Kdo se umí rozdělit, má z toho nakonec sám víc - archív citátů

21. 3. 2017 , Miloslav Vlk (Foto: IMA)

Ježíš na kříži je podrobený nejstrašnější osamocenosti (Miloslav Vlk)

Ježíš na kříži je podrobený nejstrašnější osamocenosti (Miloslav Vlk)

Kardinál Miloslav Vlk napsal  meditace o smrti a zmrtvýchvstání Krista. Ve svých zamyšleních nad jednotlivými zastaveními Ježíšovy křížové cesty nás přivádí k hlubšímu vědomí o nekonečné Boží lásce a o smyslu nejrůznějších podob utrpení v lidském životě. Kristovo umučení je cestou bolestnou, ale je i cestou Ježíšova vítezství a cestou naděje.

Křížová cesta - 12. zastavení

Vojáci vztyčili kříž. Tento okamžik je vepsán do všech křížů, které visí v křesťanských chrámech či v příbytcích věřících.

Z kříže k nám Ježíši ještě promlouváš, ale především tu naplňuješ své poslání velekněze. Okolostojící farizeové i vojáci tě posměšně vybízejí, abys učinil zázrak, abys sestoupil z kříže a zachránil se. Ale stejně jako jsi se na poušti vzepřel pokušení udělat pro vlastní záchranu z kamenů chleby, i nyní odevzdáváš svůj život pro spásu člověka. Zůstáváš na kříži, ve smrtelném zápase podrobený nejstrašnější osamocenosti mezi nebem a zemí, zcela odevzdaný do vůle Otcovy. A do poslední chvíle myslíš na člověka: „Otče, odpusť jim, vždyť nevědí, co činí“ (Lk 23,34).

Jak úžasné zastavení! Bolestně připoután ke kříži nám ukazuješ, jak máme milovat: do krajnosti, bez nároků na vděčnost, na lásku. Tvůj kříž je pečetí tvého života, tvého učení, tvé lásky. Pečetí nejsilnější a největší. 

Čtení z dnešního dne: Neděle 19. 11.

Př 31,10-13.19-20.30-31; Žalm 128; 1 Sol 5,1-6
Mt 25,14-30

Při čtení evangelia této neděle se posluchači často ptají, zda potrestaný třetí služebník netrpí bezpráví. Vždyť pán je tvrdý a „sbírá, kde nerozsypal“. Úvaha vypravěče však poukazuje na důležitý detail: Cožpak třetí služebník neznal Pána dobře? Vždyť ví, jak smýšlí! Jde o zaměstnance, který neprovede zadanou práci a ještě se vymlouvá. Nejde tedy o odsouzení těch, kdo mají úzkostnou povahu. Je třeba nepřehlédnout, v jaké souvislosti náš úryvek zaznívá, protože není obecná! Jde o texty mluvící o konci světa. Proto je pravděpodobné, že zde je řeč o přijetí evangelia v kontextu široké židovské komunity. Mnozí evangelium nepřijali, protože jim nezapadalo do tradic a vlastních představ o prožívání víry. Ale i dnes jsou lidé, kteří utíkají do minulosti, v níž spatřují jistotu. Nic „nového“ ze strachu nepřipouští. To ovšem nenese plody, které Pán očekává.

Zdroj: Nedělní liturgie

Křesťan a politika? Jak (ne)?

(16. 11. 2017) Křesťané mají žít jako občané své země, se všemi důsledky, které to má: se zodpovědností a spolupodílem. To může...

Godzone tour 2017 Praha - Odhodlaní změnit svět

Godzone tour 2017 Praha - Odhodlaní změnit svět
(16. 11. 2017) Jsi odhodlaný změnit svět? Srdečně tě zveme v sobotu 18. listopadu od 18:00 do sportovní haly Královka v Praze, kde se...

Litanie ke Kristu Králi

(16. 11. 2017) Kriste, Králi všeho tvorstva, smiluj se nad námi. Kriste, Králi národů, Kriste, Králi králů, Kriste, Králi nebe i...

Vystřízlivění z růžových snů Listopadu 1989

(15. 11. 2017) Mezi nejkrásnější okamžiky mého života patří závěrečné dny listopadové roku 1989. Jsem šťasten a děkuji Bohu za onen...

Sv. Anežka Česká (svátek 13.11.)

(12. 11. 2017) Narodila se roku 1211 jako nejmladší dcera českého krále Přemysla Otakara I. ...

Svatý Martin z Tours (svátek 11.11.)

(9. 11. 2017) Nejznámější příhoda sv. Martina se stala v zimě roku 334. Tehdy se římský voják Martin před branami města Amiens...