Navigace: Tematické texty B Bible, Boží slovo, Písmo svatéPraktický návod: tvořivá práce s Biblí 4. Zpracování - II. fáze

4. Zpracování - II. fáze

Strukturace textu

Sturkturální rozbor textu pomáhá dospět k jeho lepšímu pochopení. Pokoušíme se text rozčlenit po jednotlivých myšlenkových krocích a nalézt názvy k jednotlivým částem.





Västeraská metoda

Metoda je pojmenována podle švédského města, ve kterém byla vyvinuta. Vede k cílenému sledování; účastníci jsou vyzváni k zachycení spontánních otázek, ale také pocitů, náhledů a oslovení, které text vyvolal. Každý obdrží list papíru, na němž je text rozepsán po malých úsecích, a má za úkol vyznačit:
"?" místa nejasná nebo taková, která máme dále zkoumat
"!" důležité poznatky nebo náhledy
" " místa, která mě zvláště oslovila a která mi připadají důležitá pro moji osobní situaci.
Výsledky individuální práce se následně zhodnotí v plénu.





Srovnávání textů

V této metodě jde o pečlivé srovnání textu s paralelními místy (zejména ve čtyřech evangeliích), zjištění rozdílů a zamyšlení nad jejich možnými důvody. Tím k textu získáváme odstup a uvědomujeme si ho v historických souvislostech jeho vzniku (v protikladu se slepým doslovismem). Jde o vnitřní biblické srovnání. Jinou možností - i pro jazykově nedisponované - je srovnání různých překladů.





Textová dílna

V textové dílně se na pracovním listu nabízí řada doplňkových biblických míst vztahujících se k obdobným pojmům nebo souvislostem jako text výchozí. Účastníci je rozebírají ve skupinkách a uvažují, jak se texty navzájem doplňují, objasňují, nebo také relativizují.





Zpracování písemných informačních materiálů

K prohloubení věcného porozumění (celému textu, určitým pojmům, dobovým souvislostem aj.) skupinky v poskytnutých materiálech vyhledají příslušné informace. K urychlení této pracovní fáze také může vedoucí potřebné informace přímo poskytnout.





Strukturální analýza

Strukturální analýza pomáhá pojímat text jako svébytný "textový svět" a zkoumat jeho rozličné dimenze a vztahy. Sem patří detailní pozorování všech postav a jejich vztahů, včetně postav okrajových a nejmenovaných. Důležité jsou však také časoprostorové poměry. Strukturální analýza je značně komplikovaná lingvistická metoda, kterou zde používáme jen v naznačených oblastech.





Dotazníky

Ve fázi zpracování se dotazníky, které vedoucí přpraví a rozdá, uplatní nejlépe. Jejich posláním je podnítit účastníky k intenzivnímu rozboru biblického textu. Přitom mají být dotazníky koncipovány tak, aby umožňovaly samostatné zpracování, bez odborných exegetických znalostí. Proto do nich místy musejí být zabudovány informační pokyny. Dotazníky se zpracovávají v malých skupinkách, následuje společná diskuse nad výsledky v plénu.





Identifikační osvojování

Identifikační osvojování doplňuje převážně kognitivní postupy II. fáze (dotazník, textová dílna aj.) o empiričtější rozměr. Identifikace s postavami z textu pomáhá účastníkům spoluprožívat a lépe chápat jejich slova a činy. Biblické texty většinou líčí události velmi stručně a málo se zmiňují o myšlenkách a pocitech protagonistů. Tento deficit má skupinka vyrovnat, a tím si uvědomit zkušenosti, které text ukrývá, a zároveň vazbu
s vlastními zkušenostmi a pocity. Nabízejí se různé možnosti identifikačního osvojování:
1) převyprávění z pohledu některé osoby (v textu jmenované či ne): přitom se snažíme vžít do situace zvolené osoby, vyprávět příběh jednostranně z její perspektivy, a tím lépe postihnout možné konflikty.

2) pozorování osob: zaměříme se na jednu postavu z textu (může mít vedlejší roli) a sledujeme její vývoj a vztahy k druhým postavám (i nejmenovaným). To prohlubuje empatii.

3) vnitřní dialog některé postavy: vnitřní dialog (neboli fingovanou samomluvu) zpravidla vede každý jednotlivě písemně: vžije se do situace určité postavy a mluví jakoby sám se sebou. Nabízí se však také varianta, při které mohou být zapojeni všichni účastnící zároveň. Vedoucí ještě jednou po částech předčítá text a přestane vždy na místech, kde je možná samomluva. Účastnící se vžijí do pozice dotyčné postavy a zaplňují pomlku vlastními myšlenkami. Jde o volně za sebou řazené, čistě asociativní nápady; přednášíme je v 1. osobě.

4) dialog dvou postav z textu: účastníci se rozdělí po dvou, každý si zvolí jednu postavu a vedou spolu dialog. Tím verbalizují a silněji si uvědomují v textu obsažené konflikty.

5) Spor k textové situaci: má stejný účel jako předchozí cvičení. Hravou formou podporuje objevení a vyjádření problémů, které jsou v textu obsaženy. Počet účastníků lze rozšířit i nad rámec textové scény. Hodí se i pro třetí fázi, neboť hravou formou umožňuje tvořivé a komplexní vypořádání s probíranou situací. Do jisté míry spojuje druhou a třetí fázi.



***

Tvořivá práce s Biblí - praktický návod
- 1. Hlavní zásady kreativní tvořivé práce s Biblí
- 2. K postupu
- 3. Spontánní přístup - I. fáze
- 4. Zpracování - II. fáze
- 5. Ztvárnění / zniternění - třetí fáze


Čtení z dnešního dne: Sobota 12. 7. 2025, Sobota 14. týdne v mezidobí

Gn 49,29-32; 50,15-26a (hebr. 49,29-33; 50,15-25);

Komentář k Gn 49,29-32; 50,15-26a: Bůh provází rod Jakubův i Josefův na cestě do zaslíbené země. Podobně i moji, naši rodinu vede do svého království. Soudržnost rodin a vědomí přítomnosti Boha může zachránit i naši Evropu, která pluje dějinami.

Zdroj: Nedělní liturgie

Josef Toufar - výročí narození 14.7.1902

(12. 7. 2025) Josef Toufar - kněz umučený komunisty - se narodil 14.7.1902

Sv. Benedikt z Nursie (11.7.)

(10. 7. 2025) Sv. Benedikt měl zásadní vliv na rozšíření křesťanství na evropském kontinentu.

Přímluvy dle aktuálního dění pro 14. neděli v mezidobí, cyklus C / 6.7.2025

(4. 7. 2025) Ježíš poslal své učedníky hlásat evangelium a zvěstovat Boží pokoj. V síle tohoto poslání se obraťme k Bohu…

Svatí Cyril a Metoděj (5.7.)

Svatí Cyril a Metoděj (5.7.)
(4. 7. 2025) svátek 5.7.

Průvodce synodalitou - Naslouchejme tomu, co Duch praví církvím

Průvodce synodalitou - Naslouchejme tomu, co Duch praví církvím
(3. 7. 2025) Nová česká kniha o synodalitě: praktický průvodce pro dnešní církev,

Svatý Prokop (svátek 4.7.)

Svatý Prokop (svátek 4.7.)
(3. 7. 2025) (* Chotouň asi 970  + Sázava 25.3.1053)

Svátek sv. Tomáše (3.7.)

Svátek sv. Tomáše (3.7.)
(2. 7. 2025) "Má-li někdo pochybnosti, není nenormální..."