papež František | Sekce: Kázání

Postní doba (cyklus B)
1. neděle postní / Angelus - papež František

Minulou středu jsme kajícným rituálem popela zahájili půstní cestu. Dnes, první neděli tohoto liturgického období, nám Boží slovo ukazuje cestu, jak plodně žít čtyřicet dní před každoročním slavením Velikonoc. Je to Ježíšova cesta, kterou evangelium se základním Markovým stylem shrnuje slovy, že se před zahájením kázání stáhl na čtyřicet dní do pouště, kde byl pokoušen Satanem (srov.). Evangelista zdůrazňuje, že „ Duchvyhnal Ježíše do pouště “(v. 12). Duch svatý na něj sestoupil bezprostředně po křtu, který Jan přijal v řece Jordán, tentýž duch ho nyní tlačí, aby odešel do pouště, čelil Pokušiteli a bojoval proti ďáblu. Celá existence Ježíše je umístěna ve znamení Ducha Božího, který ho oživuje, inspiruje, vede.

Ale pojďme myslet na poušť. Zastavme se na chvíli nad tímto přirozeným a symbolickým prostředím, které je v Bibli tak důležité. Poušť je místo, kde Bůh mluví k srdci člověka, a kde plyne odpověď na modlitbu, tj. Poušť samoty, srdce oddělené od jiných věcí a osamocené, v této samoty, se otevírá Božímu slovu. také místo zkoušky a pokušení, kde Pokušitel, využívající lidské slabosti a potřeb, naráží na svůj falešný hlas, alternativu k Božímu hlasu, alternativní hlas, který vám ukazuje jinou cestu, jinou cestu podvodu. Pokušení svádí. Ve skutečnosti během čtyřiceti dnů, které prožil Ježíš v poušti, začíná „souboj“ mezi Ježíšem a ďáblem, který skončí umučením a křížem. Celá Kristova služba je bojem proti Zlému v jeho mnoha projevech: uzdravení z nemocí, exorcismy na posedlých, odpuštění hříchů. Po první fázi, v níž Ježíš prokazuje, že mluví a jedná s mocí Boží, se zdá, že má ďábel navrch, když je Boží Syn zavržen, opuštěn a nakonec zajat a odsouzen k smrti. Zdá se, že vítězem je ďábel. Ve skutečnosti byla smrt poslední „pouští“, kterou bylo třeba přejít, aby definitivně porazila Satana a osvobodila nás všechny od jeho moci. A tak Ježíš zvítězil na poušti smrti, aby zvítězil ve Vzkříšení. zdá se, že ďábel má navrch, když je Boží Syn zavržen, opuštěn a nakonec zajat a odsouzen k smrti. Zdá se, že vítězem je ďábel. Ve skutečnosti byla smrt poslední „pouští“, kterou bylo třeba přejít, aby definitivně porazila Satana a osvobodila nás všechny od jeho moci. A tak Ježíš zvítězil na poušti smrti, aby zvítězil ve Vzkříšení. zdá se, že ďábel zvítězí, když je Boží Syn zavržen, opuštěn a nakonec zajat a odsouzen k smrti. Zdá se, že vítězem je ďábel. Ve skutečnosti byla smrt poslední „pouští“, kterou bylo třeba přejít, aby definitivně porazila Satana a osvobodila nás všechny od jeho moci. A tak Ježíš zvítězil na poušti smrti, aby zvítězil ve Vzkříšení.

Toto evangelium Ježíšových pokušení v poušti nám každý rok, na začátku půstu, připomíná, že život křesťana ve stopách Pána je bojem proti duchu zla. Ukazuje nám, že Ježíš dobrovolně čelil Pokušiteli a přemohl ho; a zároveň nám připomíná, že ďábel má možnost jednat na nás také pokušením. Musíme si být vědomi přítomnosti tohoto mazaného nepřítele, zajímat se o naši věčnou zkázu, naše selhání a připravit se bránit se proti němu a bojovat proti němu. Boží milost nás vírou, modlitbou a pokáním ujišťuje o vítězství nad nepřítelem. Rád bych však zdůraznil jednu věc: v pokušení Ježíš nikdy nemluví s ďáblem, nikdy. V životě Ježíš nikdy nehovořil s ďáblem, nikdy. Buď ho odhání od posedlého, nebo ho odsoudí nebo projeví jeho zlobu, ale nikdy dialog. A v poušti se zdá, že existuje dialog, protože mu ďábel předkládá tři návrhy a Ježíš odpovídá. Ježíš však neodpovídá svými slovy; odpovídá Božím slovem, třemi pasážemi Písma. A to musíme udělat také. Když se svůdce přiblíží, začne nás svádět: „Ale mysli na to, udělej to ...“. Pokušení je vést s ním dialog, stejně jako Eva; a pokud vstoupíme do dialogu s ďáblem, budeme poraženi. Dej si to do hlavy a srdce: s ďáblem nikdy nedochází k dialogu, není možný žádný dialog. Pouze Boží slovo. Ježíš však neodpovídá svými slovy; odpovídá Božím slovem, třemi pasážemi Písma. A to musíme udělat také všichni. Když se svůdce přiblíží, začne nás svádět: „Ale mysli na to, udělej to ...“. Pokušení je vést s ním dialog, stejně jako Eva; a pokud vstoupíme do dialogu s ďáblem, budeme poraženi. Dej si to do hlavy a srdce: s ďáblem nikdy nedochází k dialogu, není možný žádný dialog. Pouze Boží slovo. Ježíš však neodpovídá svými slovy; odpovídá Božím slovem, třemi pasážemi Písma. A to musíme udělat také. Když se svůdce přiblíží, začne nás svádět: „Ale mysli na to, udělej to ...“. Pokušení je vést s ním dialog, stejně jako Eva; a pokud vstoupíme do dialogu s ďáblem, budeme poraženi. Dejte si to do hlavy a srdce: s ďáblem nikdy nedochází k dialogu, není možný žádný dialog. Pouze Boží slovo. s ďáblem nikdy nehovoríme, není možný dialog. Pouze Boží slovo. s ďáblem nikdy nehovoríme, není možný dialog. Pouze Boží slovo.

V postní době nás Duch svatý také naléhá, ​​stejně jako Ježíše, abychom vstoupili do pouště. Nejde o otázku - jak jsme viděli - o fyzické místo, ale o existenciální dimenzi, v níž mlčet, naslouchat Božímu slovu, „aby v nás mohlo dojít ke skutečnému obrácení“ ( Collect Prayer I Dom Půjčna B ). Nebojte se pouště, hledejte další chvíle modlitby, ticha, abyste do sebe vstoupili. Neboj se. Jsme povoláni kráčet po Božích cestách a obnovovat sliby našeho křtu: vzdát se Satana, všech jeho skutků a všech jeho svádění. Nepřítel je tam přikrčený, buďte opatrní. Ale nikdy s ním nemluvte. Svěřujeme se mateřskému přímluvu Panny Marie.

Se svolením převzato
webu České sekce Radio Vaticana
Redakčně upraveno

Témata: kázání

Mediálně spolupracujeme.

Čtení z dnešního dne: Neděle . .

Job 38,1.8-11; Žalm 107; 2 Kor 5,14-17
Mk 4,35-41

Asi každý člověk prosí Boha o pomoc, když se dostává do úzkých. Není výjimkou, že tehdy slibujeme snad i nemožné. Učedníci i Job v prvním čtení volají k Bohu, když jsou naplněni strachem. V obou případech cítíme výčitku. A v obou případech Bůh jedná, ovšem jinak, než si aktéři představovali. Ale nenechává je bez pomoci. Skutečné volání k Bohu snoubí pokoru a vědomí, kdo je Stvořitel, s pevnou nadějí a vírou. Bůh nepoužívá zázraky jako běžné řešení. Zázrak je vždy něco výjimečného. Bůh nabídne řešení krizové situace, když se člověk nechá vést. A často je to velmi jednoduchá cesta.

Zdroj: Nedělní liturgie

Kázání papeže Pavla VI. při svatořečení sv. Jana Nepomuckého Neumanna (český překlad)

Kázání papeže Pavla VI. při svatořečení sv. Jana Nepomuckého Neumanna (český překlad)
(18. 6. 2021) Z neděle 19.6.1977. Text byl původně pronesen v angličtině, italštině a krátce také v němčině. Zde…

Patron lidí závislých na alkoholu - Matt Talbot (19.6.)

Patron lidí závislých na alkoholu - Matt Talbot (19.6.)
(18. 6. 2021) Matt se narodil 2. 5. 1856 v Dublinu v Irsku. Všichni muži v rodině pili tak, že se…

Jan Nepomucký Neumann (svátek 19.6.)

Jan Nepomucký Neumann (svátek 19.6.)
(15. 6. 2021) Prachatický rodák Jan Nepomucký Neumann se stal misionářem v USA a americkým světcem. Ztělesňoval most mezi různými…

On-line večerní seminář a exercicie s P. ELIASEM VELLOU OFM

(14. 6. 2021) Úterý 29. 6. 2021 až  pátek 2. 7. 2021 v Koclířově jako duchovní  příprava na slavnost našich otců víry…

Svatý Antonín z Padovy (svátek 13.6.)

(11. 6. 2021) Původní jméno velkého kazatele svatého Antonína z Padovy je Fernandez Bulhão. Narodil se v portugalském Lisabonu ve…

Nejsvětější srdce Ježíšovo - slavnost

Nejsvětější srdce Ježíšovo - slavnost
(11. 6. 2021) Svátek Nejsvětějšího Srdce Ježíšova ustanovil r. 1856 Pius IX. na třetí pátek po letnicích. Co je obsahem tohoto…

Manželka, matka, pak i řeholnice - Marie Laurencie Longo

Manželka, matka, pak i řeholnice - Marie Laurencie Longo
(8. 6. 2021) Zakladatelka sester kapucínek bude blahořečena 9. října 2021 v italské Neapoli.

Aleluja dětí :-)

Aleluja dětí :-)
(6. 6. 2021) Ve velikonoční době natočily děti z farnosti Stodůlky video na hudbu z Händelova Mesiáše a známého  aleluja.…

Svatý Norbert – zasažený bleskem (6. červen)

(4. 6. 2021) Norbert (asi 1085 – 1134) byl zprvu podjáhnem ve službách kolínského arcibiskupa a později císaře Jindřicha V. S…