Navigace: Tematické texty B Bible, Boží slovo, Písmo svatéPraktický návod: tvořivá práce s Biblí 4. Zpracování - II. fáze

4. Zpracování - II. fáze

Strukturace textu

Sturkturální rozbor textu pomáhá dospět k jeho lepšímu pochopení. Pokoušíme se text rozčlenit po jednotlivých myšlenkových krocích a nalézt názvy k jednotlivým částem.





Västeraská metoda

Metoda je pojmenována podle švédského města, ve kterém byla vyvinuta. Vede k cílenému sledování; účastníci jsou vyzváni k zachycení spontánních otázek, ale také pocitů, náhledů a oslovení, které text vyvolal. Každý obdrží list papíru, na němž je text rozepsán po malých úsecích, a má za úkol vyznačit:
"?" místa nejasná nebo taková, která máme dále zkoumat
"!" důležité poznatky nebo náhledy
" " místa, která mě zvláště oslovila a která mi připadají důležitá pro moji osobní situaci.
Výsledky individuální práce se následně zhodnotí v plénu.





Srovnávání textů

V této metodě jde o pečlivé srovnání textu s paralelními místy (zejména ve čtyřech evangeliích), zjištění rozdílů a zamyšlení nad jejich možnými důvody. Tím k textu získáváme odstup a uvědomujeme si ho v historických souvislostech jeho vzniku (v protikladu se slepým doslovismem). Jde o vnitřní biblické srovnání. Jinou možností - i pro jazykově nedisponované - je srovnání různých překladů.





Textová dílna

V textové dílně se na pracovním listu nabízí řada doplňkových biblických míst vztahujících se k obdobným pojmům nebo souvislostem jako text výchozí. Účastníci je rozebírají ve skupinkách a uvažují, jak se texty navzájem doplňují, objasňují, nebo také relativizují.





Zpracování písemných informačních materiálů

K prohloubení věcného porozumění (celému textu, určitým pojmům, dobovým souvislostem aj.) skupinky v poskytnutých materiálech vyhledají příslušné informace. K urychlení této pracovní fáze také může vedoucí potřebné informace přímo poskytnout.





Strukturální analýza

Strukturální analýza pomáhá pojímat text jako svébytný "textový svět" a zkoumat jeho rozličné dimenze a vztahy. Sem patří detailní pozorování všech postav a jejich vztahů, včetně postav okrajových a nejmenovaných. Důležité jsou však také časoprostorové poměry. Strukturální analýza je značně komplikovaná lingvistická metoda, kterou zde používáme jen v naznačených oblastech.





Dotazníky

Ve fázi zpracování se dotazníky, které vedoucí přpraví a rozdá, uplatní nejlépe. Jejich posláním je podnítit účastníky k intenzivnímu rozboru biblického textu. Přitom mají být dotazníky koncipovány tak, aby umožňovaly samostatné zpracování, bez odborných exegetických znalostí. Proto do nich místy musejí být zabudovány informační pokyny. Dotazníky se zpracovávají v malých skupinkách, následuje společná diskuse nad výsledky v plénu.





Identifikační osvojování

Identifikační osvojování doplňuje převážně kognitivní postupy II. fáze (dotazník, textová dílna aj.) o empiričtější rozměr. Identifikace s postavami z textu pomáhá účastníkům spoluprožívat a lépe chápat jejich slova a činy. Biblické texty většinou líčí události velmi stručně a málo se zmiňují o myšlenkách a pocitech protagonistů. Tento deficit má skupinka vyrovnat, a tím si uvědomit zkušenosti, které text ukrývá, a zároveň vazbu
s vlastními zkušenostmi a pocity. Nabízejí se různé možnosti identifikačního osvojování:
1) převyprávění z pohledu některé osoby (v textu jmenované či ne): přitom se snažíme vžít do situace zvolené osoby, vyprávět příběh jednostranně z její perspektivy, a tím lépe postihnout možné konflikty.

2) pozorování osob: zaměříme se na jednu postavu z textu (může mít vedlejší roli) a sledujeme její vývoj a vztahy k druhým postavám (i nejmenovaným). To prohlubuje empatii.

3) vnitřní dialog některé postavy: vnitřní dialog (neboli fingovanou samomluvu) zpravidla vede každý jednotlivě písemně: vžije se do situace určité postavy a mluví jakoby sám se sebou. Nabízí se však také varianta, při které mohou být zapojeni všichni účastnící zároveň. Vedoucí ještě jednou po částech předčítá text a přestane vždy na místech, kde je možná samomluva. Účastnící se vžijí do pozice dotyčné postavy a zaplňují pomlku vlastními myšlenkami. Jde o volně za sebou řazené, čistě asociativní nápady; přednášíme je v 1. osobě.

4) dialog dvou postav z textu: účastníci se rozdělí po dvou, každý si zvolí jednu postavu a vedou spolu dialog. Tím verbalizují a silněji si uvědomují v textu obsažené konflikty.

5) Spor k textové situaci: má stejný účel jako předchozí cvičení. Hravou formou podporuje objevení a vyjádření problémů, které jsou v textu obsaženy. Počet účastníků lze rozšířit i nad rámec textové scény. Hodí se i pro třetí fázi, neboť hravou formou umožňuje tvořivé a komplexní vypořádání s probíranou situací. Do jisté míry spojuje druhou a třetí fázi.



***

Tvořivá práce s Biblí - praktický návod
- 1. Hlavní zásady kreativní tvořivé práce s Biblí
- 2. K postupu
- 3. Spontánní přístup - I. fáze
- 4. Zpracování - II. fáze
- 5. Ztvárnění / zniternění - třetí fáze


Čtení z dnešního dne: Sobota

Ez 37,21-28; Jan 11,45-56

Komentář k Ez 37,21-28: Mnohé modly a bůžci jsou i dnes na překážku sjednocení. Sjednocení člověka s Bohem, ale i na překážku sjednocení v církvi! Dokážu rozlišit a odložit nepodstatné? Je ve mně touha být Jeho lidem?

Zdroj: Nedělní liturgie

Velikonoce

Velikonoce
(6. 4. 2020) Květná neděle, Zelený čtvrtek, Velký pátek, Bílá sobota; velikonoční noc (vigilie), příběh Velikonoc.

Kdo mi pokřtí miminko v době pandemie?

(1. 4. 2020) Křest dětí lze snadno odložit. Lze však dobře pochopit strach maminky o život právě narozeného dítěte a její touhu po…

Jak žít všední život v karanténě?

(1. 4. 2020) Jak bychom měli toto období karantény nejlépe prožívat? Poraďte prosím.

Jak si udržet svou víru, když se s ostatními nevidím?

(1. 4. 2020) Jak žít svou víru, když si s ostatními věřícími nemůžu být nablízku? Vždyť na společném slavení liturgie stojí identita…

Je současná pandemie výzvou?!

(1. 4. 2020) Mnohdy slyšíme, že nynější koronakrize je i výzva. Jakou výzvou by mohla být pro nás křesťany? 

Náhražky eucharistie a zpovědi?

(1. 4. 2020) Nemůžu nyní v karanténě přistupovat ke svátostem. Musím se vzdát mše svaté – eucharistie, ale i zpovědi. Lze…

Květná neděle

Květná neděle
(1. 4. 2020) Květná (nebo též Pašijová) neděle je označení pro poslední postní neděli před Velikonocemi. Název svátku je odvozen od…

2.4.2005 zemřel papež Jan Pavel II.

2.4.2005 zemřel papež Jan Pavel II.
(1. 4. 2020) V předvečer slavnosti Božího milosrdenství se Jan Pavel II. vrátil do Otcova domu

Text modlitby papeže Františka v období pandemie

Text modlitby papeže Františka v období pandemie
(31. 3. 2020) Přinášíme vám text modlitby, která proběhla v pátek 27. 3. 2020 při příležitosti mimořádného požehnání Urbi et…

Varování před sektou Shincheonji

Jde o nové náboženské hnutí z Jižní Koreje. Církve po celém světě proti němu varují.

Důvodem je sektářská povaha, manipulativní praktiky, snahu o utajování, zásadní odklon od křesťanského učení apod.

Její členové zpravidla postupně opouštějí rodiny a omezují veškeré kontakty s vnějším světem.

Více informací:

www.scjinfo.cz