Navigace: Tematické texty B Bible, Boží slovo, Písmo svatéPraktický návod: tvořivá práce s Biblí 4. Zpracování - II. fáze

4. Zpracování - II. fáze

Strukturace textu

Sturkturální rozbor textu pomáhá dospět k jeho lepšímu pochopení. Pokoušíme se text rozčlenit po jednotlivých myšlenkových krocích a nalézt názvy k jednotlivým částem.





Västeraská metoda

Metoda je pojmenována podle švédského města, ve kterém byla vyvinuta. Vede k cílenému sledování; účastníci jsou vyzváni k zachycení spontánních otázek, ale také pocitů, náhledů a oslovení, které text vyvolal. Každý obdrží list papíru, na němž je text rozepsán po malých úsecích, a má za úkol vyznačit:
"?" místa nejasná nebo taková, která máme dále zkoumat
"!" důležité poznatky nebo náhledy
" " místa, která mě zvláště oslovila a která mi připadají důležitá pro moji osobní situaci.
Výsledky individuální práce se následně zhodnotí v plénu.





Srovnávání textů

V této metodě jde o pečlivé srovnání textu s paralelními místy (zejména ve čtyřech evangeliích), zjištění rozdílů a zamyšlení nad jejich možnými důvody. Tím k textu získáváme odstup a uvědomujeme si ho v historických souvislostech jeho vzniku (v protikladu se slepým doslovismem). Jde o vnitřní biblické srovnání. Jinou možností - i pro jazykově nedisponované - je srovnání různých překladů.





Textová dílna

V textové dílně se na pracovním listu nabízí řada doplňkových biblických míst vztahujících se k obdobným pojmům nebo souvislostem jako text výchozí. Účastníci je rozebírají ve skupinkách a uvažují, jak se texty navzájem doplňují, objasňují, nebo také relativizují.





Zpracování písemných informačních materiálů

K prohloubení věcného porozumění (celému textu, určitým pojmům, dobovým souvislostem aj.) skupinky v poskytnutých materiálech vyhledají příslušné informace. K urychlení této pracovní fáze také může vedoucí potřebné informace přímo poskytnout.





Strukturální analýza

Strukturální analýza pomáhá pojímat text jako svébytný "textový svět" a zkoumat jeho rozličné dimenze a vztahy. Sem patří detailní pozorování všech postav a jejich vztahů, včetně postav okrajových a nejmenovaných. Důležité jsou však také časoprostorové poměry. Strukturální analýza je značně komplikovaná lingvistická metoda, kterou zde používáme jen v naznačených oblastech.





Dotazníky

Ve fázi zpracování se dotazníky, které vedoucí přpraví a rozdá, uplatní nejlépe. Jejich posláním je podnítit účastníky k intenzivnímu rozboru biblického textu. Přitom mají být dotazníky koncipovány tak, aby umožňovaly samostatné zpracování, bez odborných exegetických znalostí. Proto do nich místy musejí být zabudovány informační pokyny. Dotazníky se zpracovávají v malých skupinkách, následuje společná diskuse nad výsledky v plénu.





Identifikační osvojování

Identifikační osvojování doplňuje převážně kognitivní postupy II. fáze (dotazník, textová dílna aj.) o empiričtější rozměr. Identifikace s postavami z textu pomáhá účastníkům spoluprožívat a lépe chápat jejich slova a činy. Biblické texty většinou líčí události velmi stručně a málo se zmiňují o myšlenkách a pocitech protagonistů. Tento deficit má skupinka vyrovnat, a tím si uvědomit zkušenosti, které text ukrývá, a zároveň vazbu
s vlastními zkušenostmi a pocity. Nabízejí se různé možnosti identifikačního osvojování:
1) převyprávění z pohledu některé osoby (v textu jmenované či ne): přitom se snažíme vžít do situace zvolené osoby, vyprávět příběh jednostranně z její perspektivy, a tím lépe postihnout možné konflikty.

2) pozorování osob: zaměříme se na jednu postavu z textu (může mít vedlejší roli) a sledujeme její vývoj a vztahy k druhým postavám (i nejmenovaným). To prohlubuje empatii.

3) vnitřní dialog některé postavy: vnitřní dialog (neboli fingovanou samomluvu) zpravidla vede každý jednotlivě písemně: vžije se do situace určité postavy a mluví jakoby sám se sebou. Nabízí se však také varianta, při které mohou být zapojeni všichni účastnící zároveň. Vedoucí ještě jednou po částech předčítá text a přestane vždy na místech, kde je možná samomluva. Účastnící se vžijí do pozice dotyčné postavy a zaplňují pomlku vlastními myšlenkami. Jde o volně za sebou řazené, čistě asociativní nápady; přednášíme je v 1. osobě.

4) dialog dvou postav z textu: účastníci se rozdělí po dvou, každý si zvolí jednu postavu a vedou spolu dialog. Tím verbalizují a silněji si uvědomují v textu obsažené konflikty.

5) Spor k textové situaci: má stejný účel jako předchozí cvičení. Hravou formou podporuje objevení a vyjádření problémů, které jsou v textu obsaženy. Počet účastníků lze rozšířit i nad rámec textové scény. Hodí se i pro třetí fázi, neboť hravou formou umožňuje tvořivé a komplexní vypořádání s probíranou situací. Do jisté míry spojuje druhou a třetí fázi.



***

Tvořivá práce s Biblí - praktický návod
- 1. Hlavní zásady kreativní tvořivé práce s Biblí
- 2. K postupu
- 3. Spontánní přístup - I. fáze
- 4. Zpracování - II. fáze
- 5. Ztvárnění / zniternění - třetí fáze


Čtení z dnešního dne: Úterý 4. 11. 2025, Památka sv. Karla Boromejského, biskupa

Řím 12,5-16a;

Komentář k Lk 14,15-24: Se svými nedostatky patřím k těm „slepým“ a „chromým“. Budu dávat pozor, abych Ježíšovo pozvání neodmítl. Vždyť mám-li Pána rád, těší mě být s Ním…

Zdroj: Nedělní liturgie

Památka zesnulých, vzpomínka na všechny zemřelé, ´dušičky´

Památka zesnulých, vzpomínka na všechny zemřelé, ´dušičky´
(4. 11. 2025) "Je nutné mluvit o smrti ... ne proto, abychom měli strach, ale abychom od něho byli osvobozeni." (Raniero…

Papež Lev teenagerům: „Nedovolte algoritmům, aby psaly váš životní příběh! Buďte sami autory!“

Papež Lev teenagerům: „Nedovolte algoritmům, aby psaly váš životní příběh! Buďte sami autory!“
(2. 11. 2025) Lev XIV. vyzval mladé lidi, aby se neutápěli v digitálním světě. „Používejte technologie moudře, ale…

Přímluvy na Vzpomínku na všechny zemřelé / 2. 11. 2025

(31. 10. 2025) Sestry a bratři, věříme, že modlitba za zemřelé má smysl[1], protože Bůh je věrný a milosrdný. Obraťme se proto k němu s…

Český kněz Emil Kapaun ve válce v Koreji 1.11.1950...

Český kněz Emil Kapaun ve válce v Koreji 1.11.1950...
(31. 10. 2025) Psal se rok 1950, byl první listopad. Americký vojenský kaplan v Unsanu v Severní Koreji otec Emil Kapaun odsloužil…

Význam slova ´svatý´ prodělal řadu změn...

Význam slova ´svatý´ prodělal řadu změn...
(30. 10. 2025) Život člověka probíhá v nejrozmanitějších vzájemných vztazích. Nikdo není odkázán jen sám na sebe, každý závisí na…

Nenechme se převálcovat Halloweenem

Nenechme se převálcovat Halloweenem
(30. 10. 2025) Objevme krásu původního svátku Všech svatých a modlitby za zemřelé.

Biskup, který zmrzačil svou diecézi ve prospěch Čechů: Svatý Wolfgang

(29. 10. 2025) Svatý Wolfgang (svátek 31.10.) svou diecézi zmenšil tak, aby českým křesťanům dal českou diecézi s jejich vlastním…