Křesťanská naděje není stav mysli ani optimismus. Křesťanská naděje dozrává ve vzpomínce na Boží věrnost a - archív citátů

Aleš Opatrný | Sekce: Kázání

Velikonoce - triduum
Velký pátek C / komentář biblických textů Stůl slova / Aleš Opatrný

Zlo zničilo Ježíšův pozemský život, ale nezničilo ani jeho lásku k nám, ani lásku mezi Ježíšem a Otcem - a tak tedy nezničilo naši věčnou budoucnost.

Velký pátek

Rozbor textu

1. čtení
Iz 52,13 - 53,12
Vina není ve Starém zákoně brána na lehkou váhu. Někdo ji nese, je na někoho uvalena zástupným způsobem, ale nelze ji jen tak přejít. Současně ale není viděna jako něco, co fatálně, trvale působí, s čím nejde nijak a nic dělat. Trpící Boží služebník není přitažlivým hrdinou, ale je nanejvýš užitečným, tím, který slouží v nejvyšším slova smyslu. Předobraz Ježíše.


2. čtení
Žid 4,14-16. 5,7-9
Ježíš - trpící za nás, ale také Ježíš - nám blízký. Ten, který dokonale naplnil poslušnost, totiž ten který opravdu realizoval to všechno dobré, co Otec od něho očekával a chtěl. Ten, který lásku k lidem nevzdal ani ve chvíli, kdy byl svým národem v jeho nejdůležitějších představitelích odmítnut.


Evangelium
Pašije Jan 18,1-19,42
V Janových pašijích není zdůrazněno - na rozdíl od písní a křížových cest - jak mnoho Ježíš trpěl; zdůrazněno je, kdo Ježíš je. Je to král. Král podle Božích měřítek, ne podle lidského očekávání.


K úvaze
Jak snadno se člověk může pohoršovat nad tím, kolik je ve světě špatností, jak snadno se člověk může cítit být povznesen, protože on přece tak špatný není! Proti vrahům, mafiánům, teroristům jsme opravdu všichni nejspíš jen beránky ... Ale Písmo nemluví o velkých a malých hříšnících, když vypráví o utrpení nevinného Božího služebníka. Písmo říká: Hospodin na něj uvalil vinu nás všech. Všichni jsme vinni, každý jistě po svém, ale všichni jsme se od Boha svými vinami oddálili, odvrátili, přimkli se tu více tu méně ke smrti. A tato smrt, která je mzdou hříchu, která ničí všechnu naději, padla na Ježíše místo na nás. A tato smrt, která ničí všechny naděje, padla na toho, který v sobě nesl Boží život - a tak nemohla naději zničit. Ježíš je přemožitel smrti, Ježíš je přemožitel hříchu. Je tím, kdo nás může osvobodit od věčné smrti - pokud se mu svěříme. Pokud nemáme dojem, že jeho smrt je buď zbytečná, anebo potřebná jen pro druhé. Pokud vím, že umřel za mne - a že to bylo nanejvýš zapotřebí.

Pláčeme-li nad bolestí křižovaného Ježíše, potom si dejme pozor na to, abychom nezapomněli plakat nad námi samotnými. My jsme mnohem větší ubožáci, protože my sami směřujeme svými hříchy ke smrti. Nebýt Ježíšova činu lásky, není nám pomoci. Nikomu z nás. Protože důsledek hříchů - smrt - by mohl padnout jen a jen na nás samotné. A tak slavme dnešní den opravdu jako vážnou, tichou, ale opravdu velikou slavnost. Smrt byla zničena. Život je nám otevřen, a to na věky. Zlo zničilo Ježíšův pozemský život, ale nezničilo ani jeho lásku k nám, ani lásku mezi Ježíšem a Otcem - a tak tedy nezničilo naši věčnou budoucnost. Ten, který podle lidského mínění všechno prohrál, triumfoval. Nejen tehdy, ale i dál v dějinách. On, Ježíš ukřižovaný, má budoucnost. Na rozdíl od všech těch, kdo jeho jméno chtěli vymazat z dějin lidstva.

 

 

Se svolením převzato z knihy Stůl Slova,
kterou vydalo Karmelitánské nakladatelství

 


Velikonoce - oslava zmrtvýchvstání Ježíše Krista

Velikonoce
 - samostatná velikonoční stránka 
Velikonoce (jen) na webu pastorace.cz zde

Čtení z dnešního dne: Neděle . .

Nm 21,4b-9; Žalm Žl 78 (77), 1-2.34-35.36-37.38 Odp.: srov. 7c; Flp 2,6-11
Jan 3,13-17

Kříž zdobí každý kostel a snad každou domácnost křesťanů přesto, že jde de facto o nástroj k zabíjení. Bůh však proměňuje lidskou zrůdnost vedoucí ke strašné smrti v cestu záchrany. A platí to nejen o kříži, ale i o člověku samotném. Bůh nás vede k životu, a když my sami jsme nestačili na vlastní rozhodnutí se pro Boha, on sám bere na sebe naše selhání a otevírá cestu záchrany. Z mučicího nástroje se rázem stává symbol života, protože Ježíš smrt překonal. Nikoli bolestí a utrpením, ale poslušností Otci, která, ač tvrdě zkoušena bolestí, Nebeského Otce nezklamala. Ježíš Boží mocí vstává z mrtvých a nástroj smrti ztrácí svůj hrůzostrašný obsah. Proto je dnes znamením radostného vítězství Boha.

Zdroj: Nedělní liturgie

Pedagogické centrum v Praze hledná novou kolegyni či nového kolegu: Připravuje programy pro školy a realizuje tyto programy v kostelech, objektech škol a na dalších vhodných místech. Více zde 

Kněz, kterého zastřelila sicilská mafie - Padre Giuseppe Puglisi

Kněz, kterého zastřelila sicilská mafie - Padre Giuseppe Puglisi
(14. 9. 2025) 15. září 1993 byl sicilskou mafií zavražděn kněz Giuseppe Puglisi. Padre Giuseppe Puglisi se pokusil se o nemožné…

Panna Maria Sedmibolestná (15.9.)

Panna Maria Sedmibolestná (15.9.)
(14. 9. 2025) Připomínka bolestných události, která Maria prožila a protrpěla ve spojení se svým Synem.

Svátek povýšení svatého kříže - 14. září

Svátek povýšení svatého kříže - 14. září
(13. 9. 2025) Kříž symbolizuje lásku Boha k člověku

Přímluvy dle aktuálního dění pro svátek Povýšení sv. kříže 14.9.2025 - Cyklus C

(12. 9. 2025) Nebeský Otče, tvůj Syn k tobě na kříži volal s důvěrou a odevzdaností. Proto i my dnes k tobě přicházíme…

Setkání zdravotníků na téma: Bolesti duše i těla

Setkání zdravotníků na téma: Bolesti duše i těla
(11. 9. 2025) "SETKÁNÍ ZDRAVOTNÍKŮ POD PETŘÍNEM" v sobotu 4. 10. 2025 v kostele sv. Karla…

Katechetický online kurz

Katechetický online kurz
(11. 9. 2025) Online celoroční kurz (nejen) pro začínající katechety a ty, kdo o této službě uvažují

Sv. Jan Zlatoústý (13.9.)

Sv. Jan Zlatoústý (13.9.)
(11. 9. 2025) Jan Zlatoústý (Chrysostomos) byl oblíbeným a neohroženým kazatelem, který čelil vlně intrik a byl opakovaně posílán do…