Křesťanská naděje není stav mysli ani optimismus. Křesťanská naděje dozrává ve vzpomínce na Boží věrnost a - archív citátů

Šabaka Petr | Sekce: Kázání

Postní doba (cyklus B)
3. neděle postní B / Petr Šabaka

Pozdvižení v chrámě

Promluva 3. neděle postní B
 
„V chrámu našel prodavače dobytka, ovcí a holubů i penězoměnce, jak sedí za stoly. Udělal si z provazů bič a všechny z chrámu vyhnal, i s ovcemi a dobytkem, směnárníkům rozházel mince, stoly zpřevracel a prodavačům holubů poručil: ‚Pryč s tím odtud!‘“ (Jan 2,14–16a).
 
Pro Janovo evangelium je typické, že Ježíš je v každém okamžiku pánem situace. Jedná ve své svrchované moci. Sám se rozhoduje, zda nadešla ona „hodina“. Není tedy možné vidět v něm někoho, kdo se nechá vláčet svými emocemi. Navíc Ježíš vyháněl ty, kteří tu vlastně sloužili v provozním řádu chrámu.
 
Směnárníci měnili římské peníze za chrámové, neboť ty byly považovány za kulticky čisté. Na římské minci byl portrét císaře a to znamenalo jednat proti prvnímu přikázání – zákazu zobrazovat Boha a tedy i lidskou tvář. Prodavači beránků a holubů tu byli k dispozici těm, kteří putovali zdaleka, aby mohli přenést předepsané oběti. Vzpomeňme na Josefa a Marii, kteří za svého prvorozeného syna přinášení „dvě hrdličky nebo dvě holoubata“ (Lk 2,24). Koupili je u stejných stánků, které nyní Ježíš ničil.
 
Podle biblického komentáře zde Ježíš vystupuje jako ten, kdo naplňuje Malachiášovo proroctví: „I vstoupí nenadále do svého chrámu Pán, kterého hledáte, posel smlouvy, po němž toužíte. Opravdu přijde, praví Hospodin zástupů. Kdo však snese den jeho příchodu? Kdo obstojí, až se on ukáže? Bude jako oheň taviče, jako louh těch, kdo bělí plátno. Tavič usedne a pročistí stříbro, pročistí syny Léviho a přetaví je jako zlato a stříbro. I budou patřit Hospodinu a spravedlivě přinášet obětní dary. Obětní dary Judy a Jeruzaléma budou pak Hospodinu vítány jako za dávných dnů, jako v dřívějších letech.“ (Mal 3,1b–4)
 
Ježíš prorockým gestem ukazuje na sebe jako Mesiáše, jako taviče obětí, jako toho, kdo naplňuje a překračuje Zákon. On sám je jedinou spravedlivou obětí za náš hřích a k našemu posvěcení. Pokud snad máme pocit, že přinášíme další a další oběti, mýlíme se. Není jich třeba. Jsou před Bohem ničím. Jedinou a dostačující obětí byl kříž Ježíše Krista, Božího Syna. My jen „doplňujeme svým utrpením to, co zbývá do míry utrpení Kristových“ (srov. Kol 1,24). Symbolicky házíme do tavícího kelímku pročišťujícího všechny oběti světa, ony se v něm mísí v jednu jedinou – tu Kristovu.
 
Pokusím se to přiblížit ještě z jiné strany. Jestliže trpíme, ať už vlastní nebo cizí vinou, máme dvě možnosti: Ponechat si své utrpení pro sebe, nebo ho ztotožnit s utrpením Ježíšovým. „Moje rána je, Pane, tvou. Děkuji ti, že ji přijímáš.“ To mohou být slova modlitby s pohledem upřeným na kříž. Můžeme pak zakusit, že Ježíš mé utrpení přijímá a skutečně vynáší na kříž.
 
Možná se to zdá „pošetilé“, jak o tom stojí ve druhém čtení. Ale je to jádro křesťanského způsobu konfrontace s utrpením či hříchem. Kéž se odhodláme všechno zlo, které působíme nebo zakoušíme, pověsit na kříž. Kéž také zakusíme v takovém spojení s Ukřižovaným i slavné vítězství.
 

Čtení z dnešního dne: Neděle . .

Nm 21,4b-9; Žalm Žl 78 (77), 1-2.34-35.36-37.38 Odp.: srov. 7c; Flp 2,6-11
Jan 3,13-17

Kříž zdobí každý kostel a snad každou domácnost křesťanů přesto, že jde de facto o nástroj k zabíjení. Bůh však proměňuje lidskou zrůdnost vedoucí ke strašné smrti v cestu záchrany. A platí to nejen o kříži, ale i o člověku samotném. Bůh nás vede k životu, a když my sami jsme nestačili na vlastní rozhodnutí se pro Boha, on sám bere na sebe naše selhání a otevírá cestu záchrany. Z mučicího nástroje se rázem stává symbol života, protože Ježíš smrt překonal. Nikoli bolestí a utrpením, ale poslušností Otci, která, ač tvrdě zkoušena bolestí, Nebeského Otce nezklamala. Ježíš Boží mocí vstává z mrtvých a nástroj smrti ztrácí svůj hrůzostrašný obsah. Proto je dnes znamením radostného vítězství Boha.

Zdroj: Nedělní liturgie

Pedagogické centrum v Praze hledná novou kolegyni či nového kolegu: Připravuje programy pro školy a realizuje tyto programy v kostelech, objektech škol a na dalších vhodných místech. Více zde 

Kněz, kterého zastřelila sicilská mafie - Padre Giuseppe Puglisi

Kněz, kterého zastřelila sicilská mafie - Padre Giuseppe Puglisi
(14. 9. 2025) 15. září 1993 byl sicilskou mafií zavražděn kněz Giuseppe Puglisi. Padre Giuseppe Puglisi se pokusil se o nemožné…

Panna Maria Sedmibolestná (15.9.)

Panna Maria Sedmibolestná (15.9.)
(14. 9. 2025) Připomínka bolestných události, která Maria prožila a protrpěla ve spojení se svým Synem.

Svátek povýšení svatého kříže - 14. září

Svátek povýšení svatého kříže - 14. září
(13. 9. 2025) Kříž symbolizuje lásku Boha k člověku

Přímluvy dle aktuálního dění pro svátek Povýšení sv. kříže 14.9.2025 - Cyklus C

(12. 9. 2025) Nebeský Otče, tvůj Syn k tobě na kříži volal s důvěrou a odevzdaností. Proto i my dnes k tobě přicházíme…

Setkání zdravotníků na téma: Bolesti duše i těla

Setkání zdravotníků na téma: Bolesti duše i těla
(11. 9. 2025) "SETKÁNÍ ZDRAVOTNÍKŮ POD PETŘÍNEM" v sobotu 4. 10. 2025 v kostele sv. Karla…

Katechetický online kurz

Katechetický online kurz
(11. 9. 2025) Online celoroční kurz (nejen) pro začínající katechety a ty, kdo o této službě uvažují

Sv. Jan Zlatoústý (13.9.)

Sv. Jan Zlatoústý (13.9.)
(11. 9. 2025) Jan Zlatoústý (Chrysostomos) byl oblíbeným a neohroženým kazatelem, který čelil vlně intrik a byl opakovaně posílán do…