Navigace: Tematické texty P Příběhy ke katecheziRůzné O vzkříšení - Pohádka o kůzlátkách

O vzkříšení - Pohádka o kůzlátkách


Kryštof seděl u stolu a na výkres kreslil past na slony. Nevím, proč se zabývá lovem živočicha, který u nás ani nežije. Holčičky malují většinou samé princezny, ale Kryštof maluje mapy nebo technické výkresy úžasných aut na dosud neobjevený druh pohonu, lokomotivy, kosmické rakety a podobné vynálezy.

„Kryštofe, znáš pohádku o neposlušných kůzlátkách?“
„Jasně,“ řekl bez nadšení Kryštof. „Kůzlátka neposlouchají, otevřou dveře a vlk je sežere.“
„A co se stane potom?“
„Přijde maminka koza, nabere ho rohama, rozpáře mu břicho a kůzlátka vyskáčou ven,“ řekl otráveně Kryštof a dál si maluje.
„Víš, takhle se to říká mrňatům,“ povídám. „Chtěl bys vědět, jak to bylo doopravdy?“

To vzbudilo jeho zájem, protože on už samozřejmě není mrně.
„Tak přemýšlej. Když vlk sežere malá roztomilá kůzlátka, co se s nimi stane? Co bude mít v břichu?“
„Hnusnou krvavou kaši.“ Už není tak malý, aby si myslel, že neporušená kůzlátka vesele poskakují vlkovi v břiše.
„A kdyby maminka koza vlkovi rozpárala břicho, těžko by kůzlátka vyskočila ven, viď? To se jen tak povídá malým dětem, protože by plakaly, kdyby se jim řeklo, že z těch roztomilých kůzlátek nebo jehňátek zbyla krvavá kaše.“
„Tak jak to tedy je?“ Teď už si přestal kreslit a naplno ho začal zajímat problém vlka a kůzlátek.

„Když Pán Bůh stvořil svět a na něm lidi, byli jako ta kůzlátka a jehňátka, krásní a veselí a šťastní. Ale objevil se vlk a podvedl je, takže mu otevřeli dveře a on je rozkousal a sežral. A stal se vládcem na světě a žral kůzlátka, kdykoli se mu zachtělo. Pán Bůh mohl přijít jako rytíř s mečem a zabít vlka, ale co by našel v jeho břiše?“
„Krvavou kaši!“ Kryštof se zájmem sleduje děj a rozumí tomu.
„Správně!“ Pokračuji v příběhu. „Proto Pán Ježíš vymyslel úplně jiný způsob, jak porazit vlka.“
„A jaký?“
„Přišel na svět jako jehňátko, beránek.“
„Já jsem viděl obrázek, na kterém byl Pán Ježíš namalovaný jako beránek!“'
„Přesně tak! Vlk se zaradoval a říkal si: Ten Pán Ježíš je tak hloupý! Já ho prostě sežeru a všechno bude moje, budu jediným vládcem celého světa!“
„A opravdu ho sežral?“
„Opravdu. Pán Ježíš se totiž nechal sežrat schválně. Vyšel vlkovi naproti a vůbec se nebránil, i když to bolelo, jak ho kousal. Vlk si myslel, že vyhrál a že to bylo strašně lehké.“
„No, ale jak chtěl toho vlka porazit, když byl sežraný?“

„Vlk totiž netušil, co Pán Ježíš umí. Pán Ježíš jako mrtvý beránek ve vlkově břiše chvíli počkal a pak prostě vstal z mrtvých. Znovu ožil. A když ožil, přivedl k životu i všechny beránky a kůzlátka, které byly spolu s ním sežrané ve vlkově břiše. A bylo jich tolik, že se vlk roztrhl a beránek - Pán Ježíš vyvedl všechny kůzlátka a jehňátka ven na svobodu.“

„Babičko, ten vlk, to je ďábel, viď?“
„Ano. A Pán Ježíš ho porazil. Vlk pořád ještě občas sežere nějaká kůzlátka. Ale má od té doby roztržené břicho a když kůzlátka volají Pána Ježíše, posvítí jim na cestu a oni vyjdou z vlkova břicha ven. Nikdo už se nemusí vlka bát. Už víš, proč se Pánu Ježíši říká Beránek Boží?“
„Ano, už tomu rozumím. A tohle je lepší příběh než ten, co se říká mrňatům.“




Jitka Hosanna Štěpánková
Redakčně upraveno

 

 

"Příběhy pomáhají s katechezí"
Příběhy ke katechezi“ vznikly z potřeby rychle a účinně najít vhodný příběh k určitému tématu, který chceme sdělit druhým. Povídky jsou sesbírány v rámci Arcidiecézního katechetického střediska v Praze. Ve spolupráci s webovým portálem Pastorace.cz mohou sloužit širokému spektru uživatelů. Všechny povídky jsou zveřejněny s laskavým svolením vydavatelů. Rozdělení: dle témat / seznam jednotlivých příběhů.

Související texty k tématu:

Vzkříšení, zmrtvýchvstání 
Člověk neexistuje pro smrt (Jan Pavel II.) 
Úvahy o utrpení a vzkříšení Páně 
Když dohasíná lidský život v nejlepších letech 
S Kristem zemřít a vstát z mrtvých
Ježíš je vzkříšen
Vzkříšení může být zdrojem obrovského optimismu pro náš osobní život.

Čtení z dnešního dne: Neděle 25. 2.

Gn 22,1-2.9a.10-13.15-18; Žalm 116; Řím 8,31b-34
Mk 9,2-10

Proč Ježíš vystoupil na horu a zjevil učedníkům svoji slávu? Přítomnost Mojžíše, spojeného s darem Smlouvy, a Eliáše, největšího z proroků, oblak a Boží hlas… naznačují, kým Ježíš je. Ale učedníci jsou zmateni. Kam Ježíš míří, když toto všechno prožívají a nemají o tom mluvit? Boží záchrana není otázkou vysvětlování, pouček nebo definicí. Učedníci musí nejprve sami zažít Velikonoce, stát se svědky všech událostí a přijmout Ducha svatého. Pak teprve budou schopni mluvit o tom všem. I my jsme učedníky, i my potřebujeme nejprve na sobě zakusit moc Kristovy smrti a vzkříšení, přijmout Jeho Ducha, abychom mohli svědčit o velikosti Boží.

Zdroj: Nedělní liturgie

25.2.1950 zemřel komunisty umučený kněz Josef Toufar

(24. 2. 2018) Žádný člověk není bezvýznamnou figurkou na šachovnici Boží.

P. Pavel Kučera - uprchlík a uprchlický farář

(24. 2. 2018) Tzv. uprchlický farář P . Pavel Kučera utekl v roce 1964 z komunistického Československa. Jeho posláním se pak na dlouhá...

Proti jakékoliv totalitě lze bojovat i jinak než mečem

(23. 2. 2018) V nacistickém kriminále jsem si uvědomil, že mezi Hitlerem a Stalinem je ještě třetí perspektiva, třetí možnost – a sice...

Händel - výročí narození (* 23. února 1685)

(22. 2. 2018) Tělnatý, cholerický a věřiteli pronásledovaný skladatel přinesl přese všechno skvělé plody...

Stolec svatého Petra (22.2.)

(21. 2. 2018) Svátek stolce svatého Petra připomíná primát apoštola Petra mezi ostatními apoštoly. Tuto službu ustanovil sám Ježíš a...

Katecheze o rodinách pro rodiny

Katecheze o rodinách pro rodiny
(20. 2. 2018) Papež František nabízí šest katechezí s mottem: "Mluvme o rodině! Buďme rodinou!"