Křesťanská naděje není stav mysli ani optimismus. Křesťanská naděje dozrává ve vzpomínce na Boží věrnost a - archív citátů

Navigace: Tematické texty M MorálkaDelší texty Do očí bijící rozpor (Jan Pavel II.)

Do očí bijící rozpor (Jan Pavel II.)

Do očí bijící je zejména rozpor, který se vytvořil mezi společností a církví. Jedná se o oddělení víry a životného stylu, které se stalo tradicí a politickým a kulturním faktem. „Sekularismem“ nazýváme takový odklon, který spolu s bezpočtem vlivů rozličné povahy jako by vytvořil novou tvář moderní společnosti vyznačující se především nezájmem o křesťanské poselství a jeho opomíjením. Sekularizovaná společnost, kromě jiných konotací, vynáší pozemskou realitu a prohlašuje její absolutní autonomii ve vztahu k duchovním hodnotám a k jiným skutečnostem transcendentna. Sekularismus omezuje jakýkoliv plán, ať již společenský nebo individuální, na perspektivu pozemského blahobytu a prosazuje chápání svobody bez etických norem. Tak se rodí nové životní modely, které víru vůbec neberou v úvahu. Někdy se formou různých činitelů dokonce objevuje určitý typ cenzury, projevující se tlaky různé povahy, jež lidem zabraňují považovat náboženský aspekt za životně důležitý. (56)

Současná sekularizovaná společnost je systematicky ochuzována o duchovní hodnoty, a to zejména v mysli mladých lidí, kteří jsou při svém rozhodování vedeni k tomu, aby upouštěli od praktikování víry nebo na úkor ní upřednostňovali konzumismus. V těchto nových problémech s trpkostí sledujeme příchod nového pohanství spojeného s odsouváním křesťanství na vedlejší kolej.
(...)
Situace, v níž žije dnešní člověk, je na poli morálním charakterizována hlubokým a složitým otroctvím. Hřích dnes využívá daleko silnější a záludnější prostředky k zotročení svědomí než kdysi. Nakažlivá síla špatných podnětů a příkladů může, díky široké nabídce sdělovacích prostředků, využívat různé způsoby přesvědčování. Tak se stává, že scestné modely chování se postupně dostávají do veřejného mínění a jsou chápány nejen jako legitimní, ale jako charakteristické pro otevřenou a vyzrálou osobnost. (57-58)

(Jan Pavel II.: Nebojme se pravdy, Zvon, Praha 1997, 56-58)


Témata: Morálka, etika

Čtení z dnešního dne: Úterý 16. 9. 2025, Úterý 24. týdne v mezidobí

1 Tim 3,1-13;

Komentář k Lk 7,11-17: Radost matky ze vzkříšení jejího jediného syna musela být nepředstavitelná! Kéž se i já dovedu radovat z Ježíšových mocných činů, které nejsou tak nápadné…

Zdroj: Nedělní liturgie

Pedagogické centrum v Praze hledná novou kolegyni či nového kolegu: Připravuje programy pro školy a realizuje tyto programy v kostelech, objektech škol a na dalších vhodných místech. Více zde 

Jak se stavět k odpadlíkům od církve? (Svatí Kornélius a Cyprián, svátek 17.9.)

(16. 9. 2025) Když v roce 251 pominulo pronásledování křesťanů, mnozí z těch, kteří předtím ze strachu od víry odpadli, se chtěli do…

Adolf Kajpr - teolog, který nebyl odtažený od každodenních problémů

Adolf Kajpr - teolog, který nebyl odtažený od každodenních problémů
(16. 9. 2025) Adolf Kajpr (5. 7. 1902, Hředle na Kladensku – 17. 9. 1959, komunistická věznice Leopoldov)

Jsem šťastný ve své vězeňské cele: František Xaver Nguyen Van Thuan † 16. září 2002

Jsem šťastný ve své vězeňské cele: František Xaver Nguyen Van Thuan † 16. září 2002
(16. 9. 2025) Vietnamský biskup a později kardinál, dlouholetý politický vězeň komunistického režimu ve Vietnamu byl…

Kurz sv. Pavla 2025 – 2026

Kurz sv. Pavla 2025 – 2026
(15. 9. 2025) Kurz pro laiky, ženy i muže, kteří se chtějí zapojit do pastorace ve farnosti i jinde. 

Svatá Ludmila (svátek 16.9.)

Svatá Ludmila (svátek 16.9.)
(15. 9. 2025) Sv. Ludmila, mučednice; stručný životopis 

Kněz, kterého zastřelila sicilská mafie - Padre Giuseppe Puglisi

Kněz, kterého zastřelila sicilská mafie - Padre Giuseppe Puglisi
(14. 9. 2025) 15. září 1993 byl sicilskou mafií zavražděn kněz Giuseppe Puglisi. Padre Giuseppe Puglisi se pokusil se o nemožné…

Panna Maria Sedmibolestná (15.9.)

Panna Maria Sedmibolestná (15.9.)
(14. 9. 2025) Připomínka bolestných události, která Maria prožila a protrpěla ve spojení se svým Synem.