Neslavme svátek Vánoc po světsku Nepředstihujme se v nestřídmosti, ale radujme se jinak. - archív citátů

Tichý Radek | Sekce: Kázání

Období během roku (cyklus B)
4. nvlm B / Radek Tichý

Sestry a bratři, čtete předmluvy či úvody knih? Někteří lidé je ze zásady vynechávají.

Ale když ve škole čtu diplomky studentů, čtu samozřejmě nejprve úvod a závěr – protože tam se člověk dozví vše podstatné. 

Dnešní evangelium popisuje Ježíšův první zázrak v Markově evangeliu.

Tento příběh je tedy jakousi předmluvou celého dalšího Ježíšova díla, všech jeho zázraků.

  • Mohli bychom mluvit o tom, že Ježíš vyhání zlého ducha, protože přišel, aby lidstvo osvobodil od zla.
  • Mohli bychom si všimnout, že jeho slovo je mocné, že tedy on je tedy Slovo, které není kecama, ale slovem Božím, které se stalo tělem.

Vyberme si z toho všeho jedinou věc, a tou je, že se Ježíšův první zázrak uskutečnil v sobotu.

Sobota je den sedmý, den Hospodinův.

Bůh stvořil člověka šestý den, stvořil ho jako muže a ženu a sedmý den odpočinul od svého díla:

  • aby se on sám radoval z člověkovy blízkosti
  • a především aby se člověk mohl radovat z Boží blízkosti.
  • Aby si člověk nemohl stěžovat – Bůh pořád něco dělá, vůbec na mne nemá čas. Proto Bůh sedmý den nepracuje.
  • Sedmý den je učiněn pro člověka, říká Ježíš.
  • Proto taky přikázání zakazuje dělat sedmého dne cokoli jiného, než odpočívat a chválit Boha – protože k tomu jsme byli stvořeni.
  • Byl jsem stvořen, abych tebe uctíval, zpívá se v jedné písničce.
  • V listu Židův potom čteme, že na místo tohoto Božího odpočinutí je možné vejít jen díky Ježíšovi.
  • Ježíš v den sobotní odpočinul v hrobě, protože nám svou smrtí otevřel průchod na místo odpočinku v Boží blízkosti. Den Ježíšova vzkříšení dovršuje sedmý den stvoření, dokončuje jej.

Ježíš tedy koná svůj první zázrak sedmého dne jako předmluvu celého svého díla,

  • aby ukázal, že on přichází vrátit původní harmonii stvoření a ještě ji překonat.
  • že nás přichází uvést do Božího odpočinutí, do Boží blízkosti.

Protože je sedmý den zasvěcen Bohu, je skutečnost, jak my sami jej trávíme dobrým testem, kdo je náš Bůh.

  • Jestliže v neděli čteš Boží slovo a chválíš Boha, je zřejmě tvým Bohem náš Bůh.
  • Jestliže jsi v neděli se svou rodinou, která je obrazem Nejsvětější Trojice, Bohu díky za to.
  • Jestliže ale v neděli pracuješ – není tvým bohem náhodou práce?
  • Jestliže sedmý den jdete na nákup – není vaším bohem jídlo, hromadění, nebo majetek?
  • Jestliže se sedmý den učíš nebo dovolíš svým dětem, aby se v neděli dělaly úkoly – není tvým bohem škola?!

To co je ve starém Zákoně je obrazně popsáno,

  • Jak Izraelité na poušti, kteří vyšli sbírat manu sedmý den, sbírali zbytečně, nic nenašli.
  • Jsem zažíval na vlastní kůži na střední, – když jsem se v neděli učil – nic z toho jsem nikdy nepoužil. V pondělní písemce nebo zkoušení se to neobjevilo. Protože nedělní práce není požehnaná.
  • Musím vyznat, že když někdy v neděli zajdu na rychlý nákup něčeho, co mi chybí, vždycky se z toho zpovídám. Protože to je něco, co do neděle nepatří.

V Bibli máme jedno krásné zaslíbení, které se týká sedmého dne:

  • Zastavíš-li svou nohu sedmý den,
  • nebudeš-li vyřizovat své záležitosti v den mně zasvěcený,
  • nazveš-li sedmý den svou rozkoší a Hospodinův svátek úctyhodným,
  • tu bude tvá radost v Hospodinu.
  • Tehdy budeš volat, a Hospodin odpoví, křičet o pomoc, a on řekne: „Zde jsem!“
  • Hospodinova ruka není krátká, aby nemohla pomoci, není nedoslýchavé jeho ucho, aby neslyšelo.
  • Ale vaše nepravosti jsou přehradou mezi vámi a vaším Bohem.
  • (To je z proroka Izaiáše).

Pokud máme občas zkušenost s nevyslyšenou modlitbou

  • je dobré se ptát, zda to není také tím, že nesvětíme neděli.
  • Že ve skutečnosti uctíváme jiné bohy a tímto hříchem klademe přehradu mezi sebe a Boha.

Sestry a bratři, Ježíš přišel, aby obnovil sedmý den jako den Boží blízkosti, radosti, jako den spásy.

  • Odřekněme se také během této bohoslužby všech falešných bohů a rozhodněme se pro Ježíše, který nás uvádí na místo Božího odpočinutí.

Tu bude naše radost v Hospodinu. Tehdy budeme volat, a Hospodin odpoví.

Čtení z dnešního dne: Úterý 23. 12. 2025, 23. prosince

Mal 3,1-4.23-24;

Komentář k Lk 1,57-66: Janův otec Zachariáš začal mluvit v okamžiku, kdy napsal jméno svého synka, které znamená „Bůh se prokázal jako milostivý“. Kéž se i mně rozváže jazyk, abych svědčil o dobrotě Boží!

Zdroj: Nedělní liturgie

Křesťanské vánoce jsou pro vládce nepohodlné

(22. 12. 2025) Vánoce jsou považovány za nebezpečné, protože připomínají, že lidská důstojnost pochází od Boha a nikoliv z rozhodnutí…

Komu letos někdo zemřel,

(20. 12. 2025) potřebuje o Vánocích zvláštní pochopení a (nejen pastorační) péči...

Vánoce - info, texty, koledy, zamyšlení, omalovánky...

Vánoce - info, texty, koledy, zamyšlení, omalovánky...
(20. 12. 2025) Vánoce nejsou jen idylickým svátkem, ale znamením Boží blízkosti v každé naší těžké situaci.

Přímluvy - 4. neděle adventní, cyklus A / 21. 12. 2025

(19. 12. 2025) Bůh naplnil v Kristu dávná proroctví a vede svět ke spáse. S důvěrou ho prosme:

Papež LEV XIV. o knížce, která ovlivnila jeho duchovní život

Papež LEV XIV. o knížce, která ovlivnila jeho duchovní život
(19. 12. 2025) Inspirace a pomoc i pro náš život ve třetím tisíciletí.

Srdce je symbolem celé naší lidskosti, syntézou myšlenek, pocitů a tužeb...

Srdce je symbolem celé naší lidskosti, syntézou myšlenek, pocitů a tužeb...
(18. 12. 2025) Každý z nás máme „srdce“, ba dokonce můžeme říci, že jsme srdce.

Koledy - Mp3, texty, noty, akordy

Koledy - Mp3, texty, noty, akordy
(16. 12. 2025) Koledy nesou hluboké poselství. Jsou to písně nejdelších nocí, písně o naději a světle v temnotách.