Navigace: Tematické texty M MladíKomentáře P. Jana Balíka. Mladí pro mladé (P. Jan Balík)

Mladí pro mladé (P. Jan Balík)

S rychlou proměnou společnosti, s přibýváním volného času, s rozpadem tradičních modelů života je zcela pochopitelné, že práce s dětmi a mládeží počítá stále více s funkcí jakýchsi starších bratrů. Všímá si toho již II. vatikánský koncil, když říká: "Zvýšený význam mladých lidí ve společnosti vyžaduje od nich úměrně zvýšenou apoštolskou činnost... Mladí lidé se musí stát prvními a bezprostředními apoštoly mladých."1 Otázka po osobě, jež doprovází mladé lidi, je klíčovým bodem celé pastorace mládeže.

V České republice se nejčastěji setkáme s označením animátor. Na první pohled je zřejmé, že nejde o šéfa skupiny ani o voleného zástupce. Slovo "anima", od něhož termín pochází, znamená duše. Animátor je člověk, který přináší do skupiny ducha - ´dech života´. Pomáhá jednotlivým členům skupiny, aby jejich setkávání bylo vyplněné kvalitním programem, a ne jen hrou či zábavou. Snaží se animovat, pobádat, motivovat, buduje vztahy.2 Pomáhá každému členu, aby byl zapojen a cítil se dobře.

Pro označení zmiňované role se můžeme setkat i s jinými termíny. Například salesiáni pro chaloupky používají termín asistent,3 což dobře vystihuje, že se jedná o člověka, který je ve své službě závislý. Není to "soukromý podnikatel" či "majitel společenství4". Je to člověk, který dává svou energii do služeb druhých, spolu s nimi a v závislosti na nich - na církvi.

Skautské organizace zase používají jednoduché označení vedoucí. Je to člověk, který si je vědom důležitosti svého poslání, své zodpovědnosti. Protože bere svou službu vážně, poctivě se na ni připravuje a zpětně hodnotí výsledky svého působení.

Úsměvný pohled na postavu animátora v našich podmínkách vznikl na celostátním setkání animátorů ve Světlé nad Sázavou v roce 1998: "Co to je světlík? Díra, skulina, otvor, škvíra... Nemusí být nějak velká, stačí docela malinká. Důležité je, že propouští světlo. Tam, kam vede, dělá hotové zázraky. Z tmavého místa se stane docela fajn kout. I malinká skulinka dodá dostatek světla, aby se dalo v místnosti něco dělat. A ta docela mrňavá dírka je spojnicí uzavřeného prostoru s okolním světem. Bez malého světlíku by nebylo dálek, do kterých můžeme nahlížet. Nebylo by ideálů, cílů a inspirací. Nebylo by krásy a poezie života. Bez světlíku, i sebemenšího, by byla v prostoru tma jak v pytli a život by se zúžil jen na tmavý, neradostný a izolovaný svět. Prostě světlík je bezva věcí. Na jednu stranu nic moc, ale na druhou velice důležitá součást našich domů. A tak bychom chtěli navrhnout všem odborníkům, aby bylo to cizí slovo animátor už konečně vymazáno ze slovníků a nahrazeno novým, ryze českým slovem světlík."5

I když roli "staršího bratra" mnohdy zastává člověk dospělý, laik, kněz nebo řeholnice, jedná se především o vrstevníka. Mexický autor Javier Prieto říká: "Animátor je mladý člověk ochotný se obětovat, věnovat svůj čas službě druhým, aby byli svobodní a sami tvořili vlastní dějiny."6

Animátorem se může stát každý mladý člověk. Zkušenost ukazuje, že aktivní zapojení se a přijetí zodpovědnosti pomůže mladému člověku v jeho dozrávání.

Podstatným rysem animátora je, že je to mladý člověk - tedy člověk na cestě. Proto je důležité, aby se s ním počítalo, ale aby kněz či dospělý nežádal od něj přemíru aktivity a nebo od něj neočekával schopnosti dospělého člověka. Ze strany dospělých je třeba trpělivost.

Pastorace mládeže ve svých nejrůznějších modelech a metodách prakticky vždycky počítá s mladými animátory a více či méně se o jejich formaci stará. Zde bude vhodné zopakovat to, co již bylo konstatováno na začátku: Starost o formaci animátorů je klíčovým bodem pastorace mládeže.

V České republice se můžeme setkat s několika různými způsoby jejich výchovy. Tak například mnohá občanská sdružení připravují vedoucí dětských táborů, salesiáni nabízejí programy pro výchovu asistentů. Diecézní centra pro mládež se zase soustřeďují na přípravu a podporu animátorů především pro farní skupiny mládeže. Během školního roku tak ve všech diecézích probíhají školy animátorů.
Prázdniny jsou často využívány k různým soustředěním animátorů. Jednou z možností, kterou můžeme pro její charakteristiku označit za mimořádnou, je Celostátní setkání animátorů, které již po několikáté připravila Sekce pro mládež ČBK. V roce 1993 to bylo v Polsku v Olsztyne, v roce 1995 spolu s diecézí Lugano v Bláhové u Bratislavy, v roce 1996 v Rychnově nad Kněžnou a ve Světlé nad Sázavou o prázdninách roku 1998. Jako hlavní přednášející se jich zúčastňoval Mons. Renato Boccardo, dlouholetý zodpovědný za Sekci mládeže Papežské rady pro laiky. Letos se Celostátní setkání animátorů koná od 17. srpna v Třešti u Jihlavy.

Tato setkání jsou připravovaná za přispění řeholníků, členů mnoha hnutí, politiků a odborníků z nejrůznějších oblastí. Mladí lidé, aktivní ve svých farnostech, se tak setkají mezi sebou a zakusí krásu živé církve ve společenství s biskupy. Ze zkušenosti lze předpokládat, že setkání bude pro ně silnou motivací, aby se v církvi aktivně zapojili. Ostatně podle organizátorů je to jeden z hlavním důvodů, proč se setkání koná. V pozvání stojí: "Pokud ti záleží na tom, jak vypadají naše farnosti, naše církev, jak se nám daří nabízet evangelium mladým lidem, tak určitě přijeď."
1 APOSTOLICAM ACTUOSITATEM - Dekret o apoštolátu laiků, kap. 12
2 PÁVKOVÁ, J., HÁJEK, B., HOFBAUER, B., HRDLIČKOVÁ, V., PAVLÍKOVÁ, A.: Pedagogika volného času, Portál, Praha 1999, s. 79
3 VRACOVSKÝ, J.: Chaloupky, Portál, Praha 2002
4 OPATRNÝ, A.: Malá společenství, Pastorační středisko, Praha, rok neudán, s. 4

5 Celostátní setkání animátorů ve Světlé nad Sázavou, časopis Světlík, č. 1. Úvodník P. Jana Balíka, 1998
6 PRIETO, J.: Smer - človek,Bratislava, 1996


Autor: Jan Balík

Témata: Mladí

Čtení z dnešního dne: Pátek 26.4.

Sk 4,1-12; Jan 21,1-14

Komentář k Jan 21,1-14: Noci, které následovaly po Poslední večeři, vyústily ve snídani na břehu jezera. Pane, kéž se s Tebou jedno ráno probudím z mých nejistot!

Zdroj: Nedělní liturgie

Doporučujeme k přečtení

Doporučujeme k přečtení
(25. 4. 2019) Rozhovor o tom, co znamená být člověkem, manželem, otcem a křesťanem v dnešním chaotickém světě...

Den Země - 22. dubna

Den Země - 22. dubna
(22. 4. 2019) 22. dubna si celosvětově připomínáme Den Země. Nejde o svátek, kdy bychom se měli stát nějakými pohanskými uctívači...

Proč se Velikonoce nazývají Velikonoce?

Proč se Velikonoce nazývají Velikonoce?
(22. 4. 2019) Proč neříkáme třeba Vajíčkonoce? Nebo Jaronoce?

Svatý Vojtěch (23. duben)

(22. 4. 2019) Dvakrát z Čech odešel a dvakrát se vrátil. Svůj život završil mučednickou smrtí při hlásání evangelia pohanům v...

Velikonoční "Pokoj vám", neboli šalóm

(21. 4. 2019) Výraz "pokoj vám", v hebrejštině "shalom", shrnuje celé velikonoční poselství....

Velikonoční aleluja

(21. 4. 2019) Co znamená výraz Aleluja + Aleluja od Georga Friedricha Händela

Velikonoce - svátky jara?

(21. 4. 2019) Velikonoce jsou svým původem svátkem jara. Již ale Židé dali kananejskému pohanskému svátku jara zcela nový význam...

Velikonoce

Velikonoce
(21. 4. 2019) Květná neděle, Zelený čtvrtek, Velký pátek, Bílá sobota; velikonoční noc (vigilie), příběh Velikonoc

Celosvětový den skautů - 24. duben

Celosvětový den skautů - 24. duben
(21. 4. 2019) Na svátek sv. Jiří se po celém světě připomíná Den skautů.