Jen s Bohem můžeme naplno využívat  svůj životní potenciál. - archív citátů

Navigace: Tematické texty M MorálkaDelší texty Do očí bijící rozpor (Jan Pavel II.)

Do očí bijící rozpor (Jan Pavel II.)

Do očí bijící je zejména rozpor, který se vytvořil mezi společností a církví. Jedná se o oddělení víry a životného stylu, které se stalo tradicí a politickým a kulturním faktem. „Sekularismem“ nazýváme takový odklon, který spolu s bezpočtem vlivů rozličné povahy jako by vytvořil novou tvář moderní společnosti vyznačující se především nezájmem o křesťanské poselství a jeho opomíjením. Sekularizovaná společnost, kromě jiných konotací, vynáší pozemskou realitu a prohlašuje její absolutní autonomii ve vztahu k duchovním hodnotám a k jiným skutečnostem transcendentna. Sekularismus omezuje jakýkoliv plán, ať již společenský nebo individuální, na perspektivu pozemského blahobytu a prosazuje chápání svobody bez etických norem. Tak se rodí nové životní modely, které víru vůbec neberou v úvahu. Někdy se formou různých činitelů dokonce objevuje určitý typ cenzury, projevující se tlaky různé povahy, jež lidem zabraňují považovat náboženský aspekt za životně důležitý. (56)

Současná sekularizovaná společnost je systematicky ochuzována o duchovní hodnoty, a to zejména v mysli mladých lidí, kteří jsou při svém rozhodování vedeni k tomu, aby upouštěli od praktikování víry nebo na úkor ní upřednostňovali konzumismus. V těchto nových problémech s trpkostí sledujeme příchod nového pohanství spojeného s odsouváním křesťanství na vedlejší kolej.
(...)
Situace, v níž žije dnešní člověk, je na poli morálním charakterizována hlubokým a složitým otroctvím. Hřích dnes využívá daleko silnější a záludnější prostředky k zotročení svědomí než kdysi. Nakažlivá síla špatných podnětů a příkladů může, díky široké nabídce sdělovacích prostředků, využívat různé způsoby přesvědčování. Tak se stává, že scestné modely chování se postupně dostávají do veřejného mínění a jsou chápány nejen jako legitimní, ale jako charakteristické pro otevřenou a vyzrálou osobnost. (57-58)

(Jan Pavel II.: Nebojme se pravdy, Zvon, Praha 1997, 56-58)


Témata: Morálka, etika

Čtení z dnešního dne: Neděle . .

Př 8,22-31; Žalm Žl 8,4-5.6-7.8-9; Řím 5,1-5
Jan 16,12-15

Bůh žije láskou, to je jádro jeho štěstí, radosti, to je gejzír života, který stále chrlí nové a nové impulzy. Nebe doslova tepe životem. Nejde ale o falešnou, lacinou lásku. Jde o čirou pravdu, o absolutní dobro, které sdílí jednotlivé osoby Trojice. V takovém vzájemném sdílení není nic tabu a ani žádná z osob Trojice si nemusí schovávat něco „jen pro sebe“. Sdílí všechno. K tomuto důvěrnému přátelství Boha jsme pozváni i my.

Zdroj: Nedělní liturgie

Slavnost Těla a krve Páně (´Božího těla´)

(15. 6. 2025) Svátek, který katolická církev slaví ve čtvrtek po svátku Nejsvětější Trojice, aby zvlášť oslavila - eucharistii.

Jak Boží Tělo slavit dnes? Tip z jedné farnosti

Jak Boží Tělo slavit dnes? Tip z jedné farnosti
(15. 6. 2025) Patří svátek Božího těla do dnešní doby? Jak slavnost Těla a krve Páně slavit v naší situaci a kultuře?…

Jan Nepomucký Neumann (svátek 19.6.)

Jan Nepomucký Neumann (svátek 19.6.)
(15. 6. 2025) Prachatický rodák Jan Nepomucký Neumann se stal misionářem v USA a americkým světcem. Ztělesňoval most mezi různými…

Přímluvy dle aktuálního dění pro Slavnost Nejsvětější Trojice, cyklus C / 15. 6. 2025

(11. 6. 2025) Protože je nám Boží láska vylita do srdce skrze Ducha svatého, naše naděje neklame. Obracejme se proto…

Svatý Antonín z Padovy (svátek 13.6.)

(11. 6. 2025) Původní jméno velkého kazatele svatého Antonína z Padovy je Fernandez Bulhão. Narodil se v portugalském Lisabonu ve…

Nejsvětější Trojice

Nejsvětější Trojice
(9. 6. 2025) V  neděli po Letnicích (Slavnosti seslání Ducha svatého) se připomíná mysterium Boha v Trojici.

Letnice, Svatodušní svátky

(8. 6. 2025) Bez Ducha svatého by bylo křesťanství jen hřbitovem. Letnice se slaví padesátý den po Velikonocích a 10 dnů po svátku…