Papež uvádí, že také v prostředí mimo církev se dospělo k analogickému názoru, jak vyplývá z tzv. teorie ABC (Abstinence – Be Faithful – Condom), ve které první dva prvky (abstinence a věrnost) jsou mnohem více rozhodující a zásadní pro boj s AIDS, zatímco prezervativ se zdá být posledními zadními vrátky, když scházejí první dva. Musí být tedy jasné, že prezervativ není řešení problému.
Papež pak rozšiřuje svůj pohled a upozorňuje na skutečnost, že zaměření pouze na prezervativ znamená banalizaci sexuality, která ztrácí svůj význam jako projev lásky mezi lidmi a stává se jen jakousi "drogou". Bojovat proti banalizování sexuality je "součástí velkého úsilí o to, aby sexualita byla kladně hodnocena a mohla se uplatnit ve svém pozitivním vlivu na lidskou bytost v její celistvosti".
Ve světle této rozsáhlé a hluboké vize lidské sexuality a její každodenní problematiky, papež znovu zdůrazňuje, že "církev samozřejmě nepovažuje prezervativy za autentické a morální řešení" problému AIDS.
Papež tím nereformuje ani nemění učení církve, ale znovu je potvrzuje tím, že zdůrazňuje perspektivu hodnoty a důstojnosti lidské sexuality jako projevu lásky a odpovědnosti.
Papež zároveň považuje za výjimečnou situaci, kdy sexuální vztah vystavuje riziku život druhého. V tom případě papež morálně neospravedlňuje nespořádané využívání sexuality, ale domnívá se, že použití prezervativu pro snížení nebezpečí nákazy může být "prvním skutkem odpovědnosti", "prvním krokem na cestě k lidštější sexualitě, místo vystavovat druhého jejím využitím riziku života".
Proto papežova úvaha nemůže být definována jako revoluční obrat. Mnozí morální teologové a významné církevní osobnosti podporovaly a podporují analogické postoje; nicméně je pravda, že jsme je ještě tak jasně neslyšeli z úst papeže, i když formou rozhovoru, a ne magisteria.
Benedikt XVI. nám tedy s odvahou předkládá důležitý příspěvek k objasnění a prohloubení dlouho diskutované otázky. Je to původní příspěvek, protože na jedné straně je věrný morálním principům a představuje jasné odmítnutí iluzorní cesty "důvěry v prezervativ"; na druhé straně však ukazuje chápající a dlouhodobou vizi, pozornou na odhalení drobných krůčků – i když jen počátečních a ještě rozpačitých – často duchovně a kulturně chudého lidstva k lidštějšímu a odpovědnějšímu využívání sexuality.
***
Se svolením převzato z: TS ČBK