Křesťanská naděje není stav mysli ani optimismus. Křesťanská naděje dozrává ve vzpomínce na Boží věrnost a - archív citátů

papež František | Sekce: Kázání

Postní doba (cyklus B)
1. neděle postní / Angelus - papež František

Minulou středu jsme kajícným rituálem popela zahájili půstní cestu. Dnes, první neděli tohoto liturgického období, nám Boží slovo ukazuje cestu, jak plodně žít čtyřicet dní před každoročním slavením Velikonoc. Je to Ježíšova cesta, kterou evangelium se základním Markovým stylem shrnuje slovy, že se před zahájením kázání stáhl na čtyřicet dní do pouště, kde byl pokoušen Satanem (srov.). Evangelista zdůrazňuje, že „ Duchvyhnal Ježíše do pouště “(v. 12). Duch svatý na něj sestoupil bezprostředně po křtu, který Jan přijal v řece Jordán, tentýž duch ho nyní tlačí, aby odešel do pouště, čelil Pokušiteli a bojoval proti ďáblu. Celá existence Ježíše je umístěna ve znamení Ducha Božího, který ho oživuje, inspiruje, vede.

Ale pojďme myslet na poušť. Zastavme se na chvíli nad tímto přirozeným a symbolickým prostředím, které je v Bibli tak důležité. Poušť je místo, kde Bůh mluví k srdci člověka, a kde plyne odpověď na modlitbu, tj. Poušť samoty, srdce oddělené od jiných věcí a osamocené, v této samoty, se otevírá Božímu slovu. také místo zkoušky a pokušení, kde Pokušitel, využívající lidské slabosti a potřeb, naráží na svůj falešný hlas, alternativu k Božímu hlasu, alternativní hlas, který vám ukazuje jinou cestu, jinou cestu podvodu. Pokušení svádí. Ve skutečnosti během čtyřiceti dnů, které prožil Ježíš v poušti, začíná „souboj“ mezi Ježíšem a ďáblem, který skončí umučením a křížem. Celá Kristova služba je bojem proti Zlému v jeho mnoha projevech: uzdravení z nemocí, exorcismy na posedlých, odpuštění hříchů. Po první fázi, v níž Ježíš prokazuje, že mluví a jedná s mocí Boží, se zdá, že má ďábel navrch, když je Boží Syn zavržen, opuštěn a nakonec zajat a odsouzen k smrti. Zdá se, že vítězem je ďábel. Ve skutečnosti byla smrt poslední „pouští“, kterou bylo třeba přejít, aby definitivně porazila Satana a osvobodila nás všechny od jeho moci. A tak Ježíš zvítězil na poušti smrti, aby zvítězil ve Vzkříšení. zdá se, že ďábel má navrch, když je Boží Syn zavržen, opuštěn a nakonec zajat a odsouzen k smrti. Zdá se, že vítězem je ďábel. Ve skutečnosti byla smrt poslední „pouští“, kterou bylo třeba přejít, aby definitivně porazila Satana a osvobodila nás všechny od jeho moci. A tak Ježíš zvítězil na poušti smrti, aby zvítězil ve Vzkříšení. zdá se, že ďábel zvítězí, když je Boží Syn zavržen, opuštěn a nakonec zajat a odsouzen k smrti. Zdá se, že vítězem je ďábel. Ve skutečnosti byla smrt poslední „pouští“, kterou bylo třeba přejít, aby definitivně porazila Satana a osvobodila nás všechny od jeho moci. A tak Ježíš zvítězil na poušti smrti, aby zvítězil ve Vzkříšení.

Toto evangelium Ježíšových pokušení v poušti nám každý rok, na začátku půstu, připomíná, že život křesťana ve stopách Pána je bojem proti duchu zla. Ukazuje nám, že Ježíš dobrovolně čelil Pokušiteli a přemohl ho; a zároveň nám připomíná, že ďábel má možnost jednat na nás také pokušením. Musíme si být vědomi přítomnosti tohoto mazaného nepřítele, zajímat se o naši věčnou zkázu, naše selhání a připravit se bránit se proti němu a bojovat proti němu. Boží milost nás vírou, modlitbou a pokáním ujišťuje o vítězství nad nepřítelem. Rád bych však zdůraznil jednu věc: v pokušení Ježíš nikdy nemluví s ďáblem, nikdy. V životě Ježíš nikdy nehovořil s ďáblem, nikdy. Buď ho odhání od posedlého, nebo ho odsoudí nebo projeví jeho zlobu, ale nikdy dialog. A v poušti se zdá, že existuje dialog, protože mu ďábel předkládá tři návrhy a Ježíš odpovídá. Ježíš však neodpovídá svými slovy; odpovídá Božím slovem, třemi pasážemi Písma. A to musíme udělat také. Když se svůdce přiblíží, začne nás svádět: „Ale mysli na to, udělej to ...“. Pokušení je vést s ním dialog, stejně jako Eva; a pokud vstoupíme do dialogu s ďáblem, budeme poraženi. Dej si to do hlavy a srdce: s ďáblem nikdy nedochází k dialogu, není možný žádný dialog. Pouze Boží slovo. Ježíš však neodpovídá svými slovy; odpovídá Božím slovem, třemi pasážemi Písma. A to musíme udělat také všichni. Když se svůdce přiblíží, začne nás svádět: „Ale mysli na to, udělej to ...“. Pokušení je vést s ním dialog, stejně jako Eva; a pokud vstoupíme do dialogu s ďáblem, budeme poraženi. Dej si to do hlavy a srdce: s ďáblem nikdy nedochází k dialogu, není možný žádný dialog. Pouze Boží slovo. Ježíš však neodpovídá svými slovy; odpovídá Božím slovem, třemi pasážemi Písma. A to musíme udělat také. Když se svůdce přiblíží, začne nás svádět: „Ale mysli na to, udělej to ...“. Pokušení je vést s ním dialog, stejně jako Eva; a pokud vstoupíme do dialogu s ďáblem, budeme poraženi. Dejte si to do hlavy a srdce: s ďáblem nikdy nedochází k dialogu, není možný žádný dialog. Pouze Boží slovo. s ďáblem nikdy nehovoríme, není možný dialog. Pouze Boží slovo. s ďáblem nikdy nehovoríme, není možný dialog. Pouze Boží slovo.

V postní době nás Duch svatý také naléhá, ​​stejně jako Ježíše, abychom vstoupili do pouště. Nejde o otázku - jak jsme viděli - o fyzické místo, ale o existenciální dimenzi, v níž mlčet, naslouchat Božímu slovu, „aby v nás mohlo dojít ke skutečnému obrácení“ ( Collect Prayer I Dom Půjčna B ). Nebojte se pouště, hledejte další chvíle modlitby, ticha, abyste do sebe vstoupili. Neboj se. Jsme povoláni kráčet po Božích cestách a obnovovat sliby našeho křtu: vzdát se Satana, všech jeho skutků a všech jeho svádění. Nepřítel je tam přikrčený, buďte opatrní. Ale nikdy s ním nemluvte. Svěřujeme se mateřskému přímluvu Panny Marie.

Se svolením převzato
webu České sekce Radio Vaticana
Redakčně upraveno

Čtení z dnešního dne: Středa 17. 9. 2025, Středa 24. týdne v mezidobí

1 Tim 3,14-16;

Komentář k Lk 7,31-35: Opravdu, ani dnes se lidem nezavděčíte. Jednoho kněze kritizují, že je příliš upjatý, další může být příliš „světský“. I dnes by se náš Pán setkal s odsuzováním.

Zdroj: Nedělní liturgie

Pedagogické centrum v Praze hledná novou kolegyni či nového kolegu: Připravuje programy pro školy a realizuje tyto programy v kostelech, objektech škol a na dalších vhodných místech. Více zde 

Jak se stavět k odpadlíkům od církve? (Svatí Kornélius a Cyprián, svátek 17.9.)

(16. 9. 2025) Když v roce 251 pominulo pronásledování křesťanů, mnozí z těch, kteří předtím ze strachu od víry odpadli, se chtěli do…

Adolf Kajpr - teolog, který nebyl odtažený od každodenních problémů

Adolf Kajpr - teolog, který nebyl odtažený od každodenních problémů
(16. 9. 2025) Adolf Kajpr (5. 7. 1902, Hředle na Kladensku – 17. 9. 1959, komunistická věznice Leopoldov)

Jsem šťastný ve své vězeňské cele: František Xaver Nguyen Van Thuan † 16. září 2002

Jsem šťastný ve své vězeňské cele: František Xaver Nguyen Van Thuan † 16. září 2002
(16. 9. 2025) Vietnamský biskup a později kardinál, dlouholetý politický vězeň komunistického režimu ve Vietnamu byl…

Kurz sv. Pavla 2025 – 2026

Kurz sv. Pavla 2025 – 2026
(15. 9. 2025) Kurz pro laiky, ženy i muže, kteří se chtějí zapojit do pastorace ve farnosti i jinde. 

Svatá Ludmila (svátek 16.9.)

Svatá Ludmila (svátek 16.9.)
(15. 9. 2025) Sv. Ludmila, mučednice; stručný životopis 

Kněz, kterého zastřelila sicilská mafie - Padre Giuseppe Puglisi

Kněz, kterého zastřelila sicilská mafie - Padre Giuseppe Puglisi
(14. 9. 2025) 15. září 1993 byl sicilskou mafií zavražděn kněz Giuseppe Puglisi. Padre Giuseppe Puglisi se pokusil se o nemožné…

Panna Maria Sedmibolestná (15.9.)

Panna Maria Sedmibolestná (15.9.)
(14. 9. 2025) Připomínka bolestných události, která Maria prožila a protrpěla ve spojení se svým Synem.