Aleš Opatrný | Sekce: Kázání

Vánoce (cyklus C)
Narození Páně - C -Ve dne / Stůl slova - Aleš Opatrný

Stůl slova

Narození Páně - C -Ve dne

Rozbor textu

1. čtení
Iz 52,7-10
Návrat většiny izraelského národa na Sion, do Jeruzaléma, byl velkým projevem Boží moci. Maličký národ byl vysvobozen z područí národa mnohem většího a mocnějšího. Izrael zde vidí, jak o tom svědčí Izaiášova slova, projev Boží moci a síly. Prožívá záchranu. Tento prožitek záchrany se pak stává podobným předobrazem definitivní záchrany skrze Krista, jako je jím a záchrana z moci egyptského faraóna, kterou si připomínáme ve velikonočním okruhu.


2. čtení
Žid 1,1-6
Zatímco Řekové museli důležité věci především vidět, pro Izraelity je zásadním sdělovacím mediem slovo. Bůh především mluví, a ten, kdo ho poslouchá, jedná správně. Proto i list Židům charakterizuje událost Ježíšova života jako Boží mluvu, jako konečně platné Boží promluvení k člověku, které završuje všechna jeho předchozí promlouvání. Boží promluvení skrze Ježíše je právě tak jedinečné, jako Boží slovo k Ježíši samotnému. Nic na světě s tím nesnese srovnání, nic není pro lidstvo významnější.


Evangelium
Jan 1,1-18
O Janově prologu lze psát knihy, a také napsány jsou. Zastavme se tedy jen u tří bodů tohoto podivuhodného textu. Ježíš je světlem, které tma nepohltila (V5). Tma je zkratkou pro zlo, pro to, co se Bohu protiví. A vůči tomu všemu je Ježíš definitivním vítězem. Dále: těm, kteří ho přijali a uvěřili, dal moc stát se Božími dětmi (V12). Je to největší slovo o člověku a největší šance člověka. A konečně: Boží slovo - Ježíš se u nás ubytovalo, doslova: postavilo si stan uprostřed lidí (V14). Není tedy třeba hledat ho daleko.


K úvaze
Na Ježíše se nelze jen dívat, je třeba mu naslouchat. Poslouchat ho. Víc nám nebude řečeno, než co bylo řečeno skrze něho. A shání-li člověk informace zásadně důležité pro život mimo Krista, velmi se mýlí. A je-li křesťanem, dá se říci, že velice hřeší. Ježíšovo "mluvení" začíná opravdu jeho narozením v Betlémě - v lidské bezvýznamnosti, chudobě, slabosti. V chudobě a prostotě je i dnes k nalezení Boží řeč, spíš než v tom, co je úspěšné v očích tohoto světa. Boží řečí je celý Ježíšův život. Ten, kdo začne s Ježíšem věřit Otci a kdo začne Ježíše chudého a prohrávajícího u lidí a zároveň mocného Duchem Božím následovat, ten mu bude víc a víc rozumět.

"Těm, kteří ho přijali, dal moc stát se Božími dětmi." A tak se i oni (my!) stávají tlumočníky, předavateli jedinečného slova - Ježíše. Následováním a vírou pokračuje působení vtěleného Slova v církvi a jde tak dál do lidských dějin. Ač je Bůh všemohoucí, potřeboval Syna, který se stal člověkem a potřebuje lidi, kteří se stávají syny, dětmi, nositeli světla a Slova. Boží věc v dějinách stále pokračuje, od Krista dál a dál - skrze nás nebo mimo nás?


Myšlenky k promluvě
Jan 1,1-18
Kdyby vánoce znamenaly jen vzpomínku na něco, co se stalo před dvěmi tisíci lety a co dnes už nijak nepůsobí nebo kdyby byly jen vzpomínkou na naše dětství, byl by opravdu velmi malý důvod k tomu, abychom je slavili. Je třeba objevit, co znamenají pro nás dnes, tak jak to měly a mohly objevovat předchozí generace. I v dnešní době se přece má naplnit to, co Bůh řekl ve svém slovu, v Písmu. Takže slova dnešního evangelia: "Všem, kdo ho přijali, dal moc stát se Božími dětmi" jsou slova, která se v nás mohou a mají stát skutečností. A ze kterých můžeme žít. Ježíš se proto narodil. Nejsou to ale nakonec pro nás slova příliš vznešená? A nejsou odtržena od reality našeho všedního života? Snad by to tak mohlo být, kdyby se Ježíš sám nestal účastníkem našeho lidství, tedy našeho života se všemi možnými omezeními, jak ho běžně prožíváme. Ale on se nám stal podobný ve všem, kromě hříchu. A tak i my můžeme žít svůj blízký a bezprostřední vztah k Otci podobně, jako ho žil on. Právě ve všedním životě, v běžných situacích, se může a má osvědčit naše spojení s Bohem, náš život k Bohu nasměrovaný, život, který od něho bere sílu a inspiraci. I když má jistě naše Boží synovství vyvrcholit ve věčnosti, naším průchodem smrtí k životu, musí se uskutečňovat už tady. Už tady o něm musíme vědět. nesmíme si ho ale představovat pohádkově. Bůh nám neslíbil nějaký snadný snový svět, protože jsme jeho vlastními. Bůh nám dal jako schůdnou cestu cestu svého Syna. Ježíšův život v tomto světě a Ježíšův vztah důvěry a oddanosti k Otci, to je pro nás možná i závazná cesta. Pokud po ní nepůjdeme, slavíme vánoce vlastně zatím zbytečně a neužitečně, oddáváme se nějaké sladké vzpomínce nebo iluzi, která nás sice potěší, ale náš život neovlivní. A to by byla smutná historie.

Související texty k tématu:


Vánoce
 / Vánoce na webu pastorace.cz / Vánoce na webu vira.cz

 

Čtení z dnešního dne: Neděle . .

Ez 47,1-2.8-9.12; Žalm Žl 46 (45), 2-3.5-6.8-9 Odp.: 5; 1 Kor 3,9c-11.16-17
Jan 2,13-22

Většinou je nedělní cesta do kostela zcela automatická. Jistě víme o kostele v jiné obci či městě, ale je nám poněkud cizí, není to „náš kostel“. Chrám je však mnohem více než jen shromaždiště věřících z našeho okolí. Chrám je znamením církve – společenství těch, kdo jdou za Bohem. Církev – chrám – je znamením Boží blízkosti člověku. Chrám už není místo, kde si s obavami kupujeme odpuštění a s napětím čekáme, zda bude odpuštěno (srov. chrám v pojetí starozákonního Orientu). Chrám je díky Kristově oběti místo, kde Bůh čeká na svůj lid a kam my přicházíme domů, k Bohu. Lateránská bazilika je tak především vnímána jako místo církve. Proto je zde úzká vazba na papeže, proto se zde konaly koncily. Slavíme tedy svátek církve – Božího těla, kterým je v posledku sám Kristus.

Zdroj: Nedělní liturgie

Horkokrevná, temperamentní a neznámá světice: sv. Alžběta od Nejsvětější Trojice (9.11.)

Horkokrevná, temperamentní a neznámá světice: sv. Alžběta od Nejsvětější Trojice (9.11.)
(8. 11. 2025) Alžběta z Dijonu: Karmelitka, která pomýšlela na sebevraždu...

Svatý Martin z Tours (svátek 11.11.)

Svatý Martin z Tours (svátek 11.11.)
(8. 11. 2025) Nejznámější příhoda sv. Martina se stala v zimě roku 334. Tehdy se římský voják Martin před branami města Amiens…

Proč slavíme Posvěcení lateránské baziliky? (9.11.)

Proč slavíme Posvěcení lateránské baziliky? (9.11.)
(6. 11. 2025) Na první pohled to může působit zvláštně – proč celá církev slaví výročí posvěcení nějakého kostela v…

Přímluvy na Posvěcení lateránské baziliky 9.11. 2025

(6. 11. 2025) Sestry a bratři, Bůh si z nás staví svůj živý chrám. Obraťme se tedy k němu, který přebývá uprostřed nás a…

Svatá Anežka (13. 11.) - pracovní listy pro děti

Svatá Anežka (13. 11.) - pracovní listy pro děti
(6. 11. 2025) Svatá Anežka se narodila ve 13. století jako královská dcera, její otec byl král Přemysl Otakar I. Anežka ale netoužila…

Marii nelze označovat jako Spoluvykupitelku

Marii nelze označovat jako Spoluvykupitelku
(5. 11. 2025) Vatikánský dokument „Mater populi fidelis“ ze 4. Listopadu 2025 vyhlásil, že „je vždy nevhodné…

Památka zesnulých, vzpomínka na všechny zemřelé, ´dušičky´

Památka zesnulých, vzpomínka na všechny zemřelé, ´dušičky´
(4. 11. 2025) "Je nutné mluvit o smrti ... ne proto, abychom měli strach, ale abychom od něho byli osvobozeni." (Raniero…