Neslavme svátek Vánoc po světsku Nepředstihujme se v nestřídmosti, ale radujme se jinak. - archív citátů

Navigace: Tematické texty T TrestDelší texty Kdy netrestat (Ross Campbell)

Kdy netrestat (Ross Campbell)

Podle mých zkušeností působí trest za špatné chování nejdestruktivněji tehdy, když dítě upřímně lituje toho, co udělalo. Klíčovým slovem je tu "upřímně". Jestliže se dítě upřímně kaje za svůj špatný čin, pak by mu trest (zvláště tělesný) ublížil. Může mu ublížit především dvěma způsoby.

Za prvé, jestliže dítě pociťuje lítost nad svým nevhodným chováním, jeho svědomí funguje správně. To je přesně to, co chcete! Dítě se poučilo ze své chyby. Dobře vyvinuté a zdravé svědomí je nejlepším odstrašujícím prostředkem pro opakování špatného chování. Trest, zvláště tělesný, odstraní pocit viny a výčitky. Dítě je zbaveno těchto nepříjemných citů, neprožije je do hloubky, a proto se jeho špatné chování snadno opakuje.

Za druhé, potrestání dítěte za této situace snadno vyvolá hněv. Jestliže již dítě cítí lítost a upřímně se za svůj čin kaje, jeho vlastní svědomí se k němu chová přísně. Dítě trestá samo sebe. Proto potřebuje a hledá útěchu a nové ujištění, že přes svůj zlý čin je stále hodným dítětem. Dítě v takové chvíli zoufale toto ujištění potřebuje. Jestliže ale uděláte chybu, je hluboce zraněno. Za takových okolností bude dítě cítit, že je špatným člověkem a že my rodiče si myslíme totéž. Výsledkem bude pocit hněvu, zranění, pohoršení a často trpkost, která v dítěti zůstane po dlouhou dobu. (91-92) ...

Dalším důvodem, proč máme dítěti za těchto okolností odpustit, je to, že dítě během svého dětství musí poznat, jaké to je, když je mu odpuštěno. Jinak nebude vědět, jak se s vinou vyrovnat a bude mít problémy. Jen si uvědomte, kolik lidí je obtíženo vinou (včetně křesťanů), protože se nikdy nenaučili pocitu odpuštění. Těmto ubohým lidem může skutečně Bůh i druzí odpustit. Ale oni stále cítí svou vinu, přestože vědí, že je jim odpuštěno. My však můžeme dítě ochránit před těmito nevýslovnými problémy s vinou, jestliže ho naučíme, jak se má s vinou vyrovnávat, zvláště pokud jde o pocit odpuštění. Můžeme ho to naučit tak, že mu odpustíme vždycky, když upřímně lituje svého špatného chování. (92)

(Ross Campbell: Potřebuji tvou lásku, Návrat, Praha 1992, 91-92)


Témata: Trest

Čtení z dnešního dne: Čtvrtek 25. 12. 2025, Slavnost Narození Páně, V noci

Iz 9,1-3.5-6; Tit 2,11-14

Komentář k Dar je víc než jakákoli slova. Bůh promluvil tím, že nám dal svého Syna! Podstatou Trojice je vzájemné darování. Já mám být jejím obrazem. A rozdávat se; v rodině, v církvi.:

Zdroj: Nedělní liturgie

Vzpomínám na Vánoce doma

Vzpomínám na Vánoce doma
(25. 12. 2025) Vladimír Grégr (*1902 † 1943) architekt domů na Barrandově, autor designu vlaku Slovenská strela, skaut, křesťan…

Svátek svaté rodiny (neděle po Vánocích)

(25. 12. 2025) Maria, Josef, Ježíš: Svatá Rodina Nazaretská představuje sborovou odpověď na Otcovu vůli: tři komponenty této rodiny si…

Křesťanské vánoce jsou pro vládce nepohodlné

(22. 12. 2025) Vánoce jsou považovány za nebezpečné, protože připomínají, že lidská důstojnost pochází od Boha a nikoliv z rozhodnutí…

Komu letos někdo zemřel,

(20. 12. 2025) potřebuje o Vánocích zvláštní pochopení a (nejen pastorační) péči...

Přímluvy - 4. neděle adventní, cyklus A / 21. 12. 2025

(19. 12. 2025) Bůh naplnil v Kristu dávná proroctví a vede svět ke spáse. S důvěrou ho prosme:

Papež LEV XIV. o knížce, která ovlivnila jeho duchovní život

Papež LEV XIV. o knížce, která ovlivnila jeho duchovní život
(19. 12. 2025) Inspirace a pomoc i pro náš život ve třetím tisíciletí.

Srdce je symbolem celé naší lidskosti, syntézou myšlenek, pocitů a tužeb...

Srdce je symbolem celé naší lidskosti, syntézou myšlenek, pocitů a tužeb...
(18. 12. 2025) Každý z nás máme „srdce“, ba dokonce můžeme říci, že jsme srdce.