Kdo se umí rozdělit, má z toho nakonec sám víc - archív citátů

4. 1. 2014 , Benedikt XVI. (Foto: Michal Němeček)

Vyhlížet hvězdu

Vyhlížet hvězdu

„Mudrcové“ symbolizují vnitřní dynamiku sebepřekračování

Ve hvězdě, která se objevila nad Betlémem, se dalo spatřovat poselství naděje. Ale jak přimět lidi k tomu, aby se vydali na cestu? Na cestu se vydají jen lidé lidé vnitřního neklidu, lidé naděje, kteří vyhlížejí pravou hvězdu spásy.

Muži, o nichž hovoří Matouš ve svém evangeliu, nebyli jen hvězdopravci. Byli to „mudrcové“. Symbolizují vnitřní dynamiku sebepřekračování toho či onoho náboženství, což znamená hledání pravdy, hledání pravého Boha a tím zároveň filozofii v původním smyslu.

Moudrost tak ozdravuje i poselství „vědy“: racionalita tohoto poselství nezůstala vězet v pouhém vědění, ale hledala porozumění celku a dovedla tak rozum k jeho nejvyšším možnostem.

Hledači pravdy

Můžeme získat určitou představu o tom, jaké pohnutky vedly tyto muže k tomu, aby se vydali na cestu za novorozeným „židovským králem“. Právem můžeme říci, že na nich vidíme, jak náboženství směřují ke Kristu a jak i věda překračuje sebe samu směrem k němu.

Připojují se jaksi k družině Abraháma, který reaguje na Boží volání a vydává se na cestu. A jiným způsobem jsou blízcí i Sokratovi a jeho tázání nad rámec daného náboženství, po větší pravdě. V tomto smyslu jsou tyto postavy předchůdci, připravovateli cesty, hledači pravdy, a týkají se všech dob.

Se svolením převzato z knihy:
Benedikt XVI., Ježíš Nazaretský III. Prolog 
vydalo nakladatelství Barrister & Principal
Redakčně upraveno

Několik kapitol z této knihy naleznete zde

Čtení z dnešního dne: Neděle 19. 11.

Př 31,10-13.19-20.30-31; Žalm 128; 1 Sol 5,1-6
Mt 25,14-30

Při čtení evangelia této neděle se posluchači často ptají, zda potrestaný třetí služebník netrpí bezpráví. Vždyť pán je tvrdý a „sbírá, kde nerozsypal“. Úvaha vypravěče však poukazuje na důležitý detail: Cožpak třetí služebník neznal Pána dobře? Vždyť ví, jak smýšlí! Jde o zaměstnance, který neprovede zadanou práci a ještě se vymlouvá. Nejde tedy o odsouzení těch, kdo mají úzkostnou povahu. Je třeba nepřehlédnout, v jaké souvislosti náš úryvek zaznívá, protože není obecná! Jde o texty mluvící o konci světa. Proto je pravděpodobné, že zde je řeč o přijetí evangelia v kontextu široké židovské komunity. Mnozí evangelium nepřijali, protože jim nezapadalo do tradic a vlastních představ o prožívání víry. Ale i dnes jsou lidé, kteří utíkají do minulosti, v níž spatřují jistotu. Nic „nového“ ze strachu nepřipouští. To ovšem nenese plody, které Pán očekává.

Zdroj: Nedělní liturgie

Křesťan a politika? Jak (ne)?

(16. 11. 2017) Křesťané mají žít jako občané své země, se všemi důsledky, které to má: se zodpovědností a spolupodílem. To může...

Godzone tour 2017 Praha - Odhodlaní změnit svět

Godzone tour 2017 Praha - Odhodlaní změnit svět
(16. 11. 2017) Jsi odhodlaný změnit svět? Srdečně tě zveme v sobotu 18. listopadu od 18:00 do sportovní haly Královka v Praze, kde se...

Litanie ke Kristu Králi

(16. 11. 2017) Kriste, Králi všeho tvorstva, smiluj se nad námi. Kriste, Králi národů, Kriste, Králi králů, Kriste, Králi nebe i...

Vystřízlivění z růžových snů Listopadu 1989

(15. 11. 2017) Mezi nejkrásnější okamžiky mého života patří závěrečné dny listopadové roku 1989. Jsem šťasten a děkuji Bohu za onen...

Sv. Anežka Česká (svátek 13.11.)

(12. 11. 2017) Narodila se roku 1211 jako nejmladší dcera českého krále Přemysla Otakara I. ...

Svatý Martin z Tours (svátek 11.11.)

(9. 11. 2017) Nejznámější příhoda sv. Martina se stala v zimě roku 334. Tehdy se římský voják Martin před branami města Amiens...