Víra není jen souhrn krásných nauk, nýbrž vztah lásky k živé Osobě.   - archív citátů

Navigace: Tematické texty V VíraKrátké texty, citáty Citáty z knihy: Děti se ptají na Boha (Elmar Gruber)

Citáty z knihy: Děti se ptají na Boha (Elmar Gruber)

Teoretické otázky po Bohu u dětí a někdy i u dospělých končí ve slepé uličce. Tomuto zážitku, kdy už nemohu najít nic dalšího, se nesmím snažit vyhýbat; na jedné straně jsem povinen svému intelektu i sobě samotnému problémy pokud možno odhalovat a řešit, na druhé straně je zážitek mezí rozumu krokem vedoucím k víře, naději a lásce (tak jako na konci údolí často objevíme stanici lanovky vedoucí na vrchol).

Jestliže se v nás probudí pochybnosti o Bohu, musíme se rozpomenout na lásku a na lidi, jejichž život se stal svědectvím zkušenosti s Bohem.

Otázky a zvláště otázky dětí nesmíme "zardousit v zárodku" z pohodlnosti, ale když dosáhneme hranice zodpověditelnosti, musíme mluvit o sobě a o lidech, kteří zažili Boha jako lásku. Souvislost mezi teoretickým výkladem a praktickým vyprávěním potřebujeme dětem ukázat nikoli jednostranně. Děti musí znovu a znovu prožívat fakt, že jim rozumíme a že přes všechno nepochopitelné věříme. (14)



V následujících dobách však Izrael udělal tu chybu, že z "náboženství víry" učinil "náboženství zákona", to znamená, že dodržování přikázání se stalo důležitější než víra, důvěra a láska. To je "hřích" Izraele, "zatvrzelost" vůči všem prorokům obecně a vůči Ježíšovi zvláště. (15)



Často se dnes lidé ptají, co je pro křesťanství charakteristické. Charakteristické je především to, že křesťanství je všezahrnující, obecné (katolické), bez hranic! My křesťané máme oproti ostatním lidem navíc to, že díky naší víře s konečnou jistotou můžeme a máme říci: "Bůh existuje a Bůh je láska a kdo zůstává v lásce, zůstává v Bohu a Bůh v něm."

Kromě toho máme my křesťané ještě jednu "výhodu", a sice že můžeme prostřednictvím církve, bible a svátostí svou víru žít.(15-16)



ZÁSADY

Nesnažte se dokazovat, co se dokázat nedá!

Musíme se snažit prostřednictvím dětských otázek objevit dětské problémy. Většinou jsou to tytéž problémy, které máme my! Pak zůstaneme se svou moudrostí (se svými důkazy) vždy na pevné zemi.

Jděte až na hranici vysvětlitelného a dokazatelného, ale nezastavujte se na ní!

Dětské otázky a problémy nesmíme z pohodlnosti odbývat, a pokud možno ne větou "Tomu musíš věřit!". Kam až to jde, musím vysvětlovat a dokazovat. Pak ale musí dokazování přejít v angažované poukazování ("Já si to představuji tak, že...", "představ si, že...", "když člověk to nebo ono zažije, může se stát, že začne chápat, že...", "v Písmu svatém se píše, že..., tím nám vypravěč chce říci a ukázat", „já věřím, že..., protože...", "ty už jsi sám zažil, že...", "víš ještě jak jsi, jak jsme...").

Ukazujte Boha vždy jako toho, kdo činí lidi šťastnými!

Na otázku, proč je tolik lidí nešťastných, musíme nakonec odpovědět poukazem na to, že lidé velice těžko přicházejí k Bohu, k lásce, protože jsou od přírody egoisty, ale právě ti lásku (Boha) velmi potřebují. (16)



O Bohu musíme mluvit tak, jak nám diktuje naše srdce, jak nám "zobák narostl", pak je naše řeč pravdivá!

Přes nedokonalou možnost vyjádření prožívá dítě mé vlastní náboženské přesvědčení. Právě na něm nejvíce záleží. Musí být opravdové. Dítě získává více ne z toho, co o Bohu říkám, ale jakým způsobem to říkám, z tónu mé řeči, z mé snahy, poctivosti, radosti a lásky. Co Bůh znamená pro mě, pro můj život, to bude znamenat i pro dítě, neboť víra se šíří „nákazou“. (24)



Nechte děti prožívat znamení naší víry!

Znamení působí prostřednictvím smyslů, nikoli rozumu- mu. Chtít znamení vysvětlit rozumem by "nemělo smysl". Je třeba se "vystavit" jejich účinkům, obrátit se k nim všemi svými smysly, celým srdcem. (30)
(...)

Ukazujte dětem Boha v jeho znameních a i vy ho pak více pochopíte!

Mnozí rodiče říkají: já to neumím, protože ani já sám nemám ke znamením žádný vztah. Pokuste se, riskněte to! Zkušenost nás učí, že dospělí dojdou nejlépe k pochopení znamení, když se vystavují jejich účinkům společně s dětmi. Pozorujte své děti, ty umějí znamení prožívat lépe a bezprostředněji než my dospělí. Bůh se zjevuje v dětech, které si "před ním hrají".

Životní bída mnohých dospělých spočívá ve ztrátě znamení. Nešťastní lidé "mají oči a nevidí, mají uši a neslyší...", mají život a nežijí!(30-31)



Ukažte dětem, že jejich problémy jsou i vašimi problémy!

Společné problémy spojují. Platí to i o otázkách víry. Společné snášení těžkostí je často jediným praktickým řešením. Děti kladou otázky, které budou klást i jako dospělí. Když ale zjistí, že nejsou s těmito otázkami odmítáni, že s nimi nejsou ponechány samy, naučí se s těmito otázkami žít. Když moje víra není obtížnými otázkami otřesena, pak i víra mých dětí bude pevnější, navzdory neřešitelnosti mnohých problémů. (40)



Někdy si děláme zbytečné starosti, protože přisuzujeme dětem problémy, které vůbec nemají. Pro dítě je vnitřní a vnější svět stále ještě jedno. Je to velká bída nás dospělých, že kvůli svému jednostrannému, kritickému a účelovému myšlení považujeme za realitu tvrdý vnější svět na úkor vnitřních zážitků, ze kterých se rodí vlastní životní síly, víra, naděje a láska.
(Elmar Gruber: Děti se ptají na Boha, Portál, Praha 1994, 71-72)


Témata: Víra

Čtení z dnešního dne: Úterý úterý 18. 2.

Jak 1,12-18; Mk 8,14-21

Komentář k Mk 8,14-21: Kvas farizejský a kvas herodovský dokáže zničit celou mísu pečlivě připravených surovin k přípravě těsta. Před jakým kvasem by nás asi Ježíš varoval dnes?

Zdroj: Nedělní liturgie

Knižní tip: Pán se stará - Josef Prokeš

Knižní tip: Pán se stará - Josef Prokeš
(12. 2. 2020) Kniha vede čtenáře k novému pohledu na víru. V krátkých textech se zabývá celou řadou závažných křesťanských témat,…

sv. Valentin z Terni (14. února)

(12. 2. 2020) Svatý Valentin, jeden z nejuctívanějších světců na světě, byl občanem Interamny (dnešní Terni) v Umbrii a podstoupil…

Panna Maria Lurdská a Světový den nemocných (11.2.)

(9. 2. 2020) 11.2. se slaví svátek Panny Marie lurdské a Světový den nemocných.

Svatá Josefina Bakita (svátek 8.2.)

(7. 2. 2020) Svatá Josefina Bakita (*1869 Súdán +1947 Itálie) byla v osmi letech unesena od své rodiny. „Volala jsem maminku a…

Týden manželství

(6. 2. 2020) Dobré manželství není samozřejmost. To si uvědomují i orgranizátoři Národního týdne manželství, který se pořádá od roku…

Blahoslavený rakouský sedlák, který odmítl bojovat za nacisty

Blahoslavený rakouský sedlák, který odmítl bojovat za nacisty
(5. 2. 2020) Film Skrytý život (Hidden life) od Terrence Malicka vykresluje životní příběh rakouského farmáře Franze Jägerstättera.

Pouť ke sv. Valentinu v Praze na Vyšehradě v sobotu 15.2.

Pouť ke sv. Valentinu v Praze na Vyšehradě v sobotu 15.2.
(3. 2. 2020) Pouť ke sv. Valentinu v Praze na Vyšehradě letos připadne na sobotu 15. února.

Hromnice, Svátek Uvedení Páně do chrámu a Světový den zasvěcených osob (2.2.)

Hromnice, Svátek Uvedení Páně do chrámu a Světový den zasvěcených osob (2.2.)
(30. 1. 2020) Svátek Uvedení Páně do chrámu (2.2.) se lidově nazývá Hromnice. Tento den se slaví i Světový den zasvěcených osob.

Knižní tip: Láskou za lásku - Edita Steinová

Knižní tip: Láskou za lásku - Edita Steinová
(29. 1. 2020) Brilantně a přitom vroucně napsaný životopis Terezie z  Avily z  pera Edity Steinové ukazuje…

Shincheonji

je poměrně mladé náboženské hnutí pocházející z Jižní Koreje.

Křesťanské církve po celém světě vydaly prohlášení varující proti tomuto náboženskému společenství.

Za důvod udávají sektářskou povahu církve Shincheonji - manipulativní praktiky, snahu o utajování, rozpory s křesťanským učením apod. Její členové zpravidla postupně opouštějí rodiny a omezují veškeré kontakty mimo členy společenství. 

Více informací: 

www. scjinfo.cz