Bůh sleduje naše dobro a naše štěstí nikoliv chvilkové, ale trvalé, - archiv citátů

Věcný rejstřík

Vyhledávání podle kombinace klíčových slov

nitro

Jste Boží chrám a Duch Boží ve vás přebývá (srov. 1 Kor 3,16)

Bůh je v mé duši.“ (Alžběta od Nejsvětější Trojice)

"Dobrořeč má duše Hospodinu a celé nitro mé jeho svatému jménu
a nezapomínej na žádné jeho dobrodiní" (žl 103)

Hluboko v našem nitru přebývá Bůh...

viz heslo: srdce
viz heslo nitro (na webu vira.cz)

  • Pravý učitel je ve vašem nitru (článek) - Ten, kdo skutečně vyučuje srdce, má svou katedru v nebi. On sám má proto mluvit ve vašem nitru,  tam, kam nemůže proniknout žádný člověk.
  • Bůh žije v nás (článek) - „Bůh je duch“ a jeho přítomnost je neviditelná. Žije v nás neustále: ve chvílích temnoty, stejně jako v okamžicích plného světla. Přebývá v duši každého člověka.
  • Dovolená: vystoupit z kolotoče pro křečka (r. 2015) (tematický text) - Nedávno jsem ukončil jeden kurs s manažery jedné velké firmy. Svěřovali se mi, že touží po vnitřní svobodě a po úniku z ubíjejícího života – po úniku jakoby z kolotoče pro křečka. Ale neodváží se toho, protože je okolnosti nutí vydělávat peníze. Nemohou prostě jen tak z tohoto kolotoče vystoupit.
  • Dva vlci v nás (tematický text) - Jednou vyprávěl starý indián svému vnukovi o velké bitvě, která probíhá v nitru každého člověka. Řekl mu: „Chlapče, ta bitva v každém z nás je bitvou mezi dvěma vlky.  
  • Karmelitka, která pomýšlela na sebevraždu (článek) - Hrdá, poněkud bouřlivá a cholerická dívka Alžběta Catezová vstoupila ve věku 21 let do karmelitánského kláštera. Pro její život bylo klíčové setkání s  P. Valléem, který ji pomohl pochopit vazbu mezi  vírem lásky, který zakoušela ve své duši, a tajemstvím Trojice: „Celá Nejsvětější Trojice je ve tvé duši.“
  • Milosrdenství začíná (tematický text) - Nakolik přijímám Boží milosrdenství, natolik je mohu dávat dál. 
  • Neboj, Bůh ti nesebere prostor (sv. Augustin) (článek) - Neobávej se ale Božího příchodu k tobě. Neměj strach z toho, co si tvůj Bůh přeje. Nesebere ti prostor, když k tobě přijde. Naopak, přijde-li k tobě, otevře před tebou nové horizonty. (Augustin z Hippo)
  • Poustevník a jeho práce (tematický text) - Vypráví se, že si jeden starý poustevník často stěžoval na množství práce.  Lidé se ho vyptávali, jak je možné, že uprostřed samoty v lese má tolik práce.
  • Příroda není jen nádherná, ale je také krutá (tematický text) - Zažil jsem nedávno jednu vichřici nad Evropou. Uvědomil jsem si, jak jsme jako lidé malí a nicotní. Namlouváme si, že můžeme všechno dělat a řídit.  Žijeme v iluzi, že umíme vše plánovat a určovat předem. 
  • S ďáblem nelze vést dialog (papež František) (tematický text) - Ďábel okouzluje a dobře se prodává, avšak na konci špatně platí. 
  • Snaha dávat větší váhu gestům a vnějším rituálům než postoji srdce (Raniero Cantalamessa) (tematický text) - Ježíš ničí v samém zárodku sklon, který nás neustále ohrožuje, zvláště jsme-li zbožnými lidmi, a to snahu dávat větší váhu gestům a vnějším rituálům než postoji srdce. Jde o touhu spíše dobře vypadat než být dobrý. 
  • Srdce a jazyk - nástroj dobra i zla (tematický text) - Jeden panovník z dávných časů hloubal nad otázkami života. Protože ho znepokojovala podstata dobra a zla, přikázal svému sluhovi, aby přinesl orgány, které jsou nejlepší, nejkrásnější a nejcennější. 
  • Svatost není v kurzu (článek) - Svatost není nuda!
  • V modlitbě přináší Bůh do lidského nitra světlo (Bratr Roger z Taizé) (tematický text) - Touha po spojení s Bohem  je v lidském srdci odedávna.  Tajemství tohoto spojení  se nachází v neskrytějších hlubinách lidské bytosti. I my můžeme Kristu říci:  „Ke komu půjdeme? Ty máš slova věčného života.
  • Zrcadlem našeho nitra je náš způsob modlitby (článek) - Náš způsob modlitby nám ukazuje naše nitro. Modlitba odhaluje naši důvěru nebo pocit soběstačnosti, náš hlad po Bohu nebo touhu po nedůležitých věcech, naši lásku či sobectví. Modlitbou může dosáhnout Božího srdce, ale také postavit mezi něho a nás vysokou zeď.
  • 11. Skrze Ježíše odhalujeme, jak nás Bůh zná (kapitola z knihy)
  • 16. neděle v mezidobí /Stůl slova - Aleš Opatrný (kázání)
  • Bez volných chvil je člověk neúplný (článek) - Volný čas znamená být volný od toho "něco muset", od výkonnosti a něčích požadavků, volný od toho, být neustále ve střehu a k dispozici jak to bývá v zaměstnání, volný od tlaku různých úkolů, či nadřízeného. Je to "přijití k sobě", "přebývání u sebe a se sebou". Je to opak rozptýlení a neustálého odvádění pozornosti. Je dobré ve volných chvílích na svou duši, která zůstala někde ve světě hektiky, povinností a plánování, počkat a "nechat ji k sobě přijít". Volný čas je jednou cest k sobě samému, do svého nitra...
  • Cesta mudrců symbolizuje každého člověka. Náš život je poutí. (článek) - Cesta mudrců („Tří králů“) symbolizuje úděl každého člověka. Náš život je poutí. Cestou jsme osvěcováni světly, abychom nalezli plnost pravdy a lásky, kterou my křesťané rozpoznáváme v Ježíši, Světlu světa. Důležité je bdít a naslouchat Bohu, který k nám neustále mluví. Zvláště naslouchání evangeliu, nám umožňuje setkat se s živým Ježíšem a učinit zkušenost s Ním a Jeho láskou. (Papež František)
  • Citáty z knihy: Křesťanství na přelomu tisíciletí (Joseph kardinál Ratzinger) (tematický text)
  • Dar rozlišování (Vojtěch Kodet) (tematický text)
  • Jak jsem se chtěl trochu blýsknout a vytáhnout (článek) - Telefonovali mi z hradeckého biskupství, abych se připravil na televizní natáčení, které bude na Libici nad Cidlinou, v rodišti svatého Vojtěcha. O něco později mi volali z pražské televize. Režisér mi řekl: „Potřebujeme s vámi natočit krátké šoty, které budou vysílány při bohoslužbě papeže Jana Pavla II. V Praze (1997) v nějakém televizně hluchém místě..." A tak jsem se začal připravovat. Přečetl jsem si mnohá rozsáhlá pojednání...
  • Kde bydlí... nebo nebydlí Bůh? (tematický text) - Dám ti gulden, když mi řekneš, kde bydlí Bůh...
  • Lumen Fidei, komentáře a zamyšlení k některým paragrafům (30–34) Aleš Opatrný (tematický text) - Lumen Fidei - komentáře k některým paragrafům 30-34
  • Milosrdenství k sobě samému (článek) - Zacházet se sebou dobře odpovídá tomu, co Bible popisuje jako milosrdenství. Bible mluví o Božím milosrdenství vůči nám, jak nám to bylo novým způsobem zjeveno v Ježíši Kristu. Ježíš je "tvář Božího milosrdenství".
  • Milosrdenstvím se nedokazuje, jak se kdo cítí, ale jak se rozhodne (tematický text) - Co je podmínkou Božího milosrdenství ve Starém i Novém zákoně? Je to vztah. Bůh je milosrdný, soucitný, miluje člověka. Ale zároveň je na člověka náročný. Přeje si, abychom jeho milosrdenství přijali jako „pevné milosrdenství“ a sami projevili na oplátku chesed – oddanou zbožnost, věrnost i v okamžicích, kdy se zbožně necítíme. 
  • Mnichovy hříšné myšlenky (tematický text) - Dva mniši uviděli na okraji cesty hezkou mladou dívku, která chtěla přejít rozblácenou cestu, ale bála se, že zapadne. I když řád zakazoval mnichům jakýkoli kontakt se ženou, přistoupil jeden z mnichů k dívce, svýma silnýma rukama ji zvedl, vzal do náručí a přenesl na druhou stranu a šel dál.
  • Modloslužba má dnes jiné formy než před dvěma tisíci lety (Papež František) (článek) - Stát se apoštolem vlastních idejí či ctitelem vlastního blahobytu spíše než Boha; pomlouvat někoho, protože se nepřizpůsobuje určitému formalismu... Papež opět uvažoval o léčkách, které provázejí život víry.
  • Muž s probodeným srdcem (P. Karl Rahner, SJ) (tematický text) - Úcta Božského srdce může být velkou milostí pro kněze zítřka
  • Můžeme být šťastní dokonce i v hodinách temnoty - Roger Schutz (článek) - Kdybychom tak věděli, že v životě můžeme být šťastní dokonce i v hodinách temnoty… Člověk se stává šťastným, když směřuje k prostotě: prostotě srdce a jednoduchosti žití. Pro krásu života není nutné, abychom měli výjimečné schopnosti či mimořádné prostředky: štěstí je v pokorném sebedarování. I docela obyčejný člověk může kolem sebe vytvářet ovzduší důvěry, je-li v něm prostota úzce spojena s dobrotou srdce. Ano, Bůh chce, abychom byli šťastní!
  • Nelogické rozdělení světa na profánní a posvátný (článek) - Snad žádné jiné slovo není tolik konfúzní jako výraz “svět”. I v biblické mluvě najdeme dvojí postoj: asketický, který se “světa” zásadně zříká, a dogmatický, pro který je “svět” stále uskutečňované slovo Stvořitele.
  • Nepokoj přináší více škod než užitku (Jacques Philippe) (tematický text)
  • Prostitutka v nebi - ´...nevěstky vás předejdou´ (tematický text) - Dveře (do ráje) se otevřou a trochu rozpačitě vejde žena s nazrzlými odbarvenými vlasy. Na sobě má nápadné sešlé oblečení.  „Je tu. Adéla od mostu,“ uvádí ji andělíček.  Pánbůh zvedne hlavu...
  • r. 1997 (různé pohledy na odpočinek) (tematický text)
  • V modlitbě přináší Bůh do lidského nitra světlo (aktualita) - Bratr Roger z Taizé (odkaz na modlitba.cz)
  • Ze srdce Páně s důvěrou čerpám to, čeho se mi v životě nedostává (sv. Bernard) (článek) - Kde jinde je bezpečný a jistý úkryt i odpočinek pro slabé než ve Spasitelových ranách?   Svět kolem nás hlučí, tělo nás svírá, ďábel klade nástrahy. Já však neklesám, neboť mé základy stojí na pevné skále.
  • Znám tvou bídu, tvé zápasy... (článek) - Znám tvou bídu, tvé zápasy, trápení tvé duše, slabosti tvého těla. Vím i o tvé zbabělosti, o tvých poklescích, ale navzdory tomu ti říkám: „Dej mi své srdce, miluj mě, jaký jsi!“  
  • Blahořečen teolog sv. Terezie z Lisieux (aktualita) - V Avignonu byl 19. listopadu 2016 blahořečen o. Marie-Eugène od Dítěte Ježíše, bosý karmelitán, vl. jménem Henri Grialou, který žil v letech 1894-1967. Proslavil se zejména jako popularizátor spirituality karmelu a zejména sv. Terezie s Lisieux.
  • Kardinál Martini: tři nástroje proti únavě církve (článek) - 31. srpna 2012 zemřel jeden z největších mužů pokoncilní církve - kardinál Carlo Maria Martini.
  • Obrácení svatého Pavla (Benedikt XVI.) (článek) - Na cestě do Damašku nastal u Pavla zlom, či dokonce převrácení perspektivy. Tehdy náhle začal považovat za „škodu“ a „brak“, “, co pro něj dosud bylo nejvyšším ideálem… Co z toho vyplývá pro nás?

[nahoru]

Čtení z dnešního dne: Úterý 28.3.

Ez 47,1-9.12; Jan 5,1-3a.5-16

Komentář k Jan 5,1-3a.5-16: Ježíš se dává do hovoru s tím, který ani nemá sílu přiblížit se k léčivé vodě. Kéž mě to „nakopne“ k větší ochotě. Nezazlívám však někdy představitelům církve přílišnou vstřícnost?