Šabaka Petr | Sekce: Kázání

Advent (cyklus B)
2. neděle adventní / Petr Šabaka

TEĎ

Promluva na 2. neděli adventní B

„Mluvte k srdci Jeruzaléma, provolejte k němu: Čas jeho služby se naplnil“ (Iz 40,2). Mohli bychom si představit pohár, do kterého po kapkách padá voda. Pohár se naplnil a na hladinu dopadá ona poslední. Pohár přetéká. Nebo okamžik zkoušky. Stojíme před zavřenými dveřmi a čekáme. Zevnitř se slyšíme tlumené zvuky: Už? Ještě ne… Ozvou se kroky, které jdou ke dveřím a pak dveře letí a před námi stojí první krok.

Vždy mne fascinovaly okamžiky, které uvádějí do něčeho nového, do doby, která v sobě nese nějakou novou kvalitu. Co pociťuji, nedovedu přesně vyjádřit, ale bude to mít mnoho společného se závratí nebo úžasem.

V Bibli nacházíme mnoho takových momentů, kdy se něco láme. Tak zní první věta Bible: „Na počátku stvořil Bůh nebe a zemi“ (Gn 1,1). Této větě nic nepředchází. Z ničeho je najednou vše! Je to nepředstavitelné tajemství Boha - Tvůrce všehomíra.

Další místo je podobné: „I řekl Hospodin Abramovi: Odejdi ze své země, ze svého rodiště a z domu svého otce do země, kterou ti ukážu. Učiním tě velkým národem, požehnám tě, velké učiním tvé jméno. Staň se požehnáním!“ (Gn 12,1). Bůh vstupuje do vztahu s člověkem. Od té chvíle je přítomen v dějinách.

Když Izraelský národ zažije zázrak východu z egyptského otroctví, když dělá zkušenost, že jej vede sám Bůh, a když s tímto Bohem uzavírá smlouvu, odehrává se také něco důležitého: „Tu oblak zahalil stan setkávání a příbytek naplnila Hospodinova sláva. Mojžíš nemohl přistoupit ke stanu setkávání, neboť nad ním přebýval oblak a příbytek naplňovala Hospodinova sláva“ (Ex 40,34-35). Člověk se nemusí drápat na strmé hory. Bůh je přítomen uprostřed svého lidu. Přesto je Boží tvář zahalena. Ještě něco se musí změnit.

Izraelský národ mezi tím porušil uzavřenou smlouvu, ztratil dar Hospodinovy přítomnosti, ztratil dokonce svobodu i přislíbenou zem.

Na tomto místě se dostáváme k úvodní větě. Ta je proroctvím. Izraelský národ sice dostal svobodu, obnovil znovu své království, ale musel ještě několik staletí čekat, než se proroctví naplnilo.

Starý zákon zlomíme v Nový. Poslechněme si slova znovu vzbuzující závrať: „Počátek evangelia Ježíše Krista, Syna Božího“ (Mk 1,1). Nebo: „Na počátku bylo Slovo, to Slovo bylo u Boha, to Slovo bylo Bůh. (…) A Slovo se stalo tělem a přebývalo mezi námi. Spatřili jsme jeho slávu, slávu, jakou má od Otce jednorozený Syn, plný milosti a pravdy“ (Jan 1,1.14). A do třetice: „Pak zavřel knihu, dal ji sluhovi a posadil se; a oči všech v synagóze byly na něj upřeny. Promluvil k nim: Dnes se splnilo toto Písmo, které jste právě slyšeli“ (Lk 4,20-21).

Okamžik naplnění příslibů je zde. Bude dokonán, až jednou přijde Kristu ve slávě. Žijeme v okamžiku plnosti. Ježíš Kristus je Bohem s námi. Nikdy nebyl Bůh tak blízko člověku. Jsme lidmi, o kterých by se dalo říci „Lid s Ním“?

Čtení z dnešního dne: Neděle . .

Ez 47,1-2.8-9.12; Žalm Žl 46 (45), 2-3.5-6.8-9 Odp.: 5; 1 Kor 3,9c-11.16-17
Jan 2,13-22

Většinou je nedělní cesta do kostela zcela automatická. Jistě víme o kostele v jiné obci či městě, ale je nám poněkud cizí, není to „náš kostel“. Chrám je však mnohem více než jen shromaždiště věřících z našeho okolí. Chrám je znamením církve – společenství těch, kdo jdou za Bohem. Církev – chrám – je znamením Boží blízkosti člověku. Chrám už není místo, kde si s obavami kupujeme odpuštění a s napětím čekáme, zda bude odpuštěno (srov. chrám v pojetí starozákonního Orientu). Chrám je díky Kristově oběti místo, kde Bůh čeká na svůj lid a kam my přicházíme domů, k Bohu. Lateránská bazilika je tak především vnímána jako místo církve. Proto je zde úzká vazba na papeže, proto se zde konaly koncily. Slavíme tedy svátek církve – Božího těla, kterým je v posledku sám Kristus.

Zdroj: Nedělní liturgie

Horkokrevná, temperamentní a neznámá světice: sv. Alžběta od Nejsvětější Trojice (9.11.)

Horkokrevná, temperamentní a neznámá světice: sv. Alžběta od Nejsvětější Trojice (9.11.)
(8. 11. 2025) Alžběta z Dijonu: Karmelitka, která pomýšlela na sebevraždu...

Svatý Martin z Tours (svátek 11.11.)

Svatý Martin z Tours (svátek 11.11.)
(8. 11. 2025) Nejznámější příhoda sv. Martina se stala v zimě roku 334. Tehdy se římský voják Martin před branami města Amiens…

Proč slavíme Posvěcení lateránské baziliky? (9.11.)

Proč slavíme Posvěcení lateránské baziliky? (9.11.)
(6. 11. 2025) Na první pohled to může působit zvláštně – proč celá církev slaví výročí posvěcení nějakého kostela v…

Přímluvy na Posvěcení lateránské baziliky 9.11. 2025

(6. 11. 2025) Sestry a bratři, Bůh si z nás staví svůj živý chrám. Obraťme se tedy k němu, který přebývá uprostřed nás a…

Svatá Anežka (13. 11.) - pracovní listy pro děti

Svatá Anežka (13. 11.) - pracovní listy pro děti
(6. 11. 2025) Svatá Anežka se narodila ve 13. století jako královská dcera, její otec byl král Přemysl Otakar I. Anežka ale netoužila…

Marii nelze označovat jako Spoluvykupitelku

Marii nelze označovat jako Spoluvykupitelku
(5. 11. 2025) Vatikánský dokument „Mater populi fidelis“ ze 4. Listopadu 2025 vyhlásil, že „je vždy nevhodné…

Památka zesnulých, vzpomínka na všechny zemřelé, ´dušičky´

Památka zesnulých, vzpomínka na všechny zemřelé, ´dušičky´
(4. 11. 2025) "Je nutné mluvit o smrti ... ne proto, abychom měli strach, ale abychom od něho byli osvobozeni." (Raniero…