Nedomnívejte se,  že mimo Krista pro vás existuje nějaká jiná pravá hodnota. - archív citátů

Šabaka Petr | Sekce: Kázání

Advent (cyklus B)
2. neděle adventní / Petr Šabaka

TEĎ

Promluva na 2. neděli adventní B

„Mluvte k srdci Jeruzaléma, provolejte k němu: Čas jeho služby se naplnil“ (Iz 40,2). Mohli bychom si představit pohár, do kterého po kapkách padá voda. Pohár se naplnil a na hladinu dopadá ona poslední. Pohár přetéká. Nebo okamžik zkoušky. Stojíme před zavřenými dveřmi a čekáme. Zevnitř se slyšíme tlumené zvuky: Už? Ještě ne… Ozvou se kroky, které jdou ke dveřím a pak dveře letí a před námi stojí první krok.

Vždy mne fascinovaly okamžiky, které uvádějí do něčeho nového, do doby, která v sobě nese nějakou novou kvalitu. Co pociťuji, nedovedu přesně vyjádřit, ale bude to mít mnoho společného se závratí nebo úžasem.

V Bibli nacházíme mnoho takových momentů, kdy se něco láme. Tak zní první věta Bible: „Na počátku stvořil Bůh nebe a zemi“ (Gn 1,1). Této větě nic nepředchází. Z ničeho je najednou vše! Je to nepředstavitelné tajemství Boha - Tvůrce všehomíra.

Další místo je podobné: „I řekl Hospodin Abramovi: Odejdi ze své země, ze svého rodiště a z domu svého otce do země, kterou ti ukážu. Učiním tě velkým národem, požehnám tě, velké učiním tvé jméno. Staň se požehnáním!“ (Gn 12,1). Bůh vstupuje do vztahu s člověkem. Od té chvíle je přítomen v dějinách.

Když Izraelský národ zažije zázrak východu z egyptského otroctví, když dělá zkušenost, že jej vede sám Bůh, a když s tímto Bohem uzavírá smlouvu, odehrává se také něco důležitého: „Tu oblak zahalil stan setkávání a příbytek naplnila Hospodinova sláva. Mojžíš nemohl přistoupit ke stanu setkávání, neboť nad ním přebýval oblak a příbytek naplňovala Hospodinova sláva“ (Ex 40,34-35). Člověk se nemusí drápat na strmé hory. Bůh je přítomen uprostřed svého lidu. Přesto je Boží tvář zahalena. Ještě něco se musí změnit.

Izraelský národ mezi tím porušil uzavřenou smlouvu, ztratil dar Hospodinovy přítomnosti, ztratil dokonce svobodu i přislíbenou zem.

Na tomto místě se dostáváme k úvodní větě. Ta je proroctvím. Izraelský národ sice dostal svobodu, obnovil znovu své království, ale musel ještě několik staletí čekat, než se proroctví naplnilo.

Starý zákon zlomíme v Nový. Poslechněme si slova znovu vzbuzující závrať: „Počátek evangelia Ježíše Krista, Syna Božího“ (Mk 1,1). Nebo: „Na počátku bylo Slovo, to Slovo bylo u Boha, to Slovo bylo Bůh. (…) A Slovo se stalo tělem a přebývalo mezi námi. Spatřili jsme jeho slávu, slávu, jakou má od Otce jednorozený Syn, plný milosti a pravdy“ (Jan 1,1.14). A do třetice: „Pak zavřel knihu, dal ji sluhovi a posadil se; a oči všech v synagóze byly na něj upřeny. Promluvil k nim: Dnes se splnilo toto Písmo, které jste právě slyšeli“ (Lk 4,20-21).

Okamžik naplnění příslibů je zde. Bude dokonán, až jednou přijde Kristu ve slávě. Žijeme v okamžiku plnosti. Ježíš Kristus je Bohem s námi. Nikdy nebyl Bůh tak blízko člověku. Jsme lidmi, o kterých by se dalo říci „Lid s Ním“?

Čtení z dnešního dne: Neděle . .

Sir 35,15b-17.20-22a (řec. 12-14.16-18); Žalm Žl 34,2-3.17-18.19+23; 2 Tim 4,6-8.16-18
Lk 18,9-14

Modlitba není jen otázkou správně zvolené formulace. Jde o postoj člověka vůči Bohu. Modlit se mohou všichni lidé, zbožní stejně jako velcí hříšníci. Ale modlitba vyžaduje otevřít své srdce před Bohem a současně být pravdivým k sobě. Právě pokrytectví, namyšlenost, pohrdání jinými, obyčejnými, hříšnými lidmi, „zavírají“ nebe. Otevřít své nitro před Bohem znamená, odhalit celý svůj svět smýšlení a pohledů na sebe i na svět. Samospravedlnost před Bohem nikdy neobstojí. Naopak pravdivost je řečí Boha. Nejde tu samozřejmě o falešnou pokoru, která je vždy komická a k dialogu s Bohem nemůže patřit. Znamením hluboké modlitby bývá radost, nikoli však ze sebe, ale z Boha!

Zdroj: Nedělní liturgie

Přímluvy dle aktuálního dění: 30. neděle v mezidobí, cyklus C / 26. 10. 2025

(24. 10. 2025) Pokorně prosící celník dosáhl vyslyšení své modlitby[1]. S pokorou a upřímností předstupme před Boha i my a…

Boxer ve Vatikánu - skutečný příběh

Boxer ve Vatikánu - skutečný příběh
(24. 10. 2025) monsignora O Flaherty (* 28. února 1898 +  30. října 1963), který za války zachránil tisíce lidí. Příběh má…

Nevšední biskup v neklidné době - sv. Antonín Maria Klaret - 24.10.

Nevšední biskup v neklidné době - sv. Antonín Maria Klaret - 24.10.
(22. 10. 2025) Antonín Maria Klaret se narodil roku 1807 do velmi neklidného Španělska. Za svou aktivitu musel do vyhnanství. Jako na…

Blahoslavený Karel Habsburský, "Rakouský" (21.10.)

Blahoslavený Karel Habsburský, "Rakouský" (21.10.)
(20. 10. 2025) Poslední císař rakouský, král český a uherský. Světlo ke všem důležitým rozhodnutím hledal v modlitbě... 

Přímluvy dle aktuálního dění: 29. neděle v mezidobí, cyklus C / 19. 10. 2025

(17. 10. 2025) Pozvedněme své ruce a jako Mojžíš volejme k Bohu za ty, kteří to nejvíce potřebují:

Jerzy Popiełuszko († 19. 10. 1984)

Jerzy Popiełuszko († 19. 10. 1984)
(17. 10. 2025) V období výjimečného stavu dodával polský kněz Jerzy Popiełuszko svým krajanům sílu a naději. Na jeho mše se sjížděli…

Terezie z Avily - Svatý, který je smutný, je smutný svatý...

Terezie z Avily - Svatý, který je smutný, je smutný svatý...
(14. 10. 2025) Opravdová svatost s sebou nese radost.