Jen s Bohem můžeme naplno využívat  svůj životní potenciál. - archív citátů

Navigace: Tematické texty S SpolečnostKrátké texty, citáty Citáty z knihy: Zvolil som si Boha (Jean Marie Lustiger)

Citáty z knihy: Zvolil som si Boha (Jean Marie Lustiger)

Péguy řekl, že největší politickou silou je mystika. (134)
/Vojenské diktatury pominou, žádná vláda není nekonečná./
Ale opravdové otroctví je otroctví ducha, otroctví, které je v hlavě otroka. To je poznačeno v bibli ohnivými písmeny: když Izrael vyšel z Egypta, opravdovým nebezpečím nebyli Egypťané, ale Egypt v mysli Hebrejů. A aby se od toho osvobodili, muselo se jim přestat stýskat po Egyptu a odevzdat se Bohu, samotnému Bohu. Politická úloha mystiky je tedy v tom, aby byla opravdovou mystikou, neboť tehdy a jen tehdy umí chápat a tlumočit skutečnou povahu politické vlády.
/Totalitarizmus v tom, že se do sebe politika zahrnuje posvátné - a to i v demokratických systémech! Posvátný je jen Bůh./ (135)
(...)

Víra je jedinou celistvou integrací, která nemůže být totalitární, ovšem pod podmínkou, že uzná, že jedině Bůh je Bůh a že tedy člověk je jen člověk. (147)


/Missika: Ale každý morální zákrok se dělá ve jménu nějakých hodnot. V čem je zákrok církve odlišný?/

Někdy se rozdíl ukazuje jasně. Ale abychom pochopili základní dobro, spojené s tímto zákrokem, třeba poznat ohromnou ale skrytou duchovní práci, která se od věřících vyžaduje. Aby se mohl „hlásat dobro“, nestačí napsat článek nebo vydat nějaké prohlášení. Je třeba se modlit. Třeba už jen proto, aby si člověk očistil své srdce od nenávisti a prosvětlil svůj pohled. Když jsou vyhlášeny některé postoje, zdají se být jasné, a přece není lehké je vyhlásit před Bohem a před lidmi. Ta nejjednodušší tvrzení žádají též trpělivou modlitbu a vekou práci na sobě. Tento specifický a vlastní přínos církve staví křesťany na křižovatku všech lidských problémů. (186)


/Snaha zaujmout společenské místo v některé kultuře, v některé době nebo některém národě není zlou ambicí křesťanství, pokud se nezúží na snahu dobýt politickou moc. Rozjímání o evangelizaci obsahuje poznání srdce kultury a hledání způsobu, jak je může evangelium získat. (196)


/Liberální společnost, která neuznává společné dobro, důstojnost člověka, jeho stvořenost Bohem... nezaručuje pravou jednotu, protože dává větší šance silným a vychytralým. (222-23) K tomu otázka Woltona:/
Jsou pole vás ještě jiné rozdíly mezi pojmem osoby a pojmem jednotlivce?

Lustiger: Ano, protože pojem osoby je pojmem teologického původu. (...) V kristologickém dogmatu slovo osoba označuje jednotlivý subjekt Boží, Syna Božího, který se stal pro nás člověkem. Podle trojičného vyznání jsou v Bohu tři osoby. Svatý Tomáš Akvinský definuje osobu jako „trvající vztah“. Tento pojem vztahu patří v katolickém učení k pojmu osoby. (223)

(...)
/Bůh stvořil člověka k svému obrazu:)
Lidské postavení je synovské. Tato synovská hodnost a toto synovské povolání poznačují lidskou bytost jako zvláštní osobu, povolanou k duchovnímu spojení. (223-24)
/1K 6,19 - chrám Ducha svatého:/ ... to je úžasné prohlášení důstojnosti každého člověka a úcty, která náleží lidské osobě. (224)


Pokud se některý národ nestane komplicem toho, kdo ho chce ponížit, není poražený (337)


V dnešní společnosti se odehrává cosi dramatického: je to riziko určité atomizace jednotlivců natolik, že mezi lidmi už nebude jiných vztahů než oznamovacích.

(Jean Marie Lustiger: Zvolil som si Boha (otázky kladli Jean-Louis Missika a Dominique Wolton), bez tiráže, 345)


Témata: Společnost

Čtení z dnešního dne: Neděle . .

Př 8,22-31; Žalm Žl 8,4-5.6-7.8-9; Řím 5,1-5
Jan 16,12-15

Bůh žije láskou, to je jádro jeho štěstí, radosti, to je gejzír života, který stále chrlí nové a nové impulzy. Nebe doslova tepe životem. Nejde ale o falešnou, lacinou lásku. Jde o čirou pravdu, o absolutní dobro, které sdílí jednotlivé osoby Trojice. V takovém vzájemném sdílení není nic tabu a ani žádná z osob Trojice si nemusí schovávat něco „jen pro sebe“. Sdílí všechno. K tomuto důvěrnému přátelství Boha jsme pozváni i my.

Zdroj: Nedělní liturgie

Jak Boží Tělo slavit dnes? Tip z jedné farnosti

Jak Boží Tělo slavit dnes? Tip z jedné farnosti
(15. 6. 2025) Patří svátek Božího těla do dnešní doby? Jak slavnost Těla a krve Páně slavit v naší situaci a kultuře?…

Jan Nepomucký Neumann (svátek 19.6.)

Jan Nepomucký Neumann (svátek 19.6.)
(15. 6. 2025) Prachatický rodák Jan Nepomucký Neumann se stal misionářem v USA a americkým světcem. Ztělesňoval most mezi různými…

Přímluvy dle aktuálního dění pro Slavnost Nejsvětější Trojice, cyklus C / 15. 6. 2025

(11. 6. 2025) Protože je nám Boží láska vylita do srdce skrze Ducha svatého, naše naděje neklame. Obracejme se proto…

Svatý Antonín z Padovy (svátek 13.6.)

(11. 6. 2025) Původní jméno velkého kazatele svatého Antonína z Padovy je Fernandez Bulhão. Narodil se v portugalském Lisabonu ve…

Nejsvětější Trojice

Nejsvětější Trojice
(9. 6. 2025) V  neděli po Letnicích (Slavnosti seslání Ducha svatého) se připomíná mysterium Boha v Trojici.

Letnice, Svatodušní svátky

(8. 6. 2025) Bez Ducha svatého by bylo křesťanství jen hřbitovem. Letnice se slaví padesátý den po Velikonocích a 10 dnů po svátku…

Svátek Ježíše Krista, nejvyššího a věčného kněze

Svátek Ježíše Krista, nejvyššího a věčného kněze
(7. 6. 2025) Ve čtvrtek po slavnosti Seslání Ducha svatého se slaví svátek Ježíše Krista, nejvyššího a věčného kněze (latinsky festum…