Život s Bohem nás má učinit otevřenými pro naši původní krásu,  - archív citátů

papež František | Sekce: Kázání

Postní doba (cyklus B)
1. neděle postní / Angelus - papež František

Minulou středu jsme kajícným rituálem popela zahájili půstní cestu. Dnes, první neděli tohoto liturgického období, nám Boží slovo ukazuje cestu, jak plodně žít čtyřicet dní před každoročním slavením Velikonoc. Je to Ježíšova cesta, kterou evangelium se základním Markovým stylem shrnuje slovy, že se před zahájením kázání stáhl na čtyřicet dní do pouště, kde byl pokoušen Satanem (srov.). Evangelista zdůrazňuje, že „ Duchvyhnal Ježíše do pouště “(v. 12). Duch svatý na něj sestoupil bezprostředně po křtu, který Jan přijal v řece Jordán, tentýž duch ho nyní tlačí, aby odešel do pouště, čelil Pokušiteli a bojoval proti ďáblu. Celá existence Ježíše je umístěna ve znamení Ducha Božího, který ho oživuje, inspiruje, vede.

Ale pojďme myslet na poušť. Zastavme se na chvíli nad tímto přirozeným a symbolickým prostředím, které je v Bibli tak důležité. Poušť je místo, kde Bůh mluví k srdci člověka, a kde plyne odpověď na modlitbu, tj. Poušť samoty, srdce oddělené od jiných věcí a osamocené, v této samoty, se otevírá Božímu slovu. také místo zkoušky a pokušení, kde Pokušitel, využívající lidské slabosti a potřeb, naráží na svůj falešný hlas, alternativu k Božímu hlasu, alternativní hlas, který vám ukazuje jinou cestu, jinou cestu podvodu. Pokušení svádí. Ve skutečnosti během čtyřiceti dnů, které prožil Ježíš v poušti, začíná „souboj“ mezi Ježíšem a ďáblem, který skončí umučením a křížem. Celá Kristova služba je bojem proti Zlému v jeho mnoha projevech: uzdravení z nemocí, exorcismy na posedlých, odpuštění hříchů. Po první fázi, v níž Ježíš prokazuje, že mluví a jedná s mocí Boží, se zdá, že má ďábel navrch, když je Boží Syn zavržen, opuštěn a nakonec zajat a odsouzen k smrti. Zdá se, že vítězem je ďábel. Ve skutečnosti byla smrt poslední „pouští“, kterou bylo třeba přejít, aby definitivně porazila Satana a osvobodila nás všechny od jeho moci. A tak Ježíš zvítězil na poušti smrti, aby zvítězil ve Vzkříšení. zdá se, že ďábel má navrch, když je Boží Syn zavržen, opuštěn a nakonec zajat a odsouzen k smrti. Zdá se, že vítězem je ďábel. Ve skutečnosti byla smrt poslední „pouští“, kterou bylo třeba přejít, aby definitivně porazila Satana a osvobodila nás všechny od jeho moci. A tak Ježíš zvítězil na poušti smrti, aby zvítězil ve Vzkříšení. zdá se, že ďábel zvítězí, když je Boží Syn zavržen, opuštěn a nakonec zajat a odsouzen k smrti. Zdá se, že vítězem je ďábel. Ve skutečnosti byla smrt poslední „pouští“, kterou bylo třeba přejít, aby definitivně porazila Satana a osvobodila nás všechny od jeho moci. A tak Ježíš zvítězil na poušti smrti, aby zvítězil ve Vzkříšení.

Toto evangelium Ježíšových pokušení v poušti nám každý rok, na začátku půstu, připomíná, že život křesťana ve stopách Pána je bojem proti duchu zla. Ukazuje nám, že Ježíš dobrovolně čelil Pokušiteli a přemohl ho; a zároveň nám připomíná, že ďábel má možnost jednat na nás také pokušením. Musíme si být vědomi přítomnosti tohoto mazaného nepřítele, zajímat se o naši věčnou zkázu, naše selhání a připravit se bránit se proti němu a bojovat proti němu. Boží milost nás vírou, modlitbou a pokáním ujišťuje o vítězství nad nepřítelem. Rád bych však zdůraznil jednu věc: v pokušení Ježíš nikdy nemluví s ďáblem, nikdy. V životě Ježíš nikdy nehovořil s ďáblem, nikdy. Buď ho odhání od posedlého, nebo ho odsoudí nebo projeví jeho zlobu, ale nikdy dialog. A v poušti se zdá, že existuje dialog, protože mu ďábel předkládá tři návrhy a Ježíš odpovídá. Ježíš však neodpovídá svými slovy; odpovídá Božím slovem, třemi pasážemi Písma. A to musíme udělat také. Když se svůdce přiblíží, začne nás svádět: „Ale mysli na to, udělej to ...“. Pokušení je vést s ním dialog, stejně jako Eva; a pokud vstoupíme do dialogu s ďáblem, budeme poraženi. Dej si to do hlavy a srdce: s ďáblem nikdy nedochází k dialogu, není možný žádný dialog. Pouze Boží slovo. Ježíš však neodpovídá svými slovy; odpovídá Božím slovem, třemi pasážemi Písma. A to musíme udělat také všichni. Když se svůdce přiblíží, začne nás svádět: „Ale mysli na to, udělej to ...“. Pokušení je vést s ním dialog, stejně jako Eva; a pokud vstoupíme do dialogu s ďáblem, budeme poraženi. Dej si to do hlavy a srdce: s ďáblem nikdy nedochází k dialogu, není možný žádný dialog. Pouze Boží slovo. Ježíš však neodpovídá svými slovy; odpovídá Božím slovem, třemi pasážemi Písma. A to musíme udělat také. Když se svůdce přiblíží, začne nás svádět: „Ale mysli na to, udělej to ...“. Pokušení je vést s ním dialog, stejně jako Eva; a pokud vstoupíme do dialogu s ďáblem, budeme poraženi. Dejte si to do hlavy a srdce: s ďáblem nikdy nedochází k dialogu, není možný žádný dialog. Pouze Boží slovo. s ďáblem nikdy nehovoríme, není možný dialog. Pouze Boží slovo. s ďáblem nikdy nehovoríme, není možný dialog. Pouze Boží slovo.

V postní době nás Duch svatý také naléhá, ​​stejně jako Ježíše, abychom vstoupili do pouště. Nejde o otázku - jak jsme viděli - o fyzické místo, ale o existenciální dimenzi, v níž mlčet, naslouchat Božímu slovu, „aby v nás mohlo dojít ke skutečnému obrácení“ ( Collect Prayer I Dom Půjčna B ). Nebojte se pouště, hledejte další chvíle modlitby, ticha, abyste do sebe vstoupili. Neboj se. Jsme povoláni kráčet po Božích cestách a obnovovat sliby našeho křtu: vzdát se Satana, všech jeho skutků a všech jeho svádění. Nepřítel je tam přikrčený, buďte opatrní. Ale nikdy s ním nemluvte. Svěřujeme se mateřskému přímluvu Panny Marie.

Se svolením převzato
webu České sekce Radio Vaticana
Redakčně upraveno

Témata: kázání

Čtení z dnešního dne: Úterý 19. 3., slavnost sv. Josefa

1. čtení 2 Sam 7,4-5a.12-14a.16; Evangelium Mt 1,16.18-21.24a nebo Lk 2,41-51a

Komentář k Mt 1,16.18-21.24a nebo Lk 2,41-51a: Spravedlivý muž, který svou snoubenku nechtěl vystavit pohaně. Kéž se podobně ujímá těch, kdo jsou ohroženi, kéž se zastává Kristovy církve, kde je pronásledována. V jeho postoji jej chci napodobovat.

Zdroj: Nedělní liturgie

Velikonoce

Velikonoce
(20. 3. 2024) Květná neděle, Zelený čtvrtek, Velký pátek, Bílá sobota; velikonoční noc (vigilie), příběh Velikonoc.

Květná neděle

Květná neděle
(18. 3. 2024) Květná (nebo též Pašijová) neděle je označení pro poslední postní neděli před Velikonocemi. Název svátku je odvozen od…

Inaugurace papeže Františka 19. 3. 2013 a svatý Josef

(18. 3. 2024) Papež František je ctitelem svatého Josefa. Pochází z farnosti sv. Josefa, v kostele sv. Josefa zaslechl osobní Boží…

Svatý Josef (svátek 19.3.)

(17. 3. 2024) Svatý Josef je světec, o kterém se mnoho nemluví, ačkoli jeho role v životě Ježíše Krista je naprosto zásadní. Anebo se…

Den sv. Patrika (17.3)

(16. 3. 2024) Pro našince je velkolepá oslava, spojená se svátkem sv. Patrika, možná trochu nepochopitelnou podívanou, která však má…

Jiří Grygar (* 17. 3. 1936)

(16. 3. 2024) Český astronom a astrofyzik, významný popularizátor vědy v oblasti astronomie, astrofyziky a vztahu vědy a víry, za…

Kvůli svému postnímu kázání 12. března 1943 byl zatčen gestapem

Kvůli svému postnímu kázání 12. března 1943 byl zatčen gestapem
(11. 3. 2024) Německý kněz Richard HENKES, který působil v Sudetech a českém pohraničí, vystupoval ostře kriticky vůči nacistické…


Konference Jak slyšet Boží hlas s Petem Greigem 
22. – 23. 3. 2024 v Praze.