Neslavme svátek Vánoc po světsku Nepředstihujme se v nestřídmosti, ale radujme se jinak. - archív citátů

Navigace: Tematické texty P Pastorační péčeKatecheze Katecheze Dobrého pastýře (KDP)

Katecheze Dobrého pastýře (KDP)

Chceme-li pomoci dítěti růst ve vztahu k Bohu, měli bychom s trpělivostí a odvahou hledat, jak se dostat ještě těsněji k jádru věcí. To vyžaduje studium a modlitbu. Dítě samo se stane naším učitelem, když se naučíme, jak ho máme pozorovat.
Sofia Cavalletti

KDP je katechetický program zaměřený na výchovu víry dětí. Je určen dětem 3 – 12 let. Umožňuje jim navázat vztah s Bohem a tento vztah utvářet na základě potřeb dětí.

Program vychází z Písma svatého a z liturgie církve. K výchově a vzdělávání přistupuje podle principů formulovaných Marií Montessori.

Program poskytuje:

  • příležitost, aby se děti zamilovali do Ježíše Krista, Dobrého pastýře, a to v dětem přátelském prostředí – atriu. Nejedná se o učebnu, ale o místnost, která je inspirována předsíní kostela, kde se v minulosti scházeli katechumeni a připravovali se na křest; pro atrium je důležitý i rozměr společenství mezi dětmi, katechety, případně rodiči, kteří se společně učí poznávat Krista a jeho tajemství; katecheze se mohou konat i v rodinách, kde se doporučuje vytvořit si modlitební koutek;
  • obsahem katechezí je meditace Písma svatého a liturgických znamení, které spolu vzájemně souvisejí (např. Poslední večeře Ježíše s apoštoly a gesto epikléze a vyprávění o proměnění chleba a vína v Ježíšovo tělo a krev;
  • po krátké prezentaci nového tématu, které je vždy zaměřeno na jednu hlavní myšlenku, mají děti prostor k vlastní práci. To umožňuje respektovat jejich individuální potřeby a podporovat rozvoj jejich vlastních specifických schopností.

Specifika programu KDP:

  • zdrojem a vrcholem křesťanského života je slavení eucharistie. To není prázdná fráze, ale KDP ji postupně uskutečňuje. Vychází ze slavení eucharistie a směřuje k ní. Děti se postupně učí prožívat mši svatou tak, že na ní mají opravdu aktivní účast – tzn., že rozumí tomu, co dělají, dělají to vědomě a chtějí to dělat, působí jim to radost.
  • Metoda Marie Montessori se všemi jejími přednostmi: přirozeně odpovídá na potřeby dětí a zároveň je učí: smyslu pro řád, touze proniknout k jádru věcí, prožití radosti z objeveného, což posiluje vztah dětí k Bohu. Metoda respektuje individualitu dítěte: to může pracovat svým tempem a na tématech, která ho momentálně nejvíce zajímají. Tím se děti učí mnohem rychleji a s větším účinkem.
  • kérygmatický a mystagogický přístup: tzn., že evangelium je opravdu radostnou zprávou pro nás (soustředíme se jen na podstatné události); Boží tajemství můžeme postupně objevovat (např. Kdo dal všemu kolem nás život? Jak velká je síla života, kterou Bůh vložil do všeho stvořeného? Proč Ježíš zemřel?). Hlavní témata se každý rok opakují a postupně se rozšiřují souvislosti.
  • respekt ke spiritualitě dítěte:
    • pokorný přístup (Mt 18,4): KDP přistupuje k dítěti jako k někomu, kdo už v srdci má hluboký vztah s Bohem, ale potřebuje jazyk a prostor, aby tento vztah mohl růst.
    • KDP počítá s tím, že dítě dostalo při křtu dar Ducha Svatého a Duch ho vede k tomu, co nejvíce potřebuje.
    • Dětské otázky a zájmy jsou vedeny tím, s čím se děti dostanou do styku, než tím, o čem si dospělí myslí, že by se děti měly naučit.
    • Jednou z nejpodstatnějších schopností dětí je poznat, co je jádrem věci, co je nejpodstatnější a co by si mělo zapamatovat. To je obrovský dar dětí církvi, myslela si Sofia Cavalletti. To nás má vést k tomu, abychom z katecheze odstranili to, co je jen zevní a děti nemůže zaujmout. Potřebují dostat to, po čem hladoví. Proto používáme co nejméně slov, zbavujeme se témat, která děti nezajímají, a soustředíme se na ta, která ony samy vyhodnotily jako nejpodstatnější.
  • postavení katechety jako spolu-naslouchajícího Bohu a spolu-se-učícího od Boha. Funkce dospělého je podobná jako duchovně doprovázejícího: pečlivé naslouchání potřebám dětí a jejich otázkám a vyrovnat se s tím, že zdroje křesťanské tradice nejlépe dětem poslouží dnes na jejich spirituální cestě.

Děti ve věku 3 – 6 let:

dvě hlavní otázky: Kdo je Ježíš? Kdo jsem já ve vztahu k Ježíši?

  • Bůh je láska
  • Ježíš je vzkříšený
  • My jsme jeho ovce
  • Vstup do tajemství smlouvy mezi Bohem a námi (podobenství o Dobrém pastýři)
  • Slavit

Děti ve věku 6 – 9 let:

hlavní otázky: Jaký je Boží plán s námi? Jaká je moje role v Božím plánu?

  • Dary od Boha
  • Ježíš nás živí: obraz vinné révy
  • Rozvoj morální inteligence: podobenství o milosrdenství a spravedlnosti
  • Vlastní místo v církvi, přijetí svátostí smíření a prvního sv. přijímání

Děti ve věku 9 – 12 let:

hlavní otázky: K čemu mě Bůh volá jako spolupracovníka Božího království? Jaké dary užitečné pro tuto službu jsem dostal já?

  • Odpovědi nám pomáhají nalézt dějiny a jejich osobnosti: stvoření, Noe a potopa, Abrahám, Mojžíš, proroci a zázraky v Novém zákoně.
  • V obřadech eucharistie, křtu, svátosti smíření a svátosti uzdravení hledáme další dary, které jsme od Boha dostali pro naši duchovní cestu.
  • S dětmi reflektujeme Ježíšovo učení, abychom lépe porozuměli smyslu života a našemu povolání spolupracovat v šíření Božího království.

 

Autor: Marie Zimmermanová


Čtení z dnešního dne: Středa 24. 12. 2025, 24. prosince

2 Sam 7,1-5.8b-12.14a.16;

Komentář k Lk 1,67-79: Zachariášovo mlčení vydalo plod: krásný chvalozpěv, kterým v breviáři začínáme každý den. Pochopím o Vánocích smysl ticha?

Zdroj: Nedělní liturgie

Křesťanské vánoce jsou pro vládce nepohodlné

(22. 12. 2025) Vánoce jsou považovány za nebezpečné, protože připomínají, že lidská důstojnost pochází od Boha a nikoliv z rozhodnutí…

Komu letos někdo zemřel,

(20. 12. 2025) potřebuje o Vánocích zvláštní pochopení a (nejen pastorační) péči...

Vánoce - info, texty, koledy, zamyšlení, omalovánky...

Vánoce - info, texty, koledy, zamyšlení, omalovánky...
(20. 12. 2025) Vánoce nejsou jen idylickým svátkem, ale znamením Boží blízkosti v každé naší těžké situaci.

Přímluvy - 4. neděle adventní, cyklus A / 21. 12. 2025

(19. 12. 2025) Bůh naplnil v Kristu dávná proroctví a vede svět ke spáse. S důvěrou ho prosme:

Papež LEV XIV. o knížce, která ovlivnila jeho duchovní život

Papež LEV XIV. o knížce, která ovlivnila jeho duchovní život
(19. 12. 2025) Inspirace a pomoc i pro náš život ve třetím tisíciletí.

Srdce je symbolem celé naší lidskosti, syntézou myšlenek, pocitů a tužeb...

Srdce je symbolem celé naší lidskosti, syntézou myšlenek, pocitů a tužeb...
(18. 12. 2025) Každý z nás máme „srdce“, ba dokonce můžeme říci, že jsme srdce.

Koledy - Mp3, texty, noty, akordy

Koledy - Mp3, texty, noty, akordy
(16. 12. 2025) Koledy nesou hluboké poselství. Jsou to písně nejdelších nocí, písně o naději a světle v temnotách.