To, co jsme vykonali, navždy zůstane s námi. - archív citátů

Opatrný Aleš | Sekce: Kázání

Vánoce (cyklus A)
Křest Páně A / Stůl slova - Aleš Opatrný

Dnešní biblické čtení více vypovídá o tom, kdo je Ježíš (Otcův Syn a zachránce hříšníků, který se staví mezi ně!), než o tom, co se s ním dělo u Jordánu.

Křest Páně A

Rozbor textu

1. čtení
Iz 42,1-4.6-7
Různí se názory na to, koho vlastně Boží služebník v dějinách Izraele představoval. Křesťané jsou však zajedno v tom, že je předobrazem Ježíše Krista, že tato starozákonní postava umožňuje Ježíši dobře rozumět, správně interpretovat význam jeho života.

V 1-4 - naplnění těchto slov je vyjádřeno jak Ježíšovým křtem v Jordánu (viz dnešní evangelium), tak dalším Ježíšovým působením. Ježíš opravdu není reformátor, zanechávající za sebou nejen obdivuhodné dílo, ale také spoušť. Jde v síle Božího Ducha, proto nemusí užívat lidského siláctví. A působí jako ten, kdo stojí na straně vítěze - proto nemusí "křičet a hlučet" jako ti, kteří si svou věcí nejsou jisti.

V 6-7 - služba osvobození, ukázána v názorných obrazech (osvobození slepců, vězněných), je pravou mesiánskou činností. Každé odpuštění a uzdravení, o němž evangelium mluví, je naplněním tohoto proroctví.


2. čtení
Sk 10,34-38
Ježíšova moc se neprojevila ničením odpůrců, ale přemáháním Odpůrce, totiž ďábla a jeho moci. Ježíš si nedělá prostor pro sebe tím, že by se vlastní mocí zbavoval všech nepřátel a všech překážek, Ježíš svou mocí osvobozuje druhé.


Evangelium
Mt 3,13-17
V 13 - vše je srozumitelné jen tehdy, chápe-li se slovo křest v jeho původním významu. Tedy ne jako proces, kterým se z člověka dělá křesťan, ale doslova jako "ponořování". To dělal Jan, a bylo to znamení, že (ponořovaní) hříšníci se chtějí od svých hříchů oddělit, že dělají pokání, že se obracejí.

V 14-15 - Ježíš není hříšník, proto nemá mezi hříšníky místo. Ale Ježíš přišel doprostřed hříšníků aby je zachránil, v tom je Boží vůle, proto se musí mezi ně postavit.

V 16 - doslova "protrhlo se nebe", tedy Bůh vstupuje do děje. Ducha Božího (snášejícího se jako holubice, ne vypadajícího jako holubice!) viděl Ježíš; o tom, co viděli ostatní, zde řeč není.

V 17 - hlas z nebe je pro Izraelitu jednoznačně synonymem pro hlas Boží. Jednota mezi Otcem i Synem, o které mluví Janovo evangelium, se zde poprvé objevuje.


K úvaze
Náš úryvek mnohem více vypovídá o tom, kdo je Ježíš (Otcův Syn a zachránce hříšníků, který se staví mezi ně!), než o tom, co se s ním dělo u Jordánu. Děj je sice názorný a důležitý, ale není konečným smyslem vypravování. Protože evangelia prohlubují víru v Ježíše, nevyprávějí historky z jeho života pro zvědavé současníky. Proto by měl být využit ke katechezi o Ježíši, ne ke katechezi o křtu. O tom mluví jiná místa v Písmu (např. Řím 6,2-11).

Zejména liturgie křesťanského východu chápe tuto perikopu především jako epifanii, jako zjevení tajemství Ježíšova života. Proto ji řadí ke zjevení mágům a k zázraku v Káně (Jan 2,1-11), kde je právě řečeno že "tak Ježíš zjevil svou slávu, a jeho učedníci v něho uvěřili". Je dobré se tohoto pohledu přidržet a katecheze o křtu řadit tam, kam v liturgii náležejí, tedy do okruhu postní a velikonoční doby.


Myšlenky k promluvě
Liturgický roční okruh vytrvale, rok po roce, klade člověku před oči podstatné body dějin spásy. Každý rok jsme zváni k spoluprožití smrti a vzkříšení Ježíše Krista, k oslavě jeho narození, atd... A každý rok je nám zvěstováno všemi těmito svátky, kdo vlastně Ježíš je - a jaký je tedy vůči nám lidem Bůh. Rok co rok tedy máme možnost hlouběji vnikat do těchto tajemství.

Svátek Křtu Páně zakončuje vánoční dobu jako důležitá připomínka toho, kdo je vlastně tento Ježíš, jehož narození jsme slavili a stojí na začátku doby "během roku", která postupně rozvíjí vhled do Ježíšova učení. Ostatně zařazení textu o Ježíšově křtu u synoptiků na začátek Ježíšovy veřejné činnosti není pouhý historický záměr, nemá nám jen připomenout, jak věci byly, ale je to jakési prvé a hlavní "představení" hlavní postavy evangelií, v zásadě důležitější a obsažnější, než texty o Ježíšově dětství u Lukáše a Matouše. Ukazují Ježíše v prvé řadě jako člověka, který se ještě ke všemu staví do řady s hříšníky, což je opravdu pohoršlivé i pro Jana Křtitele. Ale tento Ježíš se nestaví s hříšníky do řady jen tak pro nic za nic. Jde mu totiž o naplnění "veškeré spravedlnosti". A slovo "spravedlnost" má v Bibli jiný význam, než v právu. Nejde zde o to, "dát každému, co jeho jest", ale jde o bezpodmínečné podřízení se Boží lásce, o naplnění vůle Otcovy. A toto naplnění vůle Otcovy je hlavním motivem Ježíšovy solidarity s hříšníky a celé jeho činnosti. Je to milovaný Syn, jenž se přiřazuje ke kajícím hříšníkům. A je to Syn, jednající nadále jen a pouze v síle Ducha. Ten, který je zcela Boží (svou vůlí i Duchem) - a ten, který je blízko ztraceným, totiž hříšníkům - Spasitel. Blízký zřejmě těm, kteří nejen, že jsou na dně či blízko dna, ale hledajícím cestu z tohoto dna. Takový je Ježíš - tehdy i nyní. A taková má být zřejmě církev, nositelka Ježíšova poslání v této době. Ne vnucující se, ne hrající si na společenství ztroskotanců, ani na společnost elitní - ale co nejvíc Boží, plná Ducha a jako taková blízká těm, kdo hledají cestu, z bídy hříchu z bídy svého poničeného lidství.

Čtení z dnešního dne: Úterý památka sv. Timoteje a Tita

2 Tim 1,1-8; Lk 10,1-9

Komentář k 2 Tim 1,1-8 : Pavel se neostýchá dát průchod svým citům. Mohu mít radost, že texty současného papeže jsou podobně vroucí a čtivé. Kdypak jsem já odhalil své nitro dopisem nebo mailem těm, které mi Bůh svěřil?

Zdroj: Nedělní liturgie

Osobní pouť ke sv. Valentinu - v lockdownu naživo, ale trochu jinak

Osobní pouť ke sv. Valentinu - v lockdownu naživo, ale trochu jinak
(26. 1. 2021) Tradiční pouť kolem svátku sv. Valentina letos proběhne 13. 2. 2021 trochu jinak, než obvykle. Ale přesto osobně

Nový web – omluva

(26. 1. 2021) Velmi se omlouváme všem, kdo hledali a hledají informace k programům Pastoračního střediska Arcibiskupství…

Den památky obětí holocaustu 27.1.

(26. 1. 2021) Holokaust - holocaust - šoa - genocida - znamená systematické pronásledování vyvražďování Židů za Druhé světové války.…

Obrácení svatého Pavla (svátek 25.1.)

(24. 1. 2021) Pavlovo setkání s Kristem na cestě do Damašku způsobilo v jeho životě doslova revoluční obrat. Kristus se stal smyslem…

František Saleský (svátek 24.1)

(23. 1. 2021) Učitel duchovního života pro všední život, Učitel církve, patron novinářů a spisovatelů.

21.1.2014 zemřel P. Karel Fořt - ´Otec Karel z RFE´

(21. 1. 2021) Dlouholetý oblíbený redaktor náboženského vysílání Radia Svobodná Evropa.

Neděle Božího slova - 3. neděle liturgického mezidobí

Neděle Božího slova - 3. neděle liturgického mezidobí
(16. 1. 2021) Vždy 3. neděle liturgického mezidobí je v církvi věnována „slavení a šíření Božího slova a úvaze nad ním“.

Týden modliteb za jednotu křesťanů - smíření křesťanů přesahuje lidské síly...

(14. 1. 2021) "Týden modliteb za jednotu křesťanů" se slaví každý rok od 18. do 25. ledna (nebo na jižní polokouli kolem…

Etty Hillesum - výročí narození (15. 1. 1914)

(13. 1. 2021) Už uplynulo více než 100 let od narození Ester "Etty" Hillesum. Etty se narodila 15. ledna v roce 1914 v židovské rodině…