Navigace: Tematické texty M MorálkaDelší texty Do očí bijící rozpor (Jan Pavel II.)

Do očí bijící rozpor (Jan Pavel II.)

Do očí bijící je zejména rozpor, který se vytvořil mezi společností a církví. Jedná se o oddělení víry a životného stylu, které se stalo tradicí a politickým a kulturním faktem. „Sekularismem“ nazýváme takový odklon, který spolu s bezpočtem vlivů rozličné povahy jako by vytvořil novou tvář moderní společnosti vyznačující se především nezájmem o křesťanské poselství a jeho opomíjením. Sekularizovaná společnost, kromě jiných konotací, vynáší pozemskou realitu a prohlašuje její absolutní autonomii ve vztahu k duchovním hodnotám a k jiným skutečnostem transcendentna. Sekularismus omezuje jakýkoliv plán, ať již společenský nebo individuální, na perspektivu pozemského blahobytu a prosazuje chápání svobody bez etických norem. Tak se rodí nové životní modely, které víru vůbec neberou v úvahu. Někdy se formou různých činitelů dokonce objevuje určitý typ cenzury, projevující se tlaky různé povahy, jež lidem zabraňují považovat náboženský aspekt za životně důležitý. (56)

Současná sekularizovaná společnost je systematicky ochuzována o duchovní hodnoty, a to zejména v mysli mladých lidí, kteří jsou při svém rozhodování vedeni k tomu, aby upouštěli od praktikování víry nebo na úkor ní upřednostňovali konzumismus. V těchto nových problémech s trpkostí sledujeme příchod nového pohanství spojeného s odsouváním křesťanství na vedlejší kolej.
(...)
Situace, v níž žije dnešní člověk, je na poli morálním charakterizována hlubokým a složitým otroctvím. Hřích dnes využívá daleko silnější a záludnější prostředky k zotročení svědomí než kdysi. Nakažlivá síla špatných podnětů a příkladů může, díky široké nabídce sdělovacích prostředků, využívat různé způsoby přesvědčování. Tak se stává, že scestné modely chování se postupně dostávají do veřejného mínění a jsou chápány nejen jako legitimní, ale jako charakteristické pro otevřenou a vyzrálou osobnost. (57-58)

(Jan Pavel II.: Nebojme se pravdy, Zvon, Praha 1997, 56-58)


Témata: Morálka, etika

Čtení z dnešního dne: Pátek 7. 11. 2025, Pátek 31. týdne v mezidobí

Řím 15,14-21;

Komentář k Lk 16,1-8: Pán nechválí za nepoctivost, ale za prozřetelnost a prozíravost. Církev mi dnes nabízí tolik možností, až nabídka převyšuje poptávku. Dovedu alespoň něco využít?

Zdroj: Nedělní liturgie

Proč slavíme Posvěcení lateránské baziliky? (9.11.)

Proč slavíme Posvěcení lateránské baziliky? (9.11.)
(6. 11. 2025) Na první pohled to může působit zvláštně – proč církev slaví výročí posvěcení nějakého kostela v Římě? Copak Bůh…

Přímluvy na Posvěcení lateránské baziliky 9.11. 2025

(6. 11. 2025) Sestry a bratři, Bůh si z nás staví svůj živý chrám. Obraťme se tedy k němu, který přebývá uprostřed nás a…

Svatá Anežka (13. 11.) - pracovní listy pro děti

Svatá Anežka (13. 11.) - pracovní listy pro děti
(6. 11. 2025) Svatá Anežka se narodila ve 13. století jako královská dcera, její otec byl král Přemysl Otakar I. Anežka ale netoužila…

Marii nelze označovat jako Spoluvykupitelku

Marii nelze označovat jako Spoluvykupitelku
(5. 11. 2025) Vatikánský dokument „Mater populi fidelis“ ze 4. Listopadu 2025 vyhlásil, že „je vždy nevhodné…

Památka zesnulých, vzpomínka na všechny zemřelé, ´dušičky´

Památka zesnulých, vzpomínka na všechny zemřelé, ´dušičky´
(4. 11. 2025) "Je nutné mluvit o smrti ... ne proto, abychom měli strach, ale abychom od něho byli osvobozeni." (Raniero…

Papež Lev teenagerům: „Nedovolte algoritmům, aby psaly váš životní příběh! Buďte sami autory!“

Papež Lev teenagerům: „Nedovolte algoritmům, aby psaly váš životní příběh! Buďte sami autory!“
(2. 11. 2025) Lev XIV. vyzval mladé lidi, aby se neutápěli v digitálním světě. „Používejte technologie moudře, ale…

Přímluvy na Vzpomínku na všechny zemřelé / 2. 11. 2025

(31. 10. 2025) Sestry a bratři, věříme, že modlitba za zemřelé má smysl[1], protože Bůh je věrný a milosrdný. Obraťme se proto k němu s…