Navigace: Tematické texty Č ČlověkKrátké texty, citáty Citáty z knihy: Uvedení do víry (Walter Kasper)

Citáty z knihy: Uvedení do víry (Walter Kasper)

Boží království znamená, že Bůh činí svou věc věcí člověka a věc člověka svou věcí. (47-48)


Avšak co je to spása? Co máme na mysli, když mluvíme o vykoupení? Když Písmo mluví o milosti a spáse, používá velkého množství pojmů a obrazů, aby popsalo skutečnosti spásy z nejrůznějších stran: život, světlo, pokoj, svoboda, smíření, ospravedlnění, posvěcení, vykoupení, království, láska, naděje, radost atd. Písmo se tedy vůbec nesnaží vtěsnat skutečnost spásy do jediného abstraktního pojmu nebo do jedné dogmatické definice. Vychází naopak ze zcela konkrétních zkušeností a situací: nemoc, nebezpečí smrti, zajetí, služebnost, spor, ve kterých je zjevné, jak je naše existence žalostná. Člověk v nich zakouší, že nepatří plně sám sobě, že je odcizen sobě a svému světu a že je zaprodán moci a silám, jejichž pánem se sám nemůže stát. V této nouzi se obrací na Boha, neboť spásou, záchranou člověka nejsou dary milosti oddělené od Boha, nýbrž Bůh sám (sr. Iz 12,2; 34,4 a jinde). Pro uvedené obrazy a pojmy je proto příznačné, že neoslovují člověka pouze v jeho duchovní, čistě vnitřní a osobní dimenzi, nýbrž mají na mysli celého člověka a zahrnují také jeho tělesnou a veřejnou dimenzi. Vůbec tedy nejde o nadpřirozeno, jež by bylo možno přesně oddělit od toho, co je přirozené. Jde naopak o překonání nejrůznějších odcizení, která berou svobodu naší existenci, a o skutečnost autentické a naplněné existence. Jde o zdravé a plné bytí člověka v jeho světě a spolu s ním. (1OO-1O1)


Existují odcizení, která jsou dána konstitutivně s lidskou skutečností. Jsou dána spolu s konečností člověka, a proto také nemohou být člověkem odstraněna. Naopak každý pokus konečného člověka chopit se sám řízení celku a chtít tak sám uskutečnit neporušené a šťastné bytí by se nutně stal totalitním a vedl by k násilí. Chtít disponovat spásou a chtít ji sám vytvořit by mohlo vést pouze k neštěstí nejhorší tyranie. Spása je proto nutně veličinou vymykající se jednotlivci i společnosti. Překlenutí trhliny procházející celou skutečností může vyjít pouze od veličiny, která obepíná a sjednocuje celek, aniž ho znásilňuje. To však je bytostné určení absolutna. Obepíná všechno jednotlivé, a přece je činí svobodným v jeho samostatnosti.
(Walter Kasper: Uvedení do víry, Řím, Křesťanská akademie 1987, s. 106)


Témata: Člověk

Čtení z dnešního dne: Čtvrtek 13. 11. 2025, Čtvrtek - Památka sv. Anežky České, panny

Mdr 7,22-8,1;

Komentář k Mdr 7,22 – 8,1: Krása a moc moudrosti se naplno projevily ve vtěleném Slově, v Ježíši. Život naší dnešní světice byl odleskem čisté a ryzí krásy evangelia.

Zdroj: Nedělní liturgie

Vatikán se negativně vyjádřil k údajným zjevením v Dozulé

Vatikán se negativně vyjádřil k údajným zjevením v Dozulé
(13. 11. 2025) Dikastérium pro nauku víry: „Údajná zjevení v Dozulé nejsou nadpřirozená“

Sv. Anežka Česká (svátek 13.11.)

Sv. Anežka Česká (svátek 13.11.)
(12. 11. 2025) Narodila se roku 1211 jako nejmladší dcera českého krále Přemysla Otakara I. ...

Světový den chudých

Světový den chudých
(10. 11. 2025) Světový den chudých se připomíná vždy 33. neděli v mezidobí, tedy neděli před slavností Ježíše Krista Krále.

Horkokrevná, temperamentní a neznámá světice: sv. Alžběta od Nejsvětější Trojice (9.11.)

Horkokrevná, temperamentní a neznámá světice: sv. Alžběta od Nejsvětější Trojice (9.11.)
(8. 11. 2025) Alžběta z Dijonu: Karmelitka, která pomýšlela na sebevraždu...

Svatý Martin z Tours (svátek 11.11.)

Svatý Martin z Tours (svátek 11.11.)
(8. 11. 2025) Nejznámější příhoda sv. Martina se stala v zimě roku 334. Tehdy se římský voják Martin před branami města Amiens…

Proč slavíme Posvěcení lateránské baziliky? (9.11.)

Proč slavíme Posvěcení lateránské baziliky? (9.11.)
(6. 11. 2025) Na první pohled to může působit zvláštně – proč celá církev slaví výročí posvěcení nějakého kostela v…

Přímluvy na Posvěcení lateránské baziliky 9.11. 2025

(6. 11. 2025) Sestry a bratři, Bůh si z nás staví svůj živý chrám. Obraťme se tedy k němu, který přebývá uprostřed nás a…