Učiň mne, Pane, nástrojem abych přinášel jednotu, kde je nesvornost. - archív citátů

Opatrný Aleš | Sekce: Kázání

Období během roku (cyklus B)
06. neděle v mezidobí / Stůl slova - Aleš Opatrný

6. neděle v mezidobí

Rozbor textu

1. čtení
Lv 1,1-2.45-46
Dnes je malomocenství přesně diagnostikováno, ale v době Ježíšově bylo za malomocenství považována řada kožních onemocnění. V každém případě byl takto označený člověk vyřazen z pospolitosti ostatních lidí. Zdá se, že v poexilním židovstvu byla snaha o kultickou čistotu až přehnaně úzkostlivá. Proto tak přísné předpisy o chování malomocných, které byly pro postižené tvrdé. Celý problém kultické čistoty byl i v Ježíšově době značně živý, pro nás však je málo srozumitelný. V každém případě je třeba vidět, že kultická nečistota zbavovala Izraelitu možnosti podílet se na kultu, tedy podílet se na důležitých prvcích života vyvoleného národa. Ježíšovo osvobození od těchto zábran je pak činem, který symbolizuje mnohem plnější osvobození, kterým je vykoupení.


2. čtení
1 Kor 10,31-11,1
Pavlovy myšlenky v této pasáži listu krouží kolem slavení eucharistie. Pavlovi zde zřejmě nejde o typická kontraverzní témata poreformační teologie, jako je obětní charakter nebo reálná přítomnost. Spíš mu jde o vztah těch, kdo eucharistii slaví, k ostatním. A to jak k ostatním lidem v církvi, tak k ostatním lidem mimo církev. Braní ohledu na druhé je Pavlovi bezpochyby Boží oslavou!


Evangelium
Mk 1,40-45
Perikopa patří do úvodní části evangelia, ve které je ukazováno Ježíšovo působení jako "učení plné moci". Potvrzení Ježíšových slov, nikoliv řešení zdravotního problému malomocenství v celém Izraeli, je smyslem Ježíšova konání.

V 41 - Ježíšův soucit je zviditelněním celého Božího postoje k lidstvu, srov. např. Jan 3,16.

V 42 - Ježíšův čin se nepodobá v ničem složitému obřadu kouzelníka. Vztažení ruky je projevem Boží moci, podobně jako měl Mojžíš z Božího pověření vztáhnout svou hůl, aby se rozestoupily vody (Ex 14,15).

V 43-45 - uzdravený má postupovat podle ustanovení Zákona. Jen tak bude věrohodně dosvědčeno, že byl opravdu uzdraven. Ježíš ale přitom nechce popularitu. Jeho mesiánské poslání má být zřejmě davu skryto a otevírá se zatím jen tomu, kdo s ním vejde do osobního kontaktu víry. Prohlášení Ježíše králem, tedy politické zneužití jeho činnosti, zde stále hrozilo.


K úvaze
Ježíšův mocný čin je především znamení. Tak ostatně označuje - na rozdíl od synoptiků - všechny Ježíšovy zázraky Janovo evangelium. Znamení poukazuje k něčemu, co není na první pohled vidět. Ježíšem přinášena záchrana, spása, je sice zviditelněna uzdravením, ale znamená mnohem víc. Na druhé straně ne každé uzdravení samo o sobě, kterého se člověk někde na světě domůže, je spásou. Znovu a znovu je třeba opakovat, že Ježíš přinesl především spásu, ne především zdraví.


Myšlenky k promluvě
Mk 1,40-45
Slyší-li člověk dneška tento evangelní příběh, bude mít nejspíš dojem, že zde jde o uzdravení, tedy o nabytí zdraví, které dotyčnému umožnilo návrat do plného lidského života. Je to jistě také pravda, ale zdaleka ne pravda celá. Ježíšovo poslání by tak bylo viděno jen velmi povrchně. Právem se zdůrazňuje, že Ježíš nebyl lhostejný k utrpení lidí a že různá utrpení, způsobená nemocemi, odstraňoval a rozhodně nevedl lidi k tomu, aby si v nich libovali. Jenže očištění od malomocenství mělo v Izraeli poněkud jiný význam. V prvé řadě bylo tomuto člověku pomoženo v nemoci, se kterou si nikdo vcelku nevěděl rady. Byla to pomoc v lidské bezmoci. A nejen to. Bylo zde pomoženo člověku, který byl pro své onemocnění vyřazen. A to nejen všeobecně z lidské společnosti, ale byl vyřazen ze společenství lidu smlouvy, Izraele a navíc byl vyřazen z bohoslužebného společenství.

Tento nemocný a vyřazený člověk přichází k Ježíši dvojnásobně dobrým způsobem. Jednak s velkou vírou, dalo by se říci s naprostou důvěrou a dále bez jakýchkoliv nároků. To vše je vyjádřeno větou :"Chceš-li, můžeš mne očistit". Vše leží na Ježíši a vše závisí na jeho rozhodnutí. A o jeho moci není pochyb.

Člověk dneška, tak toužící po zdraví, může být takovýmto příběhem nadšen. A říká si možná: "Tohle bych potřeboval, tohle zkusím!" Ale nemusí se setkat s úspěchem. Protože mu může jít jen o zdraví. Snad zřejmější paralelou bude i pro dnešek paralela s odpuštěním. Hřích je něco, s čím můžeme sami dělat tak málo, jak málo mohli Ježíšovi současníci něco dělat s malomocenstvím. S hříchy ovšem člověk může žít - tak, jako s malomocenstvím. Tedy s omezenými možnostmi a v horších případech vyřazen ze společenství lidu smlouvy. Ježíš zde znamená pomoc. On je silnější než hřích a svým odpuštěním vrací člověka do společenství Božího lidu, uschopňuje ho plně k bohoslužbě, zastavuje rozkladný proces v jeho nitru. Odpuštění ovšem znamená ještě víc, než uzdravení malomocného. Je to také rozvinutí zdraví, začátek rozvoje života. Otevření dveří, za kterými je i nová země, v níž jsme ještě nebyli. A v každém případě osvobození. Setkání s odpouštějícím Ježíšem je reálné. Je to zkušenost, kterou může každý udělat. Nezapomeňme, že malomocný nevykonal jen nějaký očišťovací rituál, ale osobně a s nasazením plné víry se setkal s Ježíšem. Jen takovýto postoj vůči Ježíši znamená i pro nás plné odpuštění. Vykonání svátosti pokání jakožto naučeného obřadu, bez osobní víry, bez osobní důvěry vůči Ježíši, bez setkání s ním, je opravdu něčím jiným. A proto také nese jiné ovoce.
Témata: kázání

Čtení z dnešního dne: Pondělí 24.1.

2 Sam 5,1-7.10; Mk 3,22-30

Komentář k Mk 3,22-30: Podezíravost učitelů Zákona je mi povědomá. Nepostupujeme podobně, kdykoli vidíme, že má někdo v církvi úspěch? Kéž se dovedu zbavit žárlivosti.

Zdroj: Nedělní liturgie

Obrácení svatého Pavla (svátek 25.1.)

(24. 1. 2022) Pavlovo setkání s Kristem na cestě do Damašku způsobilo v jeho životě doslova revoluční obrat. Kristus se stal smyslem…

František Saleský (svátek 24.1)

(23. 1. 2022) Učitel duchovního života pro všední život, Učitel církve, patron novinářů a spisovatelů.

21.1.1953 mě zatkla komunistická tajná policie / DNEŠNÍ VÝROČÍ

(21. 1. 2022) „Jste zatčen, nedělejte žádné hlouposti.“ Když se za mnou pak zavřely vrata věznice, tak hned…

Neděle Božího slova - 3. neděle liturgického mezidobí

Neděle Božího slova - 3. neděle liturgického mezidobí
(16. 1. 2022) Vždy 3. neděle liturgického mezidobí je v církvi věnována „slavení a šíření Božího slova a úvaze nad ním“.

Uvedení do neděle 16.1. 2 nvlm C

Uvedení do neděle 16.1. 2 nvlm C
(15. 1. 2022) Došlo víno, i když jsme ho tak poctivě chystali. Udělal jsem něco špatně? Něco jsem zanedbal? Proč tento vztah, dílo,…

Týden modliteb za jednotu křesťanů - smíření křesťanů přesahuje lidské síly...

(14. 1. 2022) "Týden modliteb za jednotu křesťanů" se slaví každý rok od 18. do 25. ledna (nebo na jižní polokouli kolem…

Etty Hillesum - výročí narození (15. 1. 1914)

(13. 1. 2022) Už uplynulo více než 100 let od narození Ester "Etty" Hillesum. Etty se narodila 15. ledna v roce 1914 v…

Online formační setkání pro kostelníky

Online formační setkání pro kostelníky
(11. 1. 2022) Ve čtvrtek 27. ledna 2022 ve 20:00 se uskuteční on-line on-line formační setkání pro kostelníky a pro všechny, kdo…

Ludvík Armbruster - poutavý dokument k poslechu

(10. 1. 2022) Chybí nám japonská zdvořilost. Naučili jsme se lhát, řekl před smrtí jezuita Armbruster v pořadu Příběhy 20.…