Každý ať Krista následuje podle své životní situace a tomu odpovídající formou. - archív citátů

Opatrný Aleš | Sekce: Kázání

Vánoce (cyklus A)
Narození Páně - 2. V noci - A / Stůl slova - Aleš Opatrný

Narození Páně - 2. V noci - A

Rozbor textu

1. čtení
Iz 9,1-3.5-6
Slova proroka byla řečena do situace velmi těžké. Izrael nemohl vidět žádné blízké východiko z babylonského zajetí, řada lidí byla v temnotě nejen obrazné ale skutečné - byli oslepeni. A do tohoto neštěstí zní proroctví o narození syna, lépe řečeno o darování syna. Syn je dán Hospodinem, a proto má budoucnost vše, co z něho vzejde. To je pohled do dějin, do budoucna, kterému se musí učit každá generace věřících, i když neprožívá věci tak těžké, jako Izrael deportovaný do Babylona.


2. čtení
Tit 2,11-14
Opravdový a nepředpojatý pohled na Boha nutně vede ke změně života. Tak to vidí Nový zákon a tak to lze prožít ve vlastním životě. Je nešťastné, je-li to obráceně: když se vyžaduje změna života v situaci, kdy člověk k Bohu nevidí, kdy k němu nemá ještě vztah. Proto je potřeba Boží dobrotu, o které čtení mluví, zcela konkrétně objevovat jak ve vlastním životě, tak v dějinách.


Evangelium
Lk 2,1-14
Po uvedení důvodu cesty Josefa a Marie do Nazareta přikročí evangelista k jádru věci: ke zvěstování Ježíše. A toto zvěstování Spasitele má dva velmi důležité momenty: Je zvěstován nejprve pastýřům, lidem bezvýznamným, kteří mají spíš špatnou pověst. Právě k nim přichází anděl. Těmto pastýřům není řečena jen nějaká zajímavá novina, ale něco, co se jich týká osobně: anděl říká - vám se narodil Mesiáš. I v dalším líčení evangelií je jasné, že Ježíše nepotkává zbytečně ten, kdo ví, že Ježíš přišel kvůli němu a je tu teď pro něho..


K úvaze



Myšlenky k promluvě
Může být třeba i trochu laciné, zdůrazníme-li bezvýznamnost pastýřů a jejich společenskou ubohost a řekneme, že Ježíš přišel právě pro takovéto lidi. Je to pravda, ale není to pravda celá a tak se může vše stát snadno omylem. Evangelia totiž zdůrazňují, že Ježíš přišel pro všechny. Tedy ani ne jen pro chudé a bezvýznamné, ani ne jen pro bohaté významné. Jinak řečeno: nikdo není vyloučen. A to evangelia zdůrazňují právě líčeními, která zřetelně ukáží, jak se zvěst o Ježíši nebo Ježíš sám setká právě s těmi, které by v této roli nikdo nečekal. Tato slova jsou výzvou a výstrahou křesťanům po všechny časy. I my máme své "Boží miláčky" a "Boží outsidery" nikoliv podle Božích, ale podle našich měřítek. A tak někdo vyřazuje bohaté a významné, jiný chudé a nevýznamné, někdy vyřazuje nevzdělané, málo chytré či naivní a jiný zase všechny intelektuály a úspěšné či bohaté lidi. Nikdo na to nemáme právo. Máme ale právo a výsadu na něco krásného a skvělého: na vědomí, že se Ježíš narodil nám. Nám, kteří ho potřebujeme. A to jsme všichni, jen všichni o tom stejně jasně nevíme. Snad by každému prospělo takové malé cvičení: představme si, které lidi by podle nás Ježíš minul nebo ke kterým, lidem by jistě neměl zvěstující anděl přijít. A potom tuto myšlenku odmítněme. Nám se narodil. A narodil se jako Spasitel. Takže pro toho, kdo je bídný a nedostatečný, pro toho, kdo je v životě nějak podstatně dlužen, se narodil. A každý je tázán, jestli se zvěstí o Ježíš naloží jako král Herodes, nebo podstatně lépe.
Témata: kázání

Čtení z dnešního dne: Neděle . .

Ex 17,8-13; Žalm 121; 2 Tim 3,14 – 4,2
Lk 18,1-8

Ježíš velmi okatým způsobem ukazuje, že Bohu na člověku záleží. Když už i nespravedlivý soudce se nechá pohnout ke zjednání spravedlnosti, oč více Bůh. Snad každý přitaká logickému důsledku vyprávěného podobenství. Ale Ježíš míří jinam. Svatý Lukáš na začátku poznamenal: „Ježíš vypravoval… podobenství, že je třeba stále se mod-lit a neochabovat.“ Neochabovat, být mdlého ducha či ztratit odvahu jsou docela běžné nemoci křesťanů. Po čase nadšení se modlitbě a rozhovoru s Bohem vzdalujeme. Proto na konci úryvku Ježíš poznamenává, zda nalezne víru, až přijde. Ochablost je protikladem vytrvalosti, kterou naznačilo první čtení. Jsou tací, kteří by podle Ježíšova podobenství nedošli ani ke dveřím soudce, natož aby zabušili. Ježíš je povzbuzuje k odvaze. Pak jsou ale ti, kteří vědí jak „zabušit“ na dveře. Ale po prvním pokusu to vzdají. Bůh však čeká, že ho oslovíme a budeme ho zvát do událostí svého života. Jestliže jsme ochabli, pak právě dnes můžeme povstat a znovu se o modlitbu opřít.

Zdroj: Nedělní liturgie

Blahoslavený Karel Habsburský (21.10.)

(20. 10. 2019) Poslední císař rakouský, král český a uherský. Světlo ke všem důležitým rozhodnutím hledal v modlitbě... (odkaz na web…

Proč misie? Videoseriál "Víra do kapsy"

Proč misie? Videoseriál "Víra do kapsy"
(18. 10. 2019) V říjnu 2019 zve papež František všechny pokřtěné křesťany ke slavení Mimořádného misijního měsíce. Více o našem…

Oblíbené rekolekce s J. Augystynem

Oblíbené rekolekce s J. Augystynem
(17. 10. 2019) 8.–9. listopadu 2019 rekolekce na téma Eucharistie – zdroj lásky, odvahy a radosti života pořádá Pastorační…

Jerzy Popiełuszko († 19.10.1984)

Jerzy Popiełuszko († 19.10.1984)
(17. 10. 2019) V období výjimečného stavu dodával polský kněz Jerzy Popiełuszko svým krajanům sílu a naději. Na jeho mše se sjížděli…

Doporučujeme ke zhlédnutí animovaný film o papeži Janu Pavlu II. na DVD

(16. 10. 2019) Při příležitosti zvolení Jana Pavla II. papežem (16.10.1978) doporučujeme animovaný film: Karol, Odvaha otce Karola

Jan Pavel II. - výročí zvolení papežem

(15. 10. 2019) 16.10. 1978 byl zvolen papežem Karol Wojtyla. V papežském úřadě byl do své smrti 2. dubna 2005. Papež Jan Pavel II.…

Terezie z Avily - Svatý, který je smutný, je smutný svatý...

(14. 10. 2019) Opravdová svatost s sebou nese radost.

Doporučujeme k přečtení: O nesnázích v manželství - Aleš Opatrný

Doporučujeme k přečtení: O nesnázích v manželství - Aleš Opatrný
(10. 10. 2019) Vyvarovat se je třeba dvou extrémů: vědomé lehkomyslnosti a přehnané ustaranosti. Hrozby a problémy nemusí znamenat…

Sv. Vintíř - společný světec Čechů a Němců (svátek 9.10.)

(7. 10. 2019) dne 9.10.1045 zemřel v šumavských lesích za přítomnosti knížete Břetislava a biskupa Severia (Šebíře). Následně byl…