Šabaka Petr | Sekce: Kázání

Období během roku (cyklus B)
31. neděle v mezidobí B / Petr Šabaka

Zbožní židé se snažili dodržovat více jak šest set různých přikázání vyplývajících z Tóry. A předmětem mnoha každodenních sporů byla hierarchie těchto přikázání. Zcela nepochybně se vytvářely školy, proudy, trendy, uskupení, která mezi sebou disputovala či soupeřila. Zákoník chtěl po Ježíši, aby se profiloval, chtěl, aby ho mohl zařadit do nějaké škatulky. Ježíš však proklouzl.

Blízko Božímu království

Promluva 31. neděle mezidobí B

„Přistoupil k němu jeden ze zákoníků, který slyšel jejich rozhovor a shledal, že jim dobře odpověděl. Zeptal se ho: ‚Které přikázání je první ze všech?‘“ (Mk 12,28). Když jsem uvažoval nad dnešním evangeliem, zaujal mne dotaz zákoníka. Proč se ho ptá na otázku tak triviální? Ježíš nemohl přeci odpovědět jinak, než oním Šemá Israel – Slyš, Izraeli? Že by zákoník neměl jiný zapeklitější teologický problém? Když jsem pak studoval komentář verše, zjistil jsem, že je to všechno naopak, že na první pohled jednoduchá otázka v sobě skrývá teologické komplikace té doby.

Zbožní židé se snažili dodržovat více jak šest set různých přikázání vyplývajících z Tóry. A předmětem mnoha každodenních sporů byla hierarchie těchto přikázání. Zcela nepochybně se vytvářely školy, proudy, trendy, uskupení, která mezi sebou disputovala či soupeřila. Zákoník chtěl po Ježíši, aby se profiloval, chtěl, aby ho mohl zařadit do nějaké škatulky. Ježíš však opět proklouzl.

Ježíš citoval základní vyznání víry, ale dodal: „Druhé pak je toto: ‚Miluj bližního svého jako sám sebe!‘ Většího přikázání nad tato dvě není“ (Mk 12,31). Musíme pochopit, že obrat „druhé je toto“ znamená přesně „podobné je toto“. Porozuměl tomu zákoník a obě přikázání spojil do jediného. Rád proto říkám, že je dvojjediné: „Správně, Mistře, podle pravdy jsi řekl, že jest jediný Bůh a že není jiného kromě něho; a milovati jej z celého srdce, z celého rozumu i z celé síly a milovat bližního jako sám sebe je víc, než přinášet Bohu oběti a dary“ (Mk 12,32-33). A učinil vlastně ještě další krok. Doplnil Ježíše: „…víc, než přinášet Bohu oběti a dary“ (Mk 12,33). Zákoník překročil Mojžíšský zákon s celým svým souborem obětní praxe a stal se i vzorem pro nás křesťany. Mnohdy totiž pro nás může být jednodušší přinést oběť Bohu, hodit minci do kasičky, pomodlit se o růženec víc, než vyhrnout rukávy, zastat se, hájit někoho slabého, spolupracovat na nějakém společném díle… Sebemenší skutek lásky i nás postaví velice blízko Božímu království.

 

Čtení z dnešního dne: Sobota 12. 7. 2025, Sobota 14. týdne v mezidobí

Gn 49,29-32; 50,15-26a (hebr. 49,29-33; 50,15-25);

Komentář k Gn 49,29-32; 50,15-26a: Bůh provází rod Jakubův i Josefův na cestě do zaslíbené země. Podobně i moji, naši rodinu vede do svého království. Soudržnost rodin a vědomí přítomnosti Boha může zachránit i naši Evropu, která pluje dějinami.

Zdroj: Nedělní liturgie

Josef Toufar - výročí narození 14.7.1902

(12. 7. 2025) Josef Toufar - kněz umučený komunisty - se narodil 14.7.1902

Sv. Benedikt z Nursie (11.7.)

(10. 7. 2025) Sv. Benedikt měl zásadní vliv na rozšíření křesťanství na evropském kontinentu.

Přímluvy dle aktuálního dění pro 14. neděli v mezidobí, cyklus C / 6.7.2025

(4. 7. 2025) Ježíš poslal své učedníky hlásat evangelium a zvěstovat Boží pokoj. V síle tohoto poslání se obraťme k Bohu…

Svatí Cyril a Metoděj (5.7.)

Svatí Cyril a Metoděj (5.7.)
(4. 7. 2025) svátek 5.7.

Průvodce synodalitou - Naslouchejme tomu, co Duch praví církvím

Průvodce synodalitou - Naslouchejme tomu, co Duch praví církvím
(3. 7. 2025) Nová česká kniha o synodalitě: praktický průvodce pro dnešní církev,

Svatý Prokop (svátek 4.7.)

Svatý Prokop (svátek 4.7.)
(3. 7. 2025) (* Chotouň asi 970  + Sázava 25.3.1053)

Svátek sv. Tomáše (3.7.)

Svátek sv. Tomáše (3.7.)
(2. 7. 2025) "Má-li někdo pochybnosti, není nenormální..."