Sekce: Knihovna

1. Vytvořit prostor, kde se proroctví mohou rozvinout

z knihy Vše zkoumejte ...

a) Neříkejme: "Jestliže chce Bůh promlouvat, musí se přece on sám chopit iniciativy - jako při Samuelově nebo Eliášově obrácení" (srov. 1S 3; 1Kr 19, 19). Nemusel Eliáš nejprve 40 dní putovat, než mohl zaslechnout Boží slovo (1Kr 19) a nedozvěděli se Kornélius a Petr své úkoly "zatímco se modlili" (Sk 10, 2 n 9 n)? Je jisté, že proroci se stále znovu utíkali do ústraní, často "do pouště", aby zaslechli Boží hlas. Touto "pouští" je při nějakém modlitebním večeru čas ztišení - ne nějaké násilné oněmění, nýbrž ono naplněné ztišení, které vyrůstá z úcty, klanění a chvalozpěvu, třeba po společném zpěvu v jazycích. Máme pak trpělivost k naslouchání? Důvěřujeme Bohu, že k nám může mluvit? Prosíme jej o "slovo"? Nebo se ihned znovu zabýváme svými vlastními myšlenkami?

Jestliže modlit se znamená "rozmlouvat s Bohem", měli bychom být féroví a měli bychom mu ponechat stejný čas k mluvení jako si bereme pro sebe! Vytvořme tedy prostor, kde by Bůh mohl mluvit (ať už tiše nebo nahlas). Prostor, kde jsme připraveni naslouchat a ve kterém očekáváme Boží vedení. Prostor, kde jej také prosíme o jeho konkrétní impulsy a pokyny.

b) Přitom jsou čistota a ryzost těmi rozhodujícími předpoklady, aby se některý vedoucí ze zvědavosti nebo touhy po efektu příliš rychle neptal: "Má někdo nějaké slovo?" a ostatní, aby díky své lenosti přemýšlet nebo neschopnosti se rozhodovat, nechtěli proroctvími vyřešit každou situaci. Neboť to jsou vstupní dveře do pseudoproroctví! Nezřídka je pak toto charizma zneužíváno, protože si dotyčný "prorok" dostatečně nevšímá svých motivů a také je nenechává přezkoumat. Je velkou pomocí, jestliže si uvědomíme, co znamená "mluvit v Božím jménu". Člověk zde stojí před tváří věčného, všemohoucího Boha, před jehož svatostí si "samotní andělé zahalují tvář". V prožitku této bázně Boží mizí nebezpečí lehkovážně vyslovovat tato "já - slova".

c) Když prosíme Boha o jeho slovo či pokyn, zůstává vždy jeho věcí, jak nám odpoví. Zda to bude jednoduše skrze vnitřní pokoj nebo také skrze slyšitelné pokyny. Avšak on odpoví jistě, jestliže trpělivě nasloucháme a nepředepisujeme mu způsob, jakým má odpovědět. Ten dotyčný, jenž obdrží nějaké slovo, se má dívat na Krista a v poslušnosti vyslovit to, co mu bylo dáno. Zároveň by měl moci důvěřovat tomu, že společenství jej nese a že s ním bude toto slovo zkoumat. Jsou naše skupiny takovými učednickými společenstvími, nebo jsme z ustrašenosti či nepřejícnosti udusili každou prorockou řeč hned v zárodku?

Pavel nás v 1 K 14 vede k tomu, abychom obzvlášť ve společenství byli pro prorocká slova otevřeni a abychom o ně Boha prosili. Takovéto "prorokování v obci" je třeba rozlišovat od poslání velkých "proroků". Toto prorokování není vázáno na jednotlivou osobu a mělo by zpravidla "putovat". Jestliže se jeden a tentýž člověk příliš často (a příliš rychle) ujímá slova, mohlo by to být překážkou, aby i ostatní mohli do této služby vrůst. Pavel počítá s "nadbytkem" proroctví; stačí, když se z toho ke slovu dostanou dva nebo tři!


Ostatní kapitoly z této knihy na tomto webu:

Témata: Duch svatý

Čtení z dnešního dne: Neděle . .

Ez 47,1-2.8-9.12; Žalm Žl 46 (45), 2-3.5-6.8-9 Odp.: 5; 1 Kor 3,9c-11.16-17
Jan 2,13-22

Většinou je nedělní cesta do kostela zcela automatická. Jistě víme o kostele v jiné obci či městě, ale je nám poněkud cizí, není to „náš kostel“. Chrám je však mnohem více než jen shromaždiště věřících z našeho okolí. Chrám je znamením církve – společenství těch, kdo jdou za Bohem. Církev – chrám – je znamením Boží blízkosti člověku. Chrám už není místo, kde si s obavami kupujeme odpuštění a s napětím čekáme, zda bude odpuštěno (srov. chrám v pojetí starozákonního Orientu). Chrám je díky Kristově oběti místo, kde Bůh čeká na svůj lid a kam my přicházíme domů, k Bohu. Lateránská bazilika je tak především vnímána jako místo církve. Proto je zde úzká vazba na papeže, proto se zde konaly koncily. Slavíme tedy svátek církve – Božího těla, kterým je v posledku sám Kristus.

Zdroj: Nedělní liturgie

Horkokrevná, temperamentní a neznámá světice: sv. Alžběta od Nejsvětější Trojice (9.11.)

Horkokrevná, temperamentní a neznámá světice: sv. Alžběta od Nejsvětější Trojice (9.11.)
(8. 11. 2025) Alžběta z Dijonu: Karmelitka, která pomýšlela na sebevraždu...

Svatý Martin z Tours (svátek 11.11.)

Svatý Martin z Tours (svátek 11.11.)
(8. 11. 2025) Nejznámější příhoda sv. Martina se stala v zimě roku 334. Tehdy se římský voják Martin před branami města Amiens…

Proč slavíme Posvěcení lateránské baziliky? (9.11.)

Proč slavíme Posvěcení lateránské baziliky? (9.11.)
(6. 11. 2025) Na první pohled to může působit zvláštně – proč celá církev slaví výročí posvěcení nějakého kostela v…

Přímluvy na Posvěcení lateránské baziliky 9.11. 2025

(6. 11. 2025) Sestry a bratři, Bůh si z nás staví svůj živý chrám. Obraťme se tedy k němu, který přebývá uprostřed nás a…

Svatá Anežka (13. 11.) - pracovní listy pro děti

Svatá Anežka (13. 11.) - pracovní listy pro děti
(6. 11. 2025) Svatá Anežka se narodila ve 13. století jako královská dcera, její otec byl král Přemysl Otakar I. Anežka ale netoužila…

Marii nelze označovat jako Spoluvykupitelku

Marii nelze označovat jako Spoluvykupitelku
(5. 11. 2025) Vatikánský dokument „Mater populi fidelis“ ze 4. Listopadu 2025 vyhlásil, že „je vždy nevhodné…

Památka zesnulých, vzpomínka na všechny zemřelé, ´dušičky´

Památka zesnulých, vzpomínka na všechny zemřelé, ´dušičky´
(4. 11. 2025) "Je nutné mluvit o smrti ... ne proto, abychom měli strach, ale abychom od něho byli osvobozeni." (Raniero…