31; Žalm 128; 1 Sol 5,1-6
Mt 25,14-30

Při čtení evangelia této neděle se posluchači často ptají, zda potrestaný třetí služebník netrpí bezpráví. Vždyť pán je tvrdý a „sbírá, kde nerozsypal“. Úvaha vypravěče však poukazuje na důležitý detail: Cožpak třetí služebník neznal Pána dobře? Vždyť ví, jak smýšlí! Jde o zaměstnance, který neprovede zadanou práci a ještě se vymlouvá. Nejde tedy o odsouzení těch, kdo mají úzkostnou povahu. Je třeba nepřehlédnout, v jaké souvislosti náš úryvek zaznívá, protože není obecná! Jde o texty mluvící o konci světa. Proto je pravděpodobné, že zde je řeč o přijetí evangelia v kontextu široké židovské komunity. Mnozí evangelium nepřijali, protože jim nezapadalo do tradic a vlastních představ o prožívání víry. Ale i dnes jsou lidé, kteří utíkají do minulosti, v níž spatřují jistotu. Nic „nového“ ze strachu nepřipouští. To ovšem nenese plody, které Pán očekává.

Zdroj: Nedělní liturgie

Křesťan a politika? Jak (ne)?

(16. 11. 2017) Křesťané mají žít jako občané své země, se všemi důsledky, které to má: se zodpovědností a spolupodílem. To může...

Godzone tour 2017 Praha - Odhodlaní změnit svět

Godzone tour 2017 Praha - Odhodlaní změnit svět
(16. 11. 2017) Jsi odhodlaný změnit svět? Srdečně tě zveme v sobotu 18. listopadu od 18:00 do sportovní haly Královka v Praze, kde se...

Litanie ke Kristu Králi

(16. 11. 2017) Kriste, Králi všeho tvorstva, smiluj se nad námi. Kriste, Králi národů, Kriste, Králi králů, Kriste, Králi nebe i...

Vystřízlivění z růžových snů Listopadu 1989

(15. 11. 2017) Mezi nejkrásnější okamžiky mého života patří závěrečné dny listopadové roku 1989. Jsem šťasten a děkuji Bohu za onen...

Sv. Anežka Česká (svátek 13.11.)

(12. 11. 2017) Narodila se roku 1211 jako nejmladší dcera českého krále Přemysla Otakara I. ...

Svatý Martin z Tours (svátek 11.11.)

(9. 11. 2017) Nejznámější příhoda sv. Martina se stala v zimě roku 334. Tehdy se římský voják Martin před branami města Amiens...