Kdo se umí rozdělit, má z toho nakonec sám víc - archív citátů

Navigace: Tematické texty E EucharistieModlitby, pobožnosti a adorace Adorace se čtením a rozjímáním (z materiálů k jubilejnímu roku 2000)

Adorace se čtením a rozjímáním (z materiálů k jubilejnímu roku 2000)

Slavnost Těla a Krve Páně (C)

Zvlášť tam, kde se slavnost Těla a Krve Páně přesune na neděli, stojí za uvážení, zda a jak svézt na venkově na jedno místo k jedné společné bohoslužbě věřící z filiálek a excurrendo farností, jak tedy spojit síly k dobré přípravě i provedení slavnosti a dát věřícím příležitost k prožiti plnějšího eucharistického společenství. Cílem by neměla být ani demonstrace naší víry před zraky těch, kteří nechápou, co slavíme, ani vystrojení nevídané podívané, ale prohloubení schopnosti věřících žít z eucharistie.

Pro vlastní slavení slavnosti Těla a Krve Páně je možné vybrat z předložených textů pro průvod adorace ty, které se nejvíce hodí a podle místních podmínek je upravit. V žádném případě ale nepoužívejte archaických textů padesát let starých (Minařík apod.)


Adorace se čtením a rozjímáním: VÍRA a KLANĚNÍ


Po modlitbě po přijímání eucharistická píseň:Vítej, vítej ( JK 722) 3 sloky, výstav NSO



Lektor 1. ( Nastoupí po skončení zpěvu písně )

Když jedli, Ježíš vzal chléb, požehnal ho, lámal a dával ho svým učeníkům se slovy: "Vezměte, jezte. To je mé tělo." Potom vzal kalich, vzdal díky, podal jim ho a řekl: "Pijte z něho všichni. Neboť to je má krev nové smlouvy, která se prolévá za všechny na odpuštění hříchů." (Mt 26, 26-28)

Lektor odejde k ambonu a klekne si.

Rozjímání:
Věříme, že stejně tak jako chléb a víno, posvěcené Pánem při poslední večeři byly proměněny v jeho tělo a krev, které krátce poté za nás obětoval na kříži, i chléb a víno posvěcené knězem se proměňují v tělo a krev Krista v nebeské slávě. Po skončení oběti je tato existence oslaveného Krista stále přítomna v Eucharistii, která ve svatostánku je živým srdcem každého kostela. Je nám proto drahou povinností uctívat a klanět se svaté Hostii, kterou vidí naše oči, vtělenému Slovu, které oči vidět nemohou, a které, aniž opustilo nebe, je přítomno mezi námi. - To nám říkal náš dřívější nejvyšší lidský učitel papež Pavel VI. Není snadné v to věřit. Smysly to odmítají. Vidí a chutnají oplatek. Co je to zvláštního? Je to tělo Kristovo. Je to on - Bůh a člověk žijící ve vzkříšení. On není v tom chlebě. Protože to není chleba, ale on, oslavený Ježíš Kristus. Toto že je skutečný, živý Kristus? - Ano, je. Ale vždyť nad tím rozum zůstává stát!Ano, zůstává stát. Vůbec na to nestačí. Jen víra nám dává jistotu, že to, co má vzhled plodu země, révy a lidské práce je Ježíš Kristus, Pán, cíl, touha a radost všeho, co existuje.

1 minuta mlčení; po jejím uplynutí jde 2. lektor k ambonu.




Lektor 2.: Budeme odpovídat: Věříme v tebe, Ježíši Kriste.

· Věříme, že posvěcený chléb a víno jsou proměněny ve tvé tělo a krev
· Věříme, že eucharistie jsi ty - Bůh a oslavený člověk
· Věříme, že tak jako působíš spásu ze svého místa po pravici Otcově, působíš ji z eucharistie
· Věříme, že eucharistie je nejvznešenější způsob tvé přítomnosti mezi námi
· Věříme v tebe, Ježíši Kriste, v eucharistii

Lektor odejde od ambonu a klekne si. Píseň "Skrytý Bože..." - JK 718 - 1 sloka




Lektor 1.

(Jn 20,26-28)
Za týden byli jeho učedníci zase uvnitř a Tomáš s nimi. Ježíš přišel zavřenými dveřmi, stanul mezi nimi a řekl: "Pokoj vám." Potom vyzval Tomáše: "Vlož sem prst a podívej se na mé ruce, vztáhni ruku a vlož ji do mého boku; a nebuď nevěřící, ale věřící!" Tomáš mu odpověděl: "Pán můj a Bůh můj."

Lektor odejde od ambonu a klekne si.

Rozjímání:
Apoštol Tomáš před tebou, Bohem a vzkříšeným člověkem, padl na kolena a volal: Pán můj, Bůh můj. Snažíme se o totéž. Ty jsi náš Pán a Bůh. Ty jsi ten, který výhradně nese a ničí všechnu nenávist, násilí, zradu a lež, sobectví, pýchu. Klaníme se ti, Beránku zabitý pro naše hříchy. Ty jsi ten, který zaplavuje svět jasem a dobrem, radostí ze vzkříšení, z vítězství nad každým zlem. Klaníme se ti, Kriste oslavený.

1 minuta mlčení; po jejím uplynutí jde 2. lektor k ambonu.




Lektor 2.
Říkáme odpověď: Klaníme se ti, Pane, Ježíši Kriste.

· Klaníme se ti, Ježíši Kriste, náš Pane a náš Bože
· Klaníme se ti ve víře, že jsi to ty, obětovaný a oslavený Ježíš Klaníme se ti v odevzdané
lásce - náš cíli a naše štěstí
· Klaníme se ti v hluboké pokoře - náš milující dárce
· Klaníme se ti a odkládáme všechny své starosti, radosti, touhy a přání
· Klaníme se ti a přestáváme sami hledat, abychom byli nalezeni
· Klaníme se ti, Ježíši Kriste, náš Pane a náš Bože

Lektor odejde z ambonu a klekne si.

Píseň: Chvalte ústa ( JK 704) 1., 5., 6. sloka, při ní družičky položí květy na oltář.
Okouření.

Modlitba:
Pane Ježíši Kriste věříme, že tato svátost jsi ty sám a vyznáváme, že jsi náš Pán a Bůh. A prosíme tě: rozmnož v nás tuto víru a vlej nám hojnost své lásky, abychom se klaněli celým životem tobě a skrze tebe v Duchu Svatém tvému Otci. Neboť ty žiješ a kraluješ na věky věků.
Amen.

Požehnání, uložení Eucharistie. Po požehnání píseň: Ježíši Králi (JK 707) 3 sloky


***


Čtení z dnešního dne: Neděle 19. 11.

Př 31,10-13.19-20.30-31; Žalm 128; 1 Sol 5,1-6
Mt 25,14-30

Při čtení evangelia této neděle se posluchači často ptají, zda potrestaný třetí služebník netrpí bezpráví. Vždyť pán je tvrdý a „sbírá, kde nerozsypal“. Úvaha vypravěče však poukazuje na důležitý detail: Cožpak třetí služebník neznal Pána dobře? Vždyť ví, jak smýšlí! Jde o zaměstnance, který neprovede zadanou práci a ještě se vymlouvá. Nejde tedy o odsouzení těch, kdo mají úzkostnou povahu. Je třeba nepřehlédnout, v jaké souvislosti náš úryvek zaznívá, protože není obecná! Jde o texty mluvící o konci světa. Proto je pravděpodobné, že zde je řeč o přijetí evangelia v kontextu široké židovské komunity. Mnozí evangelium nepřijali, protože jim nezapadalo do tradic a vlastních představ o prožívání víry. Ale i dnes jsou lidé, kteří utíkají do minulosti, v níž spatřují jistotu. Nic „nového“ ze strachu nepřipouští. To ovšem nenese plody, které Pán očekává.

Zdroj: Nedělní liturgie

Křesťan a politika? Jak (ne)?

(16. 11. 2017) Křesťané mají žít jako občané své země, se všemi důsledky, které to má: se zodpovědností a spolupodílem. To může...

Godzone tour 2017 Praha - Odhodlaní změnit svět

Godzone tour 2017 Praha - Odhodlaní změnit svět
(16. 11. 2017) Jsi odhodlaný změnit svět? Srdečně tě zveme v sobotu 18. listopadu od 18:00 do sportovní haly Královka v Praze, kde se...

Litanie ke Kristu Králi

(16. 11. 2017) Kriste, Králi všeho tvorstva, smiluj se nad námi. Kriste, Králi národů, Kriste, Králi králů, Kriste, Králi nebe i...

Vystřízlivění z růžových snů Listopadu 1989

(15. 11. 2017) Mezi nejkrásnější okamžiky mého života patří závěrečné dny listopadové roku 1989. Jsem šťasten a děkuji Bohu za onen...

Sv. Anežka Česká (svátek 13.11.)

(12. 11. 2017) Narodila se roku 1211 jako nejmladší dcera českého krále Přemysla Otakara I. ...

Svatý Martin z Tours (svátek 11.11.)

(9. 11. 2017) Nejznámější příhoda sv. Martina se stala v zimě roku 334. Tehdy se římský voják Martin před branami města Amiens...